Nivanördens blå fara

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
vonzool
Inlägg: 14
Blev medlem: 06 jan 2009 15:15
Ort: kumla

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av vonzool »

Nivanörden skrev:
vonzool skrev:Mycket mycket intressant tråd! kommer följas.. :D har oxå haft funderingar på att droppa frambalken med Simon Allen's guide för att höja den lite till och få det där lilla extra :P Men vill ju oxå kunna göra så man kan besikta bilen. Har ju aldrig hunnit börja för jag har ingenstans att hålla på förutom utomhus, i en backe just nu. och allt annat har krånglat på den känns det som, så man börjar ju tröttna. åkt på knappt 2 träffar och fått meka resten av tiden med tex motorhaveri och motorbyte, sen typ kabelbrand så man fick byta kabelhärvan i kupén och ut i motorn och nu då efter man precis bytt block packningen o blitt glad för kunna ut o åka i snön så går ju fästena till framaxeln sönder :cry:
Fast allt detta läsande gör ju att man blir sugen på att hitta ett ställe och hålla på o skruva på :D
har ju redan hoodoo höjning(lite högre där bak än vad som står) och 265/75 R16 med valp fälg på min niva med uppkapade hjulhus ;)

det ska bli mycket spännande att fortsätta läsa om detta projektet och se hur det artar sej med olika teorier och lösningar. :mrgreen:
Kul med uppskattning! Som du säkert läst så pluggar jag i Göteborg och bilen står hos mina föräldrar i gränstrakterna mellan Östergötland och Småland, därav den ganska långsamma byggtakten. ;-) Blir lite tillverkning o sånt i skolan, men inte så mycket som jag vill. När det blir lite varmare hoppas jag kunna jobba mer på helgerna.

Tråkigt att det strular för dig.. Hoppas d löser sig! Har du tålamod o vänta några månader så kan jag nog dela med mig av fler tips i höjningsfrågan.
Jovisst jag förstår fullkomligt den långsamma byggtakten. själv står min bil insnöad ute hos morsan som sagt så jag kommer nog inte igång med den förns snön försvinner så jag hinner vänta på tips om höjningen sen^^
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

Som sagt det går långsamt framåt.. Prövade o göra en liten skärmbreddning sist jag var hemma för o dölja lite bredare hjul,
samt att jag ledsnat på all skit som vill fastna i skärmkanten.

Börjat bända o banka lite.

Bild

Bankat lite mer

Bild

Grovriktat o slipat.

Bild

Nu återstår finriktning samt bygga ny innerskärmkant ut mot "breddningen". Var lite rostigt där, så bygger nytt
varvet runt, så att säga. Kommer bygga så det inte blir något smutssamlande veck kvar.
Breddningen blir nog ungefär 1-2cm/sida.. Marginellt kanske, men iaf.

Notera även alla lager färg. :mrgreen:

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av ranger »

ahlberg skrev:Får en glad amatör gissa? Något som innefattar orden "chrome" och "moly"? :)
Något annat är väl inte att tänka på ! ;)
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

Har varit väldigt dålig på att uppdatera denna tråden. Arbetet skrider sakta men säkert framåt dock. Har nu breddat samtliga skärmar och svetsat dit nya
skärmkanter fram som synes på denna bild. Skärmarna blir ungefär 2,5cm bredare per sida. Lagom diskret för min del! Innerskärmen skall fästas upp här
sedan.

Bild


Nästa bild är på bakskärmen när jag breddat ut så mkt som jag vill, men inte kapat bort innerskärmen. Bak gör jag en lite annan lösning för att slippa
dubbelplåten. Ca 10 cm innerskärm bortkapad och ersatt med frisk plåt ner mot skärmkanten. Skall ta lite fler bilder sedan utifrån. Men är grymt nöjd
än så länge. Tvättning av hjulhusen kommer bli trevligare!

Bild

Ett par bilder till på framkanten av bakskärmen och infästningen mot trösklarna, samt förstärkningen av infästningen till bakre länkarmen.. Allt tätat med karosserikit.

Bild

Bild

Ganska dålig översiktsbild, men de e ju nått iaf.
Bild

Sedan måste man ju ha en målbild också. Detta är,typ, vad jag siktar på:

Bild

Bilen står lite dumt till nu, så måste bogsera fram den varje gång jag skall jobba på den, men snart kan jag börja höja på allvar! :-) Ligger saker i garaget o bara väntar.
Blir också o göra sig av med servalacken o på me lite ny färg.

Sedan har jag allt för o montera elfläkt,skall montera brytarlösa tändsystemet jag köpte av Ahlberg, byta till 4:3 diffarna och skaffa nya däck bl.a. O massor mer
Har fått tag på fälgar samt en 60" FarmJack. (Är nån sugen på BFG däcken så ni välkomna o höra av er! Mycket mönster o inga skador, säljs helst utan fälgarna, men jag är inte omöjlig!)

Lurar lite på ett hockeymål eller liknande i. Får se.

Over and out för nu! Kom gärna me dumma kommentarer! :-)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av ahlberg »

Inte dumt alls... skärmkanterna blir riktigt bra.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

Här har det inte skrivits på länge, men det har hänt en hel del!

Stenkryparlåda monterad med lyckat resultat. Härligt att klättra i skogen nu!

Alla skärmar är färdigbreddade med tillhörande svetsning.

Har monterat elfläkt på kylaren, mycket trevligt att slippa köra me full värme i kupén för att hålla nere tempen.

Hela bilen är numera lackerad i nån slags blå färg.

Några bilder från ett skyttevärn i Skövde... Bärgad av en Suzuki.. :oops:

Bild

Bild

Fortfarande pågår tillverkning för lite mer höjgrejer, samt att 4.3 diffarna skall monteras.

Däcken på bilderna är sålda till PatrickB här på forumet. Påväg hem från England är istället 4st 31" Cooper STT. Får se hur slö den blir,
om man ska jaga rätt på ännu lägre slutväxlar eller hur det går.

Mer updates på g!

/Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av ahlberg »

..och när jag gjorde lumpen för 30 år sen fick jag lära mig att gräva skyttevärn när ryssen skulle komma... det verkar ju snarare som om grävda värn lockar till sig ryssar...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

ahlberg skrev:..och när jag gjorde lumpen för 30 år sen fick jag lära mig att gräva skyttevärn när ryssen skulle komma... det verkar ju snarare som om grävda värn lockar till sig ryssar...
Haha poäng till Ahlberg. Än värre är att jag gjorde lumpen för bara ett par år sedan i just Skövde. Har ju sprungit runt överallt i skogen där så borde ju veta var varenda håla är...
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

4st Cooper STT 31x10.5R15 står hemma i garaget och väntar på att monteras! Beställde på camskill.co.uk i England och det kan jag verkligen rekommendera!
Mycket bra pris och snabb leverans, mindre än en vecka från att de skickades tills de kom hem till dörrn me DHL.

/Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

31orna monterade! Jag är grymt nöjd me hur de blev, även om de breddar lite för mycket utåt enligt min smak. ;-)
Lite frigångsproblem, men ingen som inte lite slägga löser! Lite extra höjning kommer också göra susen!

Testkörningen gick dock över förväntan. Inget ljud o tala om (från däcken iaf), samt att orken blev inte jättemycke sämre.

Bild

Bild

Två bilder på en finklädd ingenjörsstudent också:

Bild

Bild

Har gummibreddare på gång för att täcka hjulen helt.

Sen har andra planer börjat poppa upp i huvudet på mig. Nu e karossen i så bra skick att jag vill ha en bättre motor. E därför på jakt efter en TBI Niva som
kan donera motor med tillbehör. Alla tips på Potentiella donatorer mottages tacksamt! :-)

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av ahlberg »

Brukar dyka upp med jämna mellanrum på Blocket. Vartannat år köper jag en :). Nästa släpper jag till dig.. 3-4000 pengar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

ahlberg skrev:Brukar dyka upp med jämna mellanrum på Blocket. Vartannat år köper jag en :). Nästa släpper jag till dig.. 3-4000 pengar.
Hehe, låter bra det! :mrgreen: Ungeför den pengen jag tänkt mig hitta nått för.

Nästa fråga då; jag kör runt med massa skrot i bagaget o ofta me folk i baksätet, så skulle vilja ha andra bakfjädrar. Den gamle kämpen börjar bli lite hängig i baken. Nån som ligger på till exempel höjfjädrar eller tips på andra som passar o e lite hårdare o gärna lite högre!? :-)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
svensvarvare
Inlägg: 111
Blev medlem: 10 mar 2010 18:38
Ort: norrköping

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av svensvarvare »

det blev bra fräckt det där,sj gått o klurat på 31" men nervös att det ska ta i för mkt ;)
men har du bara hoodoo höjt och masserat skärmkanter för att rymma dom nya sulorna?
lada niva-87 "skogsröjet"
Honda civic 1,3-91 "punkt A-B"
Fram clipper-67 "ond moped"
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Nivanörden »

svensvarvare skrev:det blev bra fräckt det där,sj gått o klurat på 31" men nervös att det ska ta i för mkt ;)
men har du bara hoodoo höjt och masserat skärmkanter för att rymma dom nya sulorna?
Tackar! Jag har bara Hoodoohöjt (än så länge.. 8-) ) o skärmmasserat lite... Man bör nog även kolla hur långt in det fjädrar bak och se om man behöver göra nått infjädringsstopp. Har inte utvärderat i skogen än, men det lilla jag testa verkar lovande! :geek:
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Lejon
Inlägg: 18
Blev medlem: 29 jan 2010 21:27

Re: Projekt BadAss Nördniva "Det stora Nördlyftet"

Inlägg av Lejon »

Tjena!

Jag kör 31or me hoodoo o skärmmod och det har fungerat bra än så länge, har varit o härjat en hel del i skogen och det går fint, finns en del filmer på länk nedan om någon är intresserad:

http://www.youtube.com/results?search_q ... alion&aq=f

Ska ju sägas att de inte e optimalt, däcken klämms upp i hjulhusen bak vid extremflex men det kan man ta tycker jag för det lilla jobb som en hoodoo och skärmmod är jämfört med värre höjningar, längre dämpare o fjädrar o svetsa o bygga o jävlas..:)
Bild
mår se trångt ut men de e OK!
/Lejon

NIVA -89
BMW 318is -88
Skriv svar