Nivanördens blå fara

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Nördnivan Reportage i 4WD nr 12 2011!!!

Inlägg av Nivanörden »

Tack för positiva heja-på-rop! :D

Stötisarna är hembyggda ja. Gjorde mallar i papp, som jag sedan bockade till i plåt och svetsade ihop. Mest för att de e kul o bygga lite. ;)

Just nu är det ganska lugnt på mek-fronten. Ska byta det krökta panhardstaget som syntes i tidningen samt fixa lite andra smågrejer framöver. Har ett glapp till extraljusen nånstans bland annat..

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Jocke4x4
Inlägg: 153
Blev medlem: 20 dec 2010 07:31

Re: Nördnivan Reportage i 4WD nr 12 2011!!!

Inlägg av Jocke4x4 »

Som förutspått så är blocket tomt på gamla nivor. Hoppas de inte bara står och rostar bort på någons uppfart utan blir snygga terräng åk.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Nördnivan Reportage i 4WD nr 12 2011!!!

Inlägg av Nivanörden »

Jocke4x4 skrev:Som förutspått så är blocket tomt på gamla nivor. Hoppas de inte bara står och rostar bort på någons uppfart utan blir snygga terräng åk.
Hehe, ja de e ju faktiskt sant! ;) Vore kul om de byggdes fler Nivor! :D
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Nivanördens blå fara

Inlägg av Nivanörden »

Länge sedan jag uppdaterade något här, men jag grejar för fullt.

Monterade en servostyrning från en krockad 2005a förra sommaren och det är fantastiskt gött att ratta runt i skogen nu. Tyvärr blir man rätt så stark med servo, och med hela bilen vägande på vänster framhjul blev detta resultatet:
Bild

Till vänster som det ska se ut (Tack Josanivski!!), och till höger min gamla styrarm... ;) Den uppmärksamme ser även orsaken till att jag haft mycket bättre styrning åt vänster...

Märkte även att det var dåligt klös i min Torsendiff i bakaxeln, så jag rev ner för att kika lite. Visade sig att en av de kupade brickorna som sköter förspänningen gått i bitar, liksom ett av de små kugghjulen för detta... :( Så nu sitter det en originaldifferential i bakaxeln igen.

Bild

Bild

Dessa bitar satt som tur var inneslutna i diffen och hade ingen möjlighet att leta sig ut mellan kronhjul och pinjong. :)

Vad som orsakat vad kan jag bara spekulera i, men jag gissar att brickan nötts ut och sedan gått i bitar, som sedan tagit i och förstört kugghjulet. Detta föll i bitar först när jag tog isär allt.

Har ju även en gammal Willys Jeep som jag grejar med och gjorde denna med den i åtanke, men den stämmer rätt bra med Nivan också:
Bild

Väl mött!!

MVH/
Håkan :-D
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Nivanördens blå fara

Inlägg av Nivanörden »

Glömde ju, det sitter andra skärmbreddare och en rejäl Vinsch i fronten också:
Bild

Har även svetsat om främre hjulhusen för lite bättre frigång för 31orna, men det har jag tyvärr inga bilder på. :P

MVH/
Håkan :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Nivanördens blå fara

Inlägg av Jens.H »

Är det 10.5 tum breda däck du har?Hur höga är dom totalt...totala diametern alltså ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Nivanördens blå fara

Inlägg av Nivanörden »

Jens.H skrev:Är det 10.5 tum breda däck du har?Hur höga är dom totalt...totala diametern alltså ;)
Japp, 10.5" breda. När de var nya var de ca 780-785mm höga. :)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 19:12
Ort: Säter

Re: Nivanördens blå fara

Inlägg av Jens.H »

Oj...det var stort...går allting fritt nu då?efter alla ombyggnationer?
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Nivanördens blå fara

Inlägg av niva-2121 »

Nivanörden skrev:
Märkte även att det var dåligt klös i min Torsendiff i bakaxeln, så jag rev ner för att kika lite. Visade sig att en av de kupade brickorna som sköter förspänningen gått i bitar, liksom ett av de små kugghjulen för detta... :( Så nu sitter det en originaldifferential i bakaxeln igen.
Vilket fabrikat på torsen och hur yttrade det sig med "dåligt klös"?
Forumsponsor
Bruno
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2014 23:39
Ort: Tjörn

Re: Nivanördens blå fara

Inlägg av Bruno »

För man fråga var man kan köpa sådana skärmbredare? Funderade först på gummi men tror inte att jag kan få till det bra då kanterna är borta.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Nivanördens blå fara

Inlägg av Nivanörden »

Allting har sin tid! Idag har Nivan flyttat till Blekinge, jag hoppas nya ägarna kommer bli nöjda och få ha minst lika mycket kul med den som jag har haft! :D
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Skriv svar