Gräshoppan
Gräshoppan
Jag har påbörjat ett byte av bakaxel på min lilla bil. Tanken var att "bara" hänga dit en axel från volvo 240 för den hade lämplig bredd och utbudet av diffspärrar ökar markant ! Men det var inte så bara som jag hade hoppats för infästning av handbromswire kommer att krocka med nedre länkarmar. Axeln till 740 har däremot wiren på baksidan men är för bred. Så om man tar klumpen från 240 (är redan blästrad och försedd med rätt utv.) och kombinerar den med kortade axelrör från 740 samt drivaxlar från 240 så måste det väl bli bra ? Och ni behöver inte berätta för mig att jag inte är riktigt klok, för det vet jag redan !
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Re: Gräshoppan
Happy Modding!
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Gräshoppan
Läter ju som ett enkelt litet bygge... Heja!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Gräshoppan
Med erfarenhet av ofrivillig testning av olika diffar....
Finns det Volvoaxlar med rätt utväxling?
Finns det Volvoaxlar med rätt utväxling?
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Re: Gräshoppan
4,10:1 finns, det är den jag kommer att köra med. Ryktet säger att 4,30:1 finns på modeller innan 240. Annars finns det eftermarknads drevsatser att köpa. 3,90:1 tror jag inte att jag har sett någonstans, volvos närmaste tror jag är 3,91:1 men där är jag ute på tunn is utan att ha gjort ordentliga efterforskningar !
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Re: Gräshoppan
Ja, det är riktigt.. jag tycker oxå det verkar vara ett alldeles för enkelt projekt annars!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Gräshoppan
Jag lider redan av för kort kardan bak med taskiga vinklar, och fram tror jag inte att det får plats ? Har inte kollat. Kan kanske vara ett kul bus ? Har ju en f-låda från en range-rover tror jag det var.... Där sitter handbromsen på kardanen..... Får fundera lite på det....När man ändå inte har något annat för sig.......Man kanske kan använda något annat än Lada original på sin Niva ? Är det någon som vet om det är ok att använda hydraulisk parkeringsbroms ?
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Re: Gräshoppan
Jag är inte 100 men jag tror inte sbp gillar det. En på klubben här har en rallybil med det och han säger att det inte är godkänt på sbp.ranger skrev: Är det någon som vet om det är ok att använda hydraulisk parkeringsbroms ?
Re: Gräshoppan
Jag är inte heller 100....... men om man bygger den helt separat så går det nog bra......
På rallybilar sätter man en extra huvudcylinder i serie på bakåtgående bromsrör....
Man får då inte "oberoende av varandra verkande bromsar" vilket SBP inte gillar...
På rallybilar sätter man en extra huvudcylinder i serie på bakåtgående bromsrör....
Man får då inte "oberoende av varandra verkande bromsar" vilket SBP inte gillar...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Gräshoppan
Skulle det innebära att man skulle kunna bygga en hydraulisk "fiddle brake" med t ex två kopplingshuvudcylindrar i serie till resp vänster och högerhjul? Hmmm..NivaMicke skrev:Jag är inte heller 100....... men om man bygger den helt separat så går det nog bra......
På rallybilar sätter man en extra huvudcylinder i serie på bakåtgående bromsrör.....
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Gräshoppan
Japp , och hade inte reglerna i trial förbjudit detta så hade jag haft det på min bil för 20 år sen........
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Gräshoppan
I första skedet blir det mekanisk handbroms från 740. Nu är i alla fall alla mina volvo-axlar isär. ska bara korta drivaxelrör och bygga fästen till mina nya bärarmar. Börjar faktiskt se en ljusning i detta projekt, men man ska inte vara för glad ty ljuset i tunneln kan vara ett tåg !
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Re: Gräshoppan
Godag kamrater, dags för lite uppdatering från ett blekingst garage.
Axelrören från 740:n är kortade och väntar på montering i klumpen.
Det är lite skillnad på kronhjul volvo/lada, ändå använder jag volvons klenare axel.Volvo till vänster.
Gummibussningar är för fröknar ?
En ny diffspärr mm är beställt, men pga att några saker var restade beräknas delarna inte komma förrän i november.
Men jag har att göra tills dess ändå !
Liten fråga ni kan fundera på: Vem måste korta sin kardan IGEN ?
Rätt svar belönas med en uppdrucken pilsner.......
Axelrören från 740:n är kortade och väntar på montering i klumpen.
Det är lite skillnad på kronhjul volvo/lada, ändå använder jag volvons klenare axel.Volvo till vänster.
Gummibussningar är för fröknar ?
En ny diffspärr mm är beställt, men pga att några saker var restade beräknas delarna inte komma förrän i november.
Men jag har att göra tills dess ändå !
Liten fråga ni kan fundera på: Vem måste korta sin kardan IGEN ?
Rätt svar belönas med en uppdrucken pilsner.......
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat