Gräshoppan

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Gräshoppan

Inlägg av ranger »

Jag har påbörjat ett byte av bakaxel på min lilla bil. Tanken var att "bara" hänga dit en axel från volvo 240 för den hade lämplig bredd och utbudet av diffspärrar ökar markant ! Men det var inte så bara som jag hade hoppats för infästning av handbromswire kommer att krocka med nedre länkarmar. Axeln till 740 har däremot wiren på baksidan men är för bred. Så om man tar klumpen från 240 (är redan blästrad och försedd med rätt utv.) och kombinerar den med kortade axelrör från 740 samt drivaxlar från 240 så måste det väl bli bra ? Och ni behöver inte berätta för mig att jag inte är riktigt klok, för det vet jag redan ! :P
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Gräshoppan

Inlägg av Larsson »

Happy Modding!

:D
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Gräshoppan

Inlägg av ahlberg »

Läter ju som ett enkelt litet bygge... :mrgreen: Heja!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Gräshoppan

Inlägg av Senihol »

Med erfarenhet av ofrivillig testning av olika diffar....
Finns det Volvoaxlar med rätt utväxling?
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: Gräshoppan

Inlägg av ranger »

4,10:1 finns, det är den jag kommer att köra med. Ryktet säger att 4,30:1 finns på modeller innan 240. Annars finns det eftermarknads drevsatser att köpa. 3,90:1 tror jag inte att jag har sett någonstans, volvos närmaste tror jag är 3,91:1 men där är jag ute på tunn is utan att ha gjort ordentliga efterforskningar !
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
popnit
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 nov 2008 20:18
Ort: Markaryd

Re: Gräshoppan

Inlägg av popnit »

Varför inte bara sätta handbromsen på kardanen?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Gräshoppan

Inlägg av ahlberg »

Ja, det är riktigt.. jag tycker oxå det verkar vara ett alldeles för enkelt projekt annars! :ugeek:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: Gräshoppan

Inlägg av ranger »

Jag lider redan av för kort kardan bak med taskiga vinklar, och fram tror jag inte att det får plats ? Har inte kollat. Kan kanske vara ett kul bus ? Har ju en f-låda från en range-rover tror jag det var.... Där sitter handbromsen på kardanen..... Får fundera lite på det....När man ändå inte har något annat för sig.......Man kanske kan använda något annat än Lada original på sin Niva ? :roll: Är det någon som vet om det är ok att använda hydraulisk parkeringsbroms ?
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Gräshoppan

Inlägg av Andreas »

ranger skrev: Är det någon som vet om det är ok att använda hydraulisk parkeringsbroms ?
Jag är inte 100 men jag tror inte sbp gillar det. En på klubben här har en rallybil med det och han säger att det inte är godkänt på sbp.
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Gräshoppan

Inlägg av NivaMicke »

Jag är inte heller 100....... men om man bygger den helt separat så går det nog bra......
På rallybilar sätter man en extra huvudcylinder i serie på bakåtgående bromsrör....
Man får då inte "oberoende av varandra verkande bromsar" vilket SBP inte gillar...
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
popnit
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 nov 2008 20:18
Ort: Markaryd

Re: Gräshoppan

Inlägg av popnit »

Det är inte godkänt av sbp...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Gräshoppan

Inlägg av ahlberg »

NivaMicke skrev:Jag är inte heller 100....... men om man bygger den helt separat så går det nog bra......
På rallybilar sätter man en extra huvudcylinder i serie på bakåtgående bromsrör.....
Skulle det innebära att man skulle kunna bygga en hydraulisk "fiddle brake" med t ex två kopplingshuvudcylindrar i serie till resp vänster och högerhjul? Hmmm..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
NivaMicke
Inlägg: 812
Blev medlem: 16 nov 2008 17:44
Ort: Tomelilla

Re: Gräshoppan

Inlägg av NivaMicke »

Japp , och hade inte reglerna i trial förbjudit detta så hade jag haft det på min bil för 20 år sen........
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: Gräshoppan

Inlägg av ranger »

I första skedet blir det mekanisk handbroms från 740. Nu är i alla fall alla mina volvo-axlar isär. ska bara korta drivaxelrör och bygga fästen till mina nya bärarmar. Börjar faktiskt se en ljusning i detta projekt, men man ska inte vara för glad ty ljuset i tunneln kan vara ett tåg !
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: Gräshoppan

Inlägg av ranger »

Godag kamrater, dags för lite uppdatering från ett blekingst garage.
Axelrören från 740:n är kortade och väntar på montering i klumpen.
Bild

Det är lite skillnad på kronhjul volvo/lada, ändå använder jag volvons klenare axel.Volvo till vänster.
Bild

Gummibussningar är för fröknar ?
Bild

En ny diffspärr mm är beställt, men pga att några saker var restade beräknas delarna inte komma förrän i november.
Men jag har att göra tills dess ändå !
Liten fråga ni kan fundera på: Vem måste korta sin kardan IGEN ?
Rätt svar belönas med en uppdrucken pilsner.......
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
Skriv svar