Niva Spezial

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Hakke
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2009 20:17

Re: Niva Spezial

Inlägg av Hakke »

Skruvandet med Nivan fortsätter, bytte olja och filter igår.

Förgasaren fungerar inte som den ska, glappar i spjällaxeln och drar tjuvluft. Demonterade den igår och döm min förvåning när jag såg att det inte är en elektrisk förgasare! Min bil är en -91 så jag trodde det skulle sitta en "skräckis". Kanske gällde andra regler i Tyskland?

Förgasaren har 36mm vacuumstyrt sekundärspjäll och 28mm huvudspjäll. Elektrisk tomgångssoleniod. Söker en Weber 32/36 för att ersätta med.

/Hakke
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Niva Spezial

Inlägg av Larsson »

Då har du en "vanlig" gasare.......och den borde gå att få liv i tycker jag. Planing och rengöring.....

Glappet i spjällaxeln är ju iofs ett bekymmer.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva Spezial

Inlägg av ahlberg »

Bestycka upp en Weber är ju inte gjort i en hanvändning... Sök lite på lada.co.uk eller http://www.ladaniva.co.uk/baxter/NivaMainPage.htm så finns det kanske lite tips om munstycken som funkar. Brukar vara fippligt med länkaget med. Nivans kam är lite speciell, so det går inte bara att lyfta över en weber hursomhelst. Tja.. går gör ju.. men.

Annars är inte orginalförgasaren alls dålig - bara den är plan, som Larsson påpekar.

Skräckisen kan vara lite pilligare.. däremot.

Varför inte ge orginalet en chans? Finns säker en glappfri gasare nånstans...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Hakke
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2009 20:17

Re: Niva Spezial

Inlägg av Hakke »

Hade jag en fräsh originalgasare liggandes hade jag monterat den.
Men att repa min och fortfarande ha vacuumstyrd sekundär är inte aktuellt.

Dessa Webrar sitter ofta på -70 tals Fordar med 1600cc motor, lurar på att inte behöva bestycka om något alls. Dessutom får jag 32/36 istället för 28/36 och mekaniskt styrd sekundär. Lite trimning alltså :D

Sen lurar jag på att sätta kapen i trösklarna och svetsa dit fyrkantrör, såg inte alls dumt ut. Mina sidesteps får ge vika.
Då blir det ännu mer behändigt att rulla in under bilen vid reparationer och liknande, bytte olja igår utan att behöva lyfta eller palla upp bilen ;)
Servicevänlig bil detta...

/Hakke
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Niva Spezial

Inlägg av Markus Almroth »

Jag tror jag har en 32/36 i källaren, från en Forrd.
Den har legat där sen -93.

/M
Hakke
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2009 20:17

Re: Niva Spezial

Inlägg av Hakke »

Äntligen en lugn stund. Lägger upp bilder på hur den blev med nya däck och modifierad HooDoo höjning. 87cm hög bak (skärmkant) och 86cm fram.

Har pysslat med en massa småfix, b.la. fixat automatiskt halvljus.

Fick också hem lagersats till växellådan så det blir till att riva ned den framöver. Skulle bra gärna vilja montera en winsch men har lite svårt att motivera kostnaden för t.ex. en Warn. Har ni provat några billiga winschar och vad är era erfarenheter?

Bild

Bild

/Hakke
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Niva Spezial

Inlägg av Larsson »

Tjusigt...
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
jebba
Inlägg: 88
Blev medlem: 12 sep 2009 00:12
Ort: Sundsvall

Re: Niva Spezial

Inlägg av jebba »

Var fick du tag i däcken? Såg trevliga ut
LADA NIVA 1,7I -97
DKW -04
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva Spezial

Inlägg av ahlberg »

Billiga vinschar - har oftast urusla reläpaket... och när du köpt ett nytt reläpaket har du nästan betalt vad en dyr kostade. Idag hade jag nog köpt en 3500-kronors istället för min 2000 kronors.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
m96
Inlägg: 8
Blev medlem: 22 okt 2009 17:06
Ort: Kramfors

Re: Niva Spezial

Inlägg av m96 »

Såhär står det i Bil katalogen från 1991.

"Det finns också en skog och äng specialare med just namnet special. Den har skyddsbåge i nosen samt takräcke"
Niva -82
Niva -88
Dodge Ramcharger -81
Nissan Prairie -87
MB 200 -88
Ford Fiesta -87
Volvo 340 -86
Mazda 323 -92
Volvo T24 -??
jannebmw
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 dec 2008 20:01
Ort: anderstorp

Re: Niva Spezial

Inlägg av jannebmw »

kolla på verktygsboden dom har relativt vettiga priser på vinscharna
Hakke
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2009 20:17

Re: Niva Spezial

Inlägg av Hakke »

Kul att ni uppskattar inlägget och kommenterar!

jebba: Däcken köpte jag från http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... sowigan=So
Skrev lite om dem på första sidan av tråden.

Ahlberg, jannebmw: Verktygsboden har jag kikat på tidigare men nu hittar jag ingen winsch där? Är jag dålig på att söka eller?

m96: Har sökt efter info vad "Spezial" skulle stå för. Är lur på att det har med servo, dragkrok samt nivåreglering på belysning att göra. Bågarna runt front och bakljus tillsamman med takräcke kan också höra dit. Kul om ni kan länka till en broschyr eller likande. Har du kvar tidningen?

/Hakke
jebba
Inlägg: 88
Blev medlem: 12 sep 2009 00:12
Ort: Sundsvall

Re: Niva Spezial

Inlägg av jebba »

Tack för tipset!

Läste lite på sidan 1, hur blev resultatet av däcken? Tar dem i skärmkanter? Har samma dim. på min fälgar. Kanske ska köpa 235 då... :)

Hittade dock inte just dem däck du har köpt på den där länken?! Skumt
LADA NIVA 1,7I -97
DKW -04
Hakke
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2009 20:17

Re: Niva Spezial

Inlägg av Hakke »

Då har man gjort en dubbelkväll i garaget. Demonterat växellådan och bytt samtliga lager, tätningar och packningar samt skruvat tillbaka den. Ganska bra gympass att bänkpressa en växellåda på plats liggandes på rygg på garagegolvet, speciellt som avgassystemet satt kvar och jag var tvungen att vrida och vinkla lådan för att få den på plats. Skitigt, jobbigt men ganska belönande arbete. Hittade lite smått och gott i oljesumpen, b.la. resterna av en fjäder från växelkulissen. Samt att muttern på utgående axel inte satt fast riktigt. Blir intressant att känna på lådan efter renovering.

Köpte på mig kardanknutar (dom små) med intention att byta dem i samband med växellådsrenoveringen men det visade sig att jag har den senare kardanaxeln så de passade ej. Har beställt nya knutkors och i väntan på dem undrar jag en sak. Visst går det bra att köra bilen enbart med den bakre kardanen på plats? Bakhjulsdrift alltså.

jebba, hjulen tar i vid maxflex. Jag höjde mina hoodoo kilar ytterligare 9mm i ytterkant fram och det hjälpte. Har kapat i skärmkanten framför framhjulet men det är allt.'

/Hakke
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Niva Spezial

Inlägg av Larsson »

Du kan köra med ena kardanen borta......men då måste du ha i "diffen" i fördelningslådan för att ta dig nånstans. ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar