Lada Niva -85 EVO I
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 16 maj 2009 21:40
- Ort: Karlshamn
Lada Niva -85 EVO I
Då kanske man skulle lägga upp ett av mina projekt på den här sidan.
Detta är min tredje Niva, men dom två förra hade jag bara en kort tid. Den här tänkte jag behålla lite och experimentera med.
Planer:
Snygga till den med lite färg och mindre rostlagning
Bättre däck
Vinsch
Snorkel
Riktig hasplåt
Någon form av möjlighet att spärra axlarna
Stenkryparlåda
Rocksliders - Klart!
Hoodoo
Och förmodligen fler saker som jag kommer på efterhand.
Hur som helst, lite bilder:
Hämtar Nivan nere i småländska skogarna. Överlast? nej....
Hm... en enveten j-vel som ligger nära bakom!
En regnig premiärtur. Den här backen är hyffsat brant, det syns inte på bilden. Det sista lutar det nog 45°neråt. Det är lite spännande att hänga i bältet och fundera på hur det känns att klättra ur en bil som ligger på taket efter en framåtrullning.
Skär bort lite gammal plåt, någon som känner igen sig?
Byter ut lite plåt, och passar på att svetsa dit rocksliders, detta gör att markfrigången ökar med 5-10cm på sidorna.
Dom nya trösklarna är gjorda av 80x40x3mm järnbalk inköpta hos våran lokale smed. Besiktningsmannen blev till och med imponerad!
Före
Efter.
Jag fick ett trevligt takräcke av en kompis, passar fin, fint på Nivan. Tack Piejko!
Här har jag just kommit loss från en lättare fastkörning. Det hade nog hjälp om jag hade kunnat spärra axlarna och om jag hade haft lite bättre däck.
Det var allt för denna gång.
Tips och ideér mottages tacksamt!
mvh
Morgan
Detta är min tredje Niva, men dom två förra hade jag bara en kort tid. Den här tänkte jag behålla lite och experimentera med.
Planer:
Snygga till den med lite färg och mindre rostlagning
Bättre däck
Vinsch
Snorkel
Riktig hasplåt
Någon form av möjlighet att spärra axlarna
Stenkryparlåda
Rocksliders - Klart!
Hoodoo
Och förmodligen fler saker som jag kommer på efterhand.
Hur som helst, lite bilder:
Hämtar Nivan nere i småländska skogarna. Överlast? nej....
Hm... en enveten j-vel som ligger nära bakom!
En regnig premiärtur. Den här backen är hyffsat brant, det syns inte på bilden. Det sista lutar det nog 45°neråt. Det är lite spännande att hänga i bältet och fundera på hur det känns att klättra ur en bil som ligger på taket efter en framåtrullning.
Skär bort lite gammal plåt, någon som känner igen sig?
Byter ut lite plåt, och passar på att svetsa dit rocksliders, detta gör att markfrigången ökar med 5-10cm på sidorna.
Dom nya trösklarna är gjorda av 80x40x3mm järnbalk inköpta hos våran lokale smed. Besiktningsmannen blev till och med imponerad!
Före
Efter.
Jag fick ett trevligt takräcke av en kompis, passar fin, fint på Nivan. Tack Piejko!
Här har jag just kommit loss från en lättare fastkörning. Det hade nog hjälp om jag hade kunnat spärra axlarna och om jag hade haft lite bättre däck.
Det var allt för denna gång.
Tips och ideér mottages tacksamt!
mvh
Morgan
Senast redigerad av errorwashere den 06 sep 2009 09:00, redigerad totalt 2 gång.
Re: Lada Niva -85 EVO
Alltid kul att se nya Niva-projekt! Schyssta trösklar. Börja med en liten Hoodoo-höjning, smäll på riktiga däck och testa...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 16 maj 2009 21:40
- Ort: Karlshamn
Re: Lada Niva -85 EVO
Hoodoo-höjning inlagd på 2-do listan!ahlberg skrev:Alltid kul att se nya Niva-projekt! Schyssta trösklar. Börja med en liten Hoodoo-höjning, smäll på riktiga däck och testa...
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 16 maj 2009 21:40
- Ort: Karlshamn
Re: Lada Niva -85 EVO
Nu har jag införskaffat mig en uppsättning bättre beggade 30" som jag tänkte slänga på i veckan.
Så nu har jag 8st orginalhjul och 4st däck +2st reservhjul (dom som är på bilderna ovan) liggandes. Dessa skulle jag gärna vilja bli av med, så kom gärna med ett vettigt skambud så slipper jag snubbla på dom för länge. Jag gillar inte att slänga saker som någon kanske vill ha.
Så nu har jag 8st orginalhjul och 4st däck +2st reservhjul (dom som är på bilderna ovan) liggandes. Dessa skulle jag gärna vilja bli av med, så kom gärna med ett vettigt skambud så slipper jag snubbla på dom för länge. Jag gillar inte att slänga saker som någon kanske vill ha.
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 16 maj 2009 21:40
- Ort: Karlshamn
Re: Lada Niva -85 EVO
Här är 30" monterade och på väg till häggumaträffen.
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 16 maj 2009 21:40
- Ort: Karlshamn
Re: Lada Niva -85 EVO
Innan jag har börjat köra sönder bilen. Man ska köra enligt devisen friskt vågat hälften vunnet.
Ett träd som var avsågat en meter över marknivå och gömt innanför buskaget. Rutan gick inte att stänga och dörren kräver lite teknik för att kunna öppnas och stängas.
Vatten i fördelaren, jag behöver täta här och var och bygga en snorkel. (Eller ta det lugnt i vattenhålen...)
Torkar rent och letar fel, min kompis Niklas letar...
Leran letar sig in över allt. Efter detta så fungerade inte startmotorn, kylet var igen-satt så tempen skenade iväg, verktygslådan var full med lera,
Sådärja, nu är vi ur leran. Jag fick hjälp av en dansk med vinsch, tackar, tackar!
Ett träd som var avsågat en meter över marknivå och gömt innanför buskaget. Rutan gick inte att stänga och dörren kräver lite teknik för att kunna öppnas och stängas.
Vatten i fördelaren, jag behöver täta här och var och bygga en snorkel. (Eller ta det lugnt i vattenhålen...)
Torkar rent och letar fel, min kompis Niklas letar...
Leran letar sig in över allt. Efter detta så fungerade inte startmotorn, kylet var igen-satt så tempen skenade iväg, verktygslådan var full med lera,
Sådärja, nu är vi ur leran. Jag fick hjälp av en dansk med vinsch, tackar, tackar!
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 16 maj 2009 21:40
- Ort: Karlshamn
Re: Lada Niva -85 EVO
Slutsats EVO I:
Problem:
Kylet sätts igen av lera.
Startmotor fylls av lera.
Blir hängande på underredet.
Vatten och lera letar sig in i fördelare och motor.
Däck tar i skärmkanter.
Däcken släpper ur luft mellan däck och fälg på grund av grus.
Att laga:
Dörr intryckt av träd.
Startmotor.
Koppling som började slira dom sista kilometerna innan jag var hemma.
Lösningar:
Höjning.
Skära upp skärmkanter.
Täta motor och övrigt.
Större kylare och förhindra att leran kan fastna i kylet.
Ta bort grill så det blir lättare att skölja rent kylet.
Innerslang till däcken.
Vinsch.
Problem:
Kylet sätts igen av lera.
Startmotor fylls av lera.
Blir hängande på underredet.
Vatten och lera letar sig in i fördelare och motor.
Däck tar i skärmkanter.
Däcken släpper ur luft mellan däck och fälg på grund av grus.
Att laga:
Dörr intryckt av träd.
Startmotor.
Koppling som började slira dom sista kilometerna innan jag var hemma.
Lösningar:
Höjning.
Skära upp skärmkanter.
Täta motor och övrigt.
Större kylare och förhindra att leran kan fastna i kylet.
Ta bort grill så det blir lättare att skölja rent kylet.
Innerslang till däcken.
Vinsch.
Re: Lada Niva -85 EVO I
Rätt tänkt - hela vägen. Goa bilder!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se