Elza -80

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Elza -80

Inlägg av Andreas »

Jo, det är tanken. Som zon´s ungefär fast jag törs nog inte ta ut rutorna.

Edit: Jag undrar även om det är nån som vet varför det går en slang från batteriet, genom bilen och kommer ut vid överkant på bakluckan nästan?

Så fort jag fått lös fram & bakvagn ska jag in till stan och leta skrot så jag kan bygga en sån här:
Bild
Bekvämt värre!
zon
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jun 2009 02:18
Ort: Norge

Re: Elza -80

Inlägg av zon »

Det er en veldig god ide å bygge et sånn stativ. Jeg la bare gamle dekk ved siden av bilen og løftet den opp på siden med handkraft, men alle er jo såklart ikke så sterke som meg 8-) .
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Elza -80

Inlägg av Andreas »

zon skrev:Det er en veldig god ide å bygge et sånn stativ. Jeg la bare gamle dekk ved siden av bilen og løftet den opp på siden med handkraft, men alle er jo såklart ikke så sterke som meg 8-) .
Om man ändå vore så stor o stark.. :o
Nej, men jag är rädd att vindrutan ska spricka om jag lägger den på sidan och jag törs inte ge mig på att ta lös den så då får det blir en karossvagga.

Jag såg på bilderna att dina "balkar" under bilen var lika buckliga som mina. Vad är bästa att göra? Låta de vara som de är, byta de bitar som är buckliga eller byta hela balken mot nytt?
zon
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jun 2009 02:18
Ort: Norge

Re: Elza -80

Inlägg av zon »

Jo, en karossvagga er tidsbesparende og gjør arbeidet mye mer bekvemt. Det var veldig tungvint med min "metode".
På balkarna banket jeg ut de største bulkene og bytta ut der det var rust, men det var veldig lite, har vel ingen stor betydning om de er litt bulkete ( min Niva kommer til å kjøre litt offroad, så bulker kommer det mer av).

Slange fra batteri til bakluke, kan den være ettermontert? Har ikke sånn på mine Nivaer.

Blir veldig spennende å følge ditt prosjekt :P . Se fram til mange kvalitetstimer med Elza, du kommer se på henne som en god venn etter et par hundre timer sammen ;)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Elza -80

Inlägg av ahlberg »

Slangen till bakluckan? Kanske nån gång har det suttit en bakrutespolare där? Är den ansluten till batteriet? Vissa batteriet hade ju uttag för ventilationsslang... :?:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Elza -80

Inlägg av Andreas »

ahlberg skrev:Slangen till bakluckan? Kanske nån gång har det suttit en bakrutespolare där? Är den ansluten till batteriet? Vissa batteriet hade ju uttag för ventilationsslang... :?:
Min första tanke var att den skulle sitta som "avrinning" till batteriet som man har på skotrar men då den gick hela vägen bak så vart jag fundersam.
Den kommer ut just bakom batteriet och det sitter en liten nippel på den så antagligen är det avluftning till batteriet som du sa eller till bakrutespolare och då måste den varit skarvad just vid batteriet. Jag har ju en hållare lite framför batteriet där jag inte vet vad som ska sitta.
snabla
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 nov 2009 19:03
Ort: Kinna

Re: Elza -80

Inlägg av snabla »

Lite offtopic men är det nån som har ritning på en vagga?
Vw Caddy GT 91
Fiat Uno Turbo 88
Niva 87
Peugot 309 xs 91
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Elza -80

Inlägg av Andreas »

snabla skrev:Lite offtopic men är det nån som har ritning på en vagga?
Jo jag har hittat en ritning, men det är ju inte direkt nån kärnfysik. Bygg bara stadigt och tillräckligt hög.
Jag ska nog bygga en mycket enkel variant som en i mitt garage har av H-balkar. Han har även byggt så han kan veva runt bilen med hjälp av en startkrans och ett startmotordrev, blir nog att kopiera.
Folk bygger ibland av 2 motorstativ med, men de får oftast skarva på dom på höjden lite.

Ritning/guide:
http://www.harwoodperformance.bizland.c ... ial_20.htm

Verktygsboden säljer 2st:
http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... 2789&Hkat=
http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... 2995&Hkat=

Och andra:
http://www.opelsportclub.com/forums/sho ... 522&page=2
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... f=6&t=8267
http://www.hundkoja.com/j/index.php?opt ... f=4&t=7090
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Elza -80

Inlägg av Andreas »

Nu börjar bilen vara tom, garageplatsen däremot är proppfull. Som tur är har jag några vagnar att ha saker på som man kan dra undan då jag ska fram till bilen ;)

Bild
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Elza -80

Inlägg av Andreas »

Nu är material inhandlat till vaggan. Köpte järnskrot på Stena (rena paradiset för en skrotnisse :P ). Jag lyckades inte gräva fram h-balkarna jag ville ha så det blev rör för hela slanten.
Det borde hålla ändå för det är rätt tjockt gods. 140kg rör för 350:- var helt ok pris.
Nu får jag se om det blir nåt gjort före fredag, jobbar eftermiddag nu och förmiddagarna brukar bara svisha förbi då.

Bild
ranger
Inlägg: 195
Blev medlem: 14 nov 2008 00:03
Ort: Ronneby

Re: Elza -80

Inlägg av ranger »

Andreas skrev:jobbar eftermiddag nu och förmiddagarna brukar bara svisha förbi då.
Är väl bäst att jobba eftermiddag, då har man hela nätterna för sig själv i garaget !
/Johan
"Gräshoppan" -84 turbodiesel, automat
snabla
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 nov 2009 19:03
Ort: Kinna

Re: Elza -80

Inlägg av snabla »

ranger skrev:Är väl bäst att jobba eftermiddag, då har man hela nätterna för sig själv i garaget !
Inte om man bara får vara i garaget till kl 2230 som i mitt fall
Vw Caddy GT 91
Fiat Uno Turbo 88
Niva 87
Peugot 309 xs 91
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Elza -80

Inlägg av Andreas »

snabla skrev:
ranger skrev:Är väl bäst att jobba eftermiddag, då har man hela nätterna för sig själv i garaget !
Inte om man bara får vara i garaget till kl 2230 som i mitt fall
Jag får vara där dygnet runt och leva om hur mycket jag vill, så jag kan tyvärr inte skylla på det. Sen är det så sällan folk där så man är för sig själv nästan jämt i garaget ändå ;)
Andreas
Inlägg: 88
Blev medlem: 10 dec 2008 00:03
Ort: Sollefteå

Re: Elza -80

Inlägg av Andreas »

Är det någon som har en kvalificerad gissning eller ide på hur man hittar centrum på viktfördelningen på nivan då den ska upp i vaggan?
Eller ska jag bara ta på mitten och hoppas på det bästa?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Elza -80

Inlägg av ahlberg »

Räknar du att bara ha ett tomt skal? Då hade jag chansat ungefär i Lada-märket. Med axlar och motor - ungefär vid veven. Men det är bara "på känn".
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar