Den officiella Dimitri-tråden

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Anté »

Eftersom "Pre-Niva, stage I" sedan ett tag är passerat så tänkte jag att en ny tråd var att föredra.
I morgon åker jag för att titta på, tänka på allt kul jag ska ha, betala och sedan åka så sakta hemåt med Dimitri. (vi är oense om arbetsnamnet, men eftersom jag är den enda med körkort i hushållet anser jag att jag får bestämma namn på det lilla plåt som finns kvar. ;) )
Dimitri är en skogsgrön 96:ans 1,7i som skall rostlagas, besiktas och utrustas. Och eftersom jag vet att bilder efterfrågas här i forumet så ska jag ordna det under dagen.
Ni får nöja er med bilderna som nuvarande ägaren har skickat, så kommer en utförlig rapport från resan så snart jag är vid en dator igen.

Bild
Vilken baksida... Är det någon som har tips på vad man bäst polerar den svarta listen ovanför reg-skylten med? ;)

Bild
Bild
Lera på golvet, stickor och strån på sätena.... Check

Bild
Bild
Bild
Bild
Jag såg att en av bilreservdelskedjorna har nya sparklådor/trösklar och bakskärmar att köpa. Trevligt för oss som inte kommit in i att falsa plåt.

Bild
Bäst av allt: redan lastbilsreggad. Tydligen blir det svårare nu, eftersom Vägverket/transportstyrelsen verkar kräva att lastutrymmet måste vara minst 170 cm långt.
Baksäten och bälteshållare skall dessutom demonteras så pass att fästpunkter förstörs och inte tillåter återmontering. Det hade nått med EU att göra... ;)

Så nu går jag i väntans tider. Har inte sålt V40:n än så det blir att tappa av bankkontot en del och hoppas på att nån vill lägga några tusingar för att ta hand om Volvon. Eller så får jag göra rundturer med Dimitri med kvarterets ungar i grönområdet här intill och ta 50:-/turen. :mrgreen:

Lovar att fota så mycket jag bara kan i morgon.
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Markus Almroth »

Uj.. Min -96:a är FIN!

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av ahlberg »

Verkar ju vara ett trevligt objekt i reparabelt skick! Vi ser fram emot att följa dina framsteg. Lycka till.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Markus Almroth »

Japp. Blir det "Profiltrösklar à la Hezzin/Ahlberg" ?

/M
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av hezzin »

Skyll inte på mig, jag snodde idén friskt av Herr Ahlberg! :mrgreen:
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Anté »

Markus Almroth skrev:Japp. Blir det "Profiltrösklar à la Hezzin/Ahlberg" ?

/M
Var så lugn för att det blir så!!!! :mrgreen:
Har studerat Ahlbergs bildspel och är förundrad över hur ren och fin hanses bil blidde under efter att balkarna svetsats dit.
Så snart bilen blivit besiktad och "hamnat i rullorna" igen så skall jag ge mig på dessa saker:
1: Rosten.
2: Bygga ett plant golv i lastutrymmet
3: Bygga om elen med nya säkringsboxar och strömbrytare. Det jobbet kommer även att innebära en del ombyggnad av instrumentpanelen.
4: Montera in bildator, extraljus/dimljus, GPS och sånt där utan allra största vikt.
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Anté »

Den är hemma!
Dimitri står på på gatan och väntar på att jag ska ta ner honom till faderns garage och påbörja renoveringen. :D

Bild
Bild
Det blev lite dåligt med foton på vägen hem.

För mig som mötte en Niva för första gången i verkliga livet i dag så blev det ju naturligtvis en del frågetecken, hoppas ni kan hjälpa mig lite med svar.
När jag och kompisen gjorde provturen så ville vi kolla diffspärren och det gick ju bra, men när vi skulle försöka få ur den så var det tvär omöjligt.
Vi åkte sakta tillbaka och väl tillbaka hos säljaren var det lätt fixat. Min fråga är, måste framhjulen står verkligen exakt rakt fram när man lägger i och ur diffspärren?
När vi gjorde så på gården fungerade det felfritt.

När jag körde bilen hem så var det ett ganska monotont ljud någonstans i växellådan lät det som. När jag tröck lite på gasen kom det och när jag tog bort foten från gasen så försvann ljudet. Det lät precis som att när kuggarna fick kraft från drivningen så uppstod det vinande ljudet. Det jag kom att tänka på var att när jag bytte växel, från 2:an till 3:an t.ex så lät det mest precis när jag fått drivning på den växeln för att sedan bli svagare ju högre varvtal jag kom till på den växeln och så var det genom hela registret av växlar.

I övrigt så blir det framrutebyte ganska omgående och börja byta plåt.
Tror tyvärr till säkert mångas besvikelse nu att jag börjar med att lägga i en "vanlig" plåt i trösklarna istället för att bygga Hezzin/Ahlberg-trösklar. Det får bli ett projekt lite senare i höst/vinter.

Lite lustigt var dock att killen jag köpte Dimitri av sa att det hade varit lite underligt att ingen hade hört av sig under hela tiden som blien legat ute, men bara sedan i går hade 3 personer ringt...
Nån här som känner sig träffad??? ;)
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av hezzin »

Dimitris skick påminner väldigt mycket om det som Nataschas var i då jag skaffade henne... Samma färg t.o.m.... Dålig baklucka, dåliga dörrar, dåliga trösklar... Men det är kul att greja med plåten.. om man har tid dvs ;-)
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av ahlberg »

Lite monotona ljud från tranmissionen är inget att bekymra sig för, men om det börjar låta järnvägsdunk, tvättmaskin eller väghyvel - då kanske det är värt att oroa sig.

Diffspärr - låser ihop främre och bakre kardan. Används ENDAST vid halt underlag. På asfalt-grus är det stor risk att transmissionenn "knyter sig" eftersom bakvagnen på alla bilar kör en kortare väg en framvagnen. Efter ett par kurvor är hela drivlinina - inklusive diffens kopplingshylsa - i idiotspänn. Backa, sväng, burna - sätten är många att få ur diffen. Håll jämt tryck på spaken samtidigt som du kör så brukar det funka. Sista utvägen är domkraft och att lyft ett hjul från marken.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Anté »

Va skulle jag göra utan era snabba lugnande svar?
Hade ni varit här hade ni fått välja fritt bland ca 20 olika whisky som tack för hjälpen... om ni gillar sånt förståss. :P
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av ahlberg »

Tänk på vad du säger.. Jag är i Borlänge i tjänsten ganska ofta... 8-)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
zon
Inlägg: 71
Blev medlem: 30 jun 2009 02:18
Ort: Norge

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av zon »

det går nok heller i vodka :D . (stolichnaya er min favoritt).
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Anté »

Första besiktningen avklarad.
Till min stora förvåning blev det endast 4 punkter.
1: höger styrarmsled, glapp
2: höger drivaxeldamask trasig
3: Vänster framlykta, lyser för högt eller lågt
4: HC-halt för hög i avgaserna.

Yttre backspeglarna hänger, det är stora stenskott i rutan fram, ingen av spolarpumparna går och lite annat smått och gott lät snälle besiktningsmannen passera eller så såg han det inte. =)
Väntar bara på att sakerna ska komma hem så blir det fixa i helgen.
Det var ju bra på så sätt att mesta felen var på samma hjul då man ändå håller på lixom.
jens920125
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jul 2009 18:54
Ort: Lindesberg

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av jens920125 »

Vet inte om du tänkt på det men på första bilden så sitter båda stänkskärmarna bak kvar.
På sista bilden så sitter det bara kvar en på högersidan.
Något som du tagit bort eller han den helt enkalt lossnat?
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Anté »

jens920125 skrev:Vet inte om du tänkt på det men på första bilden så sitter båda stänkskärmarna bak kvar.
På sista bilden så sitter det bara kvar en på högersidan.
Något som du tagit bort eller han den helt enkalt lossnat?
Jadu... Såg det i morse, så jag vet inte ärligt.
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Skriv svar