Den officiella Dimitri-tråden

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Anté »

*suck*
Det här var värre än jag trott.
När väl renoverar-djävulen griper tag om en så är det inget att göra mer än att följa.
Jag hade tänkt lägga in ordentlig ljudisolering i väggarna och i golvet och sedan lägga in ett nytt golv av form-plyfa eller liknande och sedan klä med nått snoffsigt tyg. Det som hänt i dag var att båda stolarna blev urplockade och all den äckliga ryska glasfiber-asbesten som täcker allt under gummimattorna har tagits ur. Lite rycka och skära så kom den loss. (Bilder kommer i morrn) Så nu är det en hård väntan i några dagar innan lönen kommit in så att jag kan besöka Biltema för att skaffa ljudisolering. Ska passa på att besöka plåtfirman samtidigt och få honom att ta hem durkplåt så att jag kan bygga nya innergolvet. :) Det här var ju saker jag hade tänkt vänta med till i vår eller så, men så skulle det tydligen inte bli.

Beträffande Ahlberg-trösklarna så läggs det projektet ner. För tillfället iaf. Garageägaren, min far, ville ge sig på att bocka ny plåt på utsidan och förstärka stödplåten.

Vilket vakum man svävar i nu när man inte riktigt kan bli klar någonstanns utan man är här och sen där och sen där och petar med småsaker.

Vad tror ni om att bygga upp nya väggar mot växellådshuset av alu-plåt och sedan lägga tillbaka en svarta "toppen" i plast, polerad såklart. :) Åsså massor med ljudisolerande plöffs under så klart.

Nu ska jag skrapa Trisslotten jag sparat på i några dagar. Kommer jag till TV och de frågar vad jag ska göra med pengarna så ska jag göra mer reklam för Nivan och våran klubb här, mer än pengar kan köpa reklamtid för :mrgreen:

Edit:
Trisslotten är skrapad. 75:- som skall omsättas i 3 nya Triss.
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Anté »

Tiden den går och den läker väl några (rost)-sår :)
Den maskätna tröskeln är numera ett minne blott och i helgen ska ytterplåten på plats. Jag tänkte ge er lite bilder på vad som hänt hittills.

Bild

Bild
Bild
Bitumengummi är kung! Snart är resten av utrymmena i bardelen, i bakluckan och i dörrarna fyllda med ljudisoleringsmatta från BIltema. :)
Oh sweet joy of silence

Bild
Bonusbild. Det här var något som hoppade ut från platsen mellan påfyllningsröret och spilltanken.
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av ahlberg »

Anté skrev:Oh sweet joy of silence
Vad är det de sjunger? "Dream om, dream on, dream o-on..."

:)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Anté »

ahlberg skrev:
Anté skrev:Oh sweet joy of silence
Vad är det de sjunger? "Dream om, dream on, dream o-on..."

:)

Mjoooo.. jag vet.. jag har hört det där från människor på jobbet oxå.
Alla bara mobbar mig. :roll:

Från det ena till det andra, va mycke Nivor man ser numer. Jag tror att det där är ett syndrom på något sätt, för när jag köpte min första bil, en röd Golf 1:a så såg jag sånna överallt och samma sak med Saaben och Volvon. :)
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Anté »

Den lille elektrikern har varit i farten och byggt om vid relähållare och säkringar.
Efter ingreppet har all belysning slutat fungera, så när som på blinkersen. Även signalhornet har gett sig.
Har gjort en del byglingar mellan en del av kontaktstiften så det ser i allafall ut som elschemat, men något är missat.
Morgondagskvällen ska ägnas åt problemet.

Det ser ganska fint ut i alla fall.
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Anté »

Ny VSS från Polen (som är nytt favoritland) och nya kontakter till VSS:en gjorde susen med den ryckiga farten, den höga tomgången/låga tomgången som fick Dimitri att lägga av i korsningar ett tag.

Dags att åter behandla de tidigare åtgärdade rostfläckarna, då det har blommat upp igen. Bättre grundbehandling är nog receptet för att hålla dem borta.
Prova att återmontera bakre kofångaren, nu silvermålad.
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

The Dmitri saga has ended....

Inlägg av Anté »

Lite ledsamt att behöva skriva detta, men Dmitri har nu övergått från att vara bruksbil till att snart bli hobbybil.
Den senaste veckan har han stått och fått blocket riktigt genomfruset och återuppleva de kalla vintrar han en gång skapades till / i.
Om några dagar ska han förflyttas till föräldrarnas tomt och där invänta våren då vidare inspektion av tändsystem ska göras.
För bruksändamål har nu en Passat 1,8T -00 inskaffats och den har hittills på 3 dagar hunnit köra säkringen för bromslyse, poffa ena halvljuset och ha tvärtomt batteri en morgon.
(Undrar om nivan egentligen kommer att saknas....)

Återkommer med frågor och uppdateringar när björnarna åter vandrar i skogarna.
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Fisketorp
Inlägg: 520
Blev medlem: 22 feb 2010 16:41
Ort: Fisketorp

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Fisketorp »

Är nivan känslig mot kyla? med tanke på vart den kommer ifrån borde den ju stortrivas =)

Utöver att batteriet var stendött var det inga större problem att få igång min efter några veckors stillastående och med ute temp på minus 28.

däremot märkte jag att kylarvattnet var mer av is/gele vilket nog inte var så jätte bra för motorn men verkar ha klarat sig ändå :D
//Martin

*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Den officiella Dimitri-tråden

Inlägg av Anté »

Den har gått jättedåligt ett bra tag nu och när den inte ville senaste gången så fick jag nog och ställer den åt sidan till våren.
För att glödja så kan jag berätta att de flesta på firman blev mycket fundersamma om jag hade skrotat bilen eller tänkte sälja den, så den har ju publikens stöd iallafall. =)
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Skriv svar