Pre-Niva, stage I

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Pre-Niva, stage I

Inlägg av Anté »

Det har gått fort, det måste jag erkänna.
Det var bara någon månad sedan som tankarna först dök upp på att skaffa en jeep. Tankarna som följde var "va dyrt det är med jeepar". Tanken därefter var "jag vill ha en ovanlig bil".
Så här är vi nu, nuvarande bilen, en Volvo V40 -99 håller på att fixas iordning för försäljning. Väntar på svar om vad jag kan få för den och när någon vill lägga sin hand på den.

Första delarna i den här pre-stagen är avklarade. Stegen är som följer:
1: Kolla Blocket dagligen - check
2: Ha en outtömd lust och längtan till att ha en bil i farsans garage och plocka med - check
3: Planera vad som skall göras med den inköpta Nivan, extraljus, riva ut baksätet/mer bagageutrymme, GPS-dator (ingen Tom-Tom utan riktigt Linuxburk med 7"TFT) - check
4: Lugna kärringen som är mer uppspelt än mig själv - check.

Updates will follow. ;)
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Pre-Niva, stage I

Inlägg av ahlberg »

Det här kommer att bli jättebra... bara följ med i flödet... djupt ner i Niva-träsket.. med oss andra... :mrgreen:

Välkommen!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1903
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Pre-Niva, stage I

Inlägg av Larsson »

Låter kul med en ny entusiast......... :D

Fota mycket och lägg upp bilder på forumet sen........det gillas! ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Pre-Niva, stage I

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Ha haa, låter mycket lovande.
Passa på att njuta nu under tiden också, för själva planeringen är ju också ett nöje! :D

Välkommen!
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Pre-Niva, stage I

Inlägg av Anté »

Larsson skrev:Låter kul med en ny entusiast......... :D

Fota mycket och lägg upp bilder på forumet sen........det gillas! ;)

Jag är fotograf, det är ofrånkommligt. ;)
Har tänkt riva ur baksätet och få in diverse lådor och inredningar för att alltid ha en "ryck-klar" bil om något värt att fota dyker upp.
Nog är det väl nått med skatten och eller försäkringen om man lastbilsreggar bilen?
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Pre-Niva, stage I

Inlägg av Anté »

Christer Nivagorskij skrev:Ha haa, låter mycket lovande.
Passa på att njuta nu under tiden också, för själva planeringen är ju också ett nöje! :D

Välkommen!
Tack så mycket! =)

Ja, jag håller helt med. Planeringen ger mig tillfredsställelse utan att egentligen ha något framför mig.
Jag gillar den rustningen som du företog dig på din armébil =)
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
Anté
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 jun 2009 13:35
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Pre-Niva, stage I

Inlägg av Anté »

Stage II är inlett, om än med ständiga motgångar.

Tanken på att skiljas från den nuvarande bilen, en V40, har äntligen sjunkit in. Den har varit bra, det går inte att förneka. Men erkännas skall att den har blivit så fastkörd en gång för något år sedan att vi var tvungna att överge bilen efter några fruktlösa försök med att kila ner stenar, träddelar och dylikt under hjulen och på så sätt kunna komma loss. Bilen låg på underredet och hjulen var efter några försök att komma loss ur bäbisbajs-geggan helt fritt hängandes i hela fjäderlängden. Vad göra i skogen och utan mobiltäckning? Jo gå i 45 minuter tills Telia upptäckte oss och vi kunde ringa efter skjuss hem. Dagen efter tillbringades med fadern i sin bil och ca 25m av bogserlina modell lastbil för att få loss oss, och vi kom till slut loss.
(Jag har inte vågat mig tillbaka, men polarna tycker vi ska åka dit snart igen, och jag vill kunna överraska lixom ;) )

Problemet jag har nu är att alla Snål-Werners i hela landet inte vill ge mig det jag vill ha för min V40. Ja, jag kan sälja den själv, men det tar tid och så ska man hålla på med världens alla prutare och jag hade hoppats kunna casha den ganska snart.

Under tiden kan jag ju fråga alla kunniga här om hur man bäst gör en höjning av bilen, och om det alls är genomförbart. Hur stor är markfrigången från början och hur stor kan den bli?
Det blir som det blir, när det är som det är och det går som det går, tills det inte går nå mer....

Niva 1,7i -96 "Dmitri"
jens920125
Inlägg: 37
Blev medlem: 21 jul 2009 18:54
Ort: Lindesberg

Re: Pre-Niva, stage I

Inlägg av jens920125 »

Om du kollar i det här .pdf bladet på sid 31 så ser du hur hög den är original
http://www.ladaniva.co.uk/lada/man_usua.pdf
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Pre-Niva, stage I

Inlägg av ahlberg »

http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/index.htm

Vanligaste lyftet är det sk Hoodoo-lyftet. Ger ca 2". Kombinera med rejäla däck 205/80-16 och du har kommit långt in på småvägarna innan det tar stopp.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar