Köpte Xenonbelysning till Nivan......

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Användarvisningsbild
valpowner
Inlägg: 26
Blev medlem: 23 feb 2009 18:54

Köpte Xenonbelysning till Nivan......

Inlägg av valpowner » 07 maj 2020 18:16

Köpte ett kit hos Lada World i Danmark, prisvärt i och för sig men....

Men det funkade inte. Lamphusen i min Niva -07 är av stål och sitter i hjulhusen. Det som händer är att de nya lamporna sticker ut ca 10 mm för mycket och då går det inte att få dit reflektorn i lamphuset, tyvärr.

Jag vill inte borra hål i lamphuset för då öser det in skit i lampan, så det fick gå i retur.

Ett tips i all välmening.Bild

Bild
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1219
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köpte Xenonbelysning till Nivan......

Inlägg av rid54 » 11 maj 2020 19:32

Bra med lite extrainfo.

Rent formellt är det väl tveksamt om man får efterutrusta en bil med Xenonlampor. Har för mig att det krävs automatisk nivåreglering av ljuskäglan och att den är reggad med den sortens lampor.

Vill man ha bättre ljus finns annat att göra:
Köp klara (ofärgade) H4 av bästa kvalitet. Det finns många typer att välja på nuförtiden, men hur man än vänder sig är det en avvägning mellan liuvslängd och ljusutbyte - de som lyser mest har en tendens att ha kortare brinntid. All färgning av lampkolvarna innebär att man filtrerar bort visst ljus och är helt onödigt.

Säkerställ att lyktorna är i gott skick. Nivans insatser tappar lite lyster efter 5+ år; aluminiseringen flagnar etc.

Lägg upp säkrad batteri-plus och jordledare med god area (4-6 mm²) till lamporna och styr ut reläer för hel- och halvljus med ordinarie matning, det garanterar full spänning till glödlamporna och bättre ljuseffekt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

niva-2121
Inlägg: 1535
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Köpte Xenonbelysning till Nivan......

Inlägg av niva-2121 » 12 maj 2020 10:24

Det här med att förbättra lyset på bilar i allmänhet och halvljuset i synnerhet har sysselsatt många bilägare i flera år.
Gäller att få till det så att det inte bländar mötande trafik.
Vad gäller lägsta luminans finns bestämmelser.
Tyvärr inte för högsta luminans.
En del av luminansen utgörs inte bara av det reflekterade ljuset utan även av glödlampans sken "rakt framåt".
Många brittiska biltillverkare använde LUCAS´s strålkastarinsatser med en liten "kopp" som hölls på plats av tre ben.
Myyyyycket elegant enligt min mening.
Helljuset är inget problem - bara montera så många extraljus som får plats och ekonomin tillåter.

När det gäller att förbättra halvljuset, och även helljuset, finns det minst två vägar att gå.
Olagligt med starkare "Rally-H4:or" på 160/100 Watt, eller Xenonbelysning.
"LED-H4:or" är heller inte tillåtet, och ger efter mitt prov, endast sämre halvljus = diffusare och kortare ljusbild.
(fick "överta" ett par "LED-H4:or" av en som skickat efter och som blev så besviken att han återmonterade de gamla H4-orna)

Ljusutbytet är, till stor del, avhängigt spänningen fram till glödlamporna.
Strömmen ska, med minsta möjliga kabelarea från fabrik, av ekonomiska skäl, ledas från batteriet/generatorn via ljusomkopplare och diverse kabelskarvar till glödlampan.
Naturligtvis blir det spänningsfall.
Ljusutbytesförlusten är inte proportionerlig mot spänningsförlusten.
Ljusutbytes förlusten är i kvadrat till spänningsförlusten.

Jag brukar regelbundet "reläa" strålkastarna.
Om jag minns rätt så var spänningsförlusten fram till strålkastarlamporna på Ludmilla - min Niva - närmare 1,5 volt.
Nya 1,5 kvmm elkablar + relän + befintliga kablaget som styrström + Phillips bästa (dyraste) H4-lampor gjorde susen.
Så det vill jag absolut rekommendera.

B t w så hörde jag talas om, och även såg och fotograferade, några nya Nivor som av den obegåvade importören i Eskilstuna begåvades med Xenon-insatser (till ohemult pris).
Blev, naturligtvis, 2:or på detta vid första besiktningen.
Av flera orsaker.
insatserna inte EU-godkända.
bilarna inte intypade med Xenon.
ingen strålkastarrengörare.
ingen automatisk nivåreglering.

Tror mig veta att det finns dom på det här forumet som drabbades av den okunnige importörens lurendrejerier - bland många andra fadäser.
Forumsponsor

Skriv svar