Niva 96:a Projekt

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Tuna

Niva 96:a Projekt

Inlägg av Tuna » 12 okt 2019 00:46

Hej !

Köpte mig en Niva här om dagen så jag tänkte att det kanske skulle vara på sin plats att starta en projekt tråd.

Startar med lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Som ni ser finns det en del att göra :D

Ps: bilen såg ut såhär när jag köpte den , dvs jag tar inga politiska ställningstaganden :D

Tuna

Re: Niva 96:a Projekt

Inlägg av Tuna » 12 okt 2019 00:53

Såg inget vidare ut under bilen :shock:

Bild

Bla dämparna ser ju definitivt ut att ha gjort sitt :D

Funderar på att plocka ner bakaxeln och byta det mesta , dämpare , fjädrar , stag bussningar m.m.

dea

Inlägg av dea » 12 okt 2019 06:58

Skoj med fler Nivor här :D men gör inte för mycket i början utan börja köra den och se vad som måste fixas, fast det beror ju på hur mycket ork man har :mrgreen: Var den besiktigad?

Tuna

Inlägg av Tuna » 12 okt 2019 09:11

dea skrev:
12 okt 2019 06:58
Skoj med fler Nivor här :D men gör inte för mycket i början utan börja köra den och se vad som måste fixas, fast det beror ju på hur mycket ork man har :mrgreen: Var den besiktigad?
Hej ! :D

Nej tyvärr så var den inte besiktigad :roll:

Det jag lär fixa först som jag vet är :

Ett fäste vid bakaxeln som sitter fel, där av renovering av bakaxeln när allt ändå är nedtaget.

Montera en katalysator.

Fixa framrutan som behöver ny list och sättas fast .

ahlberg

Inlägg av ahlberg » 12 okt 2019 11:50

Välkommen! Fin årgång.. :) Bli spännande att följa!
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Tuna

Inlägg av Tuna » 12 okt 2019 12:00

ahlberg skrev:
12 okt 2019 11:50
Välkommen! Fin årgång.. :) Bli spännande att följa!
Tack så mycket ! :D Kul att vara här ! :D

Tuna

Inlägg av Tuna » 12 okt 2019 16:39

Hhmmm mycket att tänka på som nybliven och oerferen Niva ägare.

Ska beställa lite delar till bakdelen ,så jag kan riva ner den ganska omgående.

Har försökt sätta mig in i det här med att höja eller icke höja :) hoodoo höjning eller ej ?

Det som blir klurigt är mina stora däck (31x10.5 15) gillar stuket skarpt så jag vill helst behålla dem.

Har ingen aning om vilka dämpare eller fjädrar som sitter på bilen i dagsläget , vad jag kan förstå sitter det ingen Hoodoo höjning i alla fall.

Kan det vara 31:or utan höjning ? Skulle det vara en fördel att sätta en Hoodoo höjning i så fall ?

Visst ser skärmarna kapade ut på bilen ? har försökt att jämföra med bilder på original.

Skulle uppskatta lite vägledning från er lite mer erfarna , hur jag ska tänka och vad som rekommenderas att köpa förutsatt att jag behåller 31:orna

Mvh
Johan

ahlberg

Inlägg av ahlberg » 12 okt 2019 22:27

Dubblett
/mats

Sponsrar lada-niva.se

ahlberg

Inlägg av ahlberg » 12 okt 2019 22:32

31:or kan fungera men du kommer att behöva modifiera hjulhusen, i alla fall om du vill kunna flexa och styra. Har du ambition att köra terräng kommer den stora omkretsen att göra att det går fort fram över stock och sten, vilket inte alltid är önskvärt. Stenkryparlåda rekommenderas alltså. Men på plan väg funkar det säkert. Hoodoo räcker inte långt om du vill ut i skogen med 31".

Skärmarna på din bil har fått lite kärlek av en plåtsax , något som behövs när man går upp ett par däckdimensionrr.
/mats

Sponsrar lada-niva.se

Tuna

Inlägg av Tuna » 13 okt 2019 09:34

Hej igen ahlberg!

Föst vill jag tacka för att du tar dig tid och står ut med alla mina dumma frågor :)

När jag köpte bilen visste jag inte att 31:or var så på "gränsen" , då kanske man skulle tänkt lite annorlunda men nu har jag som sagt fäst mig vid dem så då för jag försöka lösa det hela :?

Har inte delat med mig så mycket av mina tankar och planer för bilen vilket kanske kan underlätta att veta vid valet av delar :)

Jag har tänkt att primärt ha bilen som "Jaktbil" så det är bra om man kan köra på åkrar och "sämre" skogs och grusvägar. Men det skall även gå att köra i vanlig trafik kortare sträckor som typ 5 mil.

Jag har inte tänkt köra någon "riktig" terräng körning över stenterräng eller ner i kärr och liknande :)

Har tänkt mig något i stil med denna som också kör på 31:or https://www.youtube.com/watch?v=FqV_GWfHPGQ

utseendemässigt siktar jag på något i stil med detta : https://www.youtube.com/watch?v=c98P6ao5q_Q&t=366s

Ok nu lär jag försöka bena ut detta :?

Om jag ska kunna köra med 31:orna krävs följande :

1. Modifiering av hjulhus

Vad innebär detta ? slå lite med släggan , kapa bort plåt eller bygga om hela hjulhuset ?
Vad burkar man behöva göra , finns det någon länk, instruktion eller är det bara att gå på känsla (svårt då man är novis).

2. Kapa av skärmkanterna

Detta är redan avklarat i mitt fall :) eller behöver jag kanske ta mer ?

3. Stenkryparlåda

Vad jag förstått annan låda med lägre etta . Jag vet ju inte vilken låda som sitter i nu , förmodligen org , finns det något sätt att kolla det utan att plocka ner ? Om man nu väger in vad jag har tänkt att ha bilen till dvs ej tyngre terrängkörning behöver jag byta ?

4. "Hoodoo räcker inte långt om du vill ut i skogen med 31"

Samma här, jag vet inte riktigt vad som sitter på idag , kanske längre dämpare och högre fjädrar , kanske original . Men då jag ska byta det mesta i bakvagnen så kan jag ju sätta dit lite vad jag vill :) Frågan blir ju lite vad som lämpar sig bäst för den typen av körning som jag har tänkt mig, det är här jag skulle behöva lite råd och hjälp av er som är erfarna och vet vad som funkar och inte funkar och vad som krävs för de olika typerna av körning. Med den lite lättare skogskörning som jag ska bedriva kanske det exempelvis räcker med org eller hoodoo ?

Tacksam för all hjälp och synpunkter jag kan få :)

ahlberg

Inlägg av ahlberg » 13 okt 2019 10:07

Ok, om du tänker jaktbil blir det enklare. Den gula bilen du länkar till är höjd minst 10 cm, kolla vinklarna på nedre A-armar. Det frestar på drivknutarna, men för en jaktur då och då är det säkert ok. En annan konsekvens av högre och hårdare fjädrar är att bilen blir stötig. Finns bara ett fåtal här som monterat sådana och behållit dem.. det är katastrof på landsväg och livsfarligt på grusväg..

Skärmkanterna kan vara som de är om du inte går offroad. Vid lite större flex, speciellt om du tänker ha längre fjädrar och dämpare bak kommer hjulen att antingen gå i skärmkanterna eller inre hjulhusen.

En stenkryparlåda sänker hastigheten på alla växlar på lågen, men om du håller dig på vägarna är det inget bekymmer att köra original.

Optimalt för en Niva som skall gå både landsväg och terräng är rejäl hasplåt, stenkryparlåda och 205/80-16 på original plåtisar. Höjning behövs egentligen inte. Ser inte så cool ut, men håller, är ok att köra på landsväg och funkar både i stengärden och skotarspår. Man behöver göre ett litet 10 cm klipp i framskärmens främre nederkant. Ju mer man moddar utöver detta desto mer tid måste man tillbringa med att meka. Men, det är bara min uppfattning
/mats

Sponsrar lada-niva.se

Tuna

Inlägg av Tuna » 13 okt 2019 16:18

Tack för ditt svar !

Känner mig lite dum :oops: , vågar knappt skriva och fråga mer :?

Jag har lärt mig en del om däck, lådor ,skärmar och vad som är optimalt vid olika förhållanden osv men jag förstår faktiskt inte exakt vad som rekommenderas i min situationoch och tilltänkta användningsområde. :(

Jag har tänkt nu i ett par dagar att jag skulle skicka iväg en beställning av nya fjädrar, dämpare och stag så att jag kan komma igång med renoveringen. Men eftersom att jag inte riktigt förstår vad jag ska beställa så blir det svårt :roll:

Jag förstår att det optimala för landsväg och terräng är rejäl hasplåt, stenkryparlåda och 205/80-16 på original plåtisar.
Så ett alternativ är helt enkelt att lägga ner 31” och köpa nya fälgar och däck , nöja mig med org lådan och sen bara beställa original dämpare samt fjädrar och då behöver jag inte heller höja bilen varken med hoodoo eller annan typ av höjning.

Det kanske är den enklaste lösningen men säg att jag beslutar mig för att behålla 31” och sen nöjer jag mig med att köra några mil landsväg då och då samt lite körning på någon åker eller skogs/grusvägar. Dvs ingen ”riktig offroadkörning ”.

Vad behöver jag göra då ? , det är där jag inte riktigt förstår vad som krävs ?

Eftersom att jag är nybörjare och helt novis på dessa bilar så har jag svårt att se vad som är original eller inte , jag har liksom ingen referens att jämföra med.

jag vet inte vad som är gjort elle inte på min bil , vi har konstaterat att skärmkanterna är kapade :) men om hjulhusen och framskärmen är modifierade redan eller om det sitter en stenkryparlåda monterad eller ej vet jag inte heller.

jag vet inte heller om den är höjd med längre dämpare och fjädrar som den står nu, det enda jag har konstaterat är att den inte är hoodoo höjd vad jag kan se.

Förra ägaren fick jag heller inte mycket ur , vad jag förstår så köpte han den som den ser ut idag med 31" ,sen hade han bara använt bilen som plogbil i 5år.

Jag har även förstått, som du skriver att det inte är någon höjdare att höja bilen med längre/hårdare fjädrar och dämpare så frågan är om höjning är en förutsättning för att köra med 31" eller om man kan få det att funka "skapligt" med vanliga fjädrar ,dämpare och låda om man kappar lite skärmkanter, hjulhus och framskärm ? kanske kan hjälpa lite med en hoodoo i detta fallet ?

Så för att summera det hela , köper jag andra fälgar och däck, kan jag köra på orginaldelar och ingen höjning (och skulle jag vilja höja så räcker det med hoodoo) problem löst.

Behåller jag där emot 31"

Vad lär jag göra för att det skall fungera över huvud taget med 31" (måste den höjas? ?)

vad lär jag göra för att det ska fungera ok för mina behov ? (måste jag då ha stenkryparlåda ?)

vad lär jag göra för att det ska fungare optimalt , tex för riktig offroadkörning ?

Blev lite mycket , hoppas någon orkar läsa och svara så jag kan beställa lite delar snart :)

Mvh
Johan

Jaan-e

Inlägg av Jaan-e » 13 okt 2019 19:33

Hej å välkommen!

Ta det lugnt nu, däcken e skitkoola! Klart du ska ha kvar dem!
Ser ut som Suzuki fälgar, breddar lite mycket utåt. Jag har Kia fälgar på min, med 255/70-17 Maxxis trepador kopior tar i fram lite grann, men va tufft det der ut.. De tål inte riktig skogskörning utan att drivaxlarna smätter av som morötter, ska fixa det snart.. Angående din bil, bygg en stadig ramp av lite 2"x6" å kör upp ett hjul på så långt det går. Dra handbromsen å gå ut å titta var det kan ta i, åtgärda efter behov, gör om samma prossedur igen å vrid hjulen mellan fulla rattutslag, banka, kapa och svetsa tills dess du har full frigång.. Jag skulle höjt med hoodo kilar fram å 25-30mm distanser bak. Till en början. Å ta bort kränghämmaren fram, gör underverk på framkomligheten. Kör hårt! Kommer bli bra tillslut. 👍
Janne
Niva 1.9 D Blivande skogs bil..

Tuna

Inlägg av Tuna » 13 okt 2019 20:07

Jaan-e skrev:
13 okt 2019 19:33
Hej å välkommen!

Ta det lugnt nu, däcken e skitkoola! Klart du ska ha kvar dem!
Ser ut som Suzuki fälgar, breddar lite mycket utåt. Jag har Kia fälgar på min, med 255/70-17 Maxxis trepador kopior tar i fram lite grann, men va tufft det der ut.. De tål inte riktig skogskörning utan att drivaxlarna smätter av som morötter, ska fixa det snart.. Angående din bil, bygg en stadig ramp av lite 2"x6" å kör upp ett hjul på så långt det går. Dra handbromsen å gå ut å titta var det kan ta i, åtgärda efter behov, gör om samma prossedur igen å vrid hjulen mellan fulla rattutslag, banka, kapa och svetsa tills dess du har full frigång.. Jag skulle höjt med hoodo kilar fram å 25-30mm distanser bak. Till en början. Å ta bort kränghämmaren fram, gör underverk på framkomligheten. Kör hårt! Kommer bli bra tillslut. 👍
Hej !

Tack för välkommnandet och uppmuntran!

Jag tycker också om däcken starkt , det är därför jag så gärna vill ha dem kvar :D

Blir skärmbreddare framöver så det borde lösa problemet med att de sticker ut lite mycket.

så lite fix i hjulhusen och en hoodoo höjning skulle kunna funka ? i så fall skulle det vara grymt.

Det enda som låter mindre bra är väll " drivaxlarna smätter av som morötter " vid skogskörning , hur hårt kör du då ?
Tror du att jag löper den risken vid den typen av körning som jag planerar ?

Tror dock att jag kommit tillrätta med vilka delar jag ska köpa så jag kan börja på. Om du tror att det kan funka med org dämpare och fjädrar i kompo med hoodoo och lite mod i hjulhusen så behöver jag inte fundera så mycket mer.

Då köper jag vanliga fjädrar och dämpare, byter och gör hoodoo ,sen försöker jag få det att funka med 31" skulle det inte göra det så får jag väl då byta till andra däck och fälg helt enkelt. :D

Två frågor rörande delarna :

1. kollar man runt lite på fjädrar och dämpare på de olika säljsidorna så ser man att det finns en hel uppsjö av olika. Finns det några märken att föredra ? vad ska man satsa på Gas eller Olja eller hybrid ? :)

2. hoodoo höjning typ1 , finns det några färdiga kitt att köpa eller är det till att göra själv som gäller ?

Mvh
Johan

ahlberg

Inlägg av ahlberg » 14 okt 2019 08:13

Hej igen! Det är bara att fråga på! Som du märker finns det många idéer om i vilken riktning man vill bygga sin Niva, och det är väl lite charmen med bilen. Din är ju redan lite moddad åt "monstertruck-hållet", så att sätta 205:or i de hjulhusen ser ju lite fnuttigt ut, de förstår jag.

Laga det som är trasigt och börja använd bilen så märker du säkert vad som du vill ändra på!

Varför vill du byta fjädrar, förresten?
/mats

Sponsrar lada-niva.se

Skriv svar