Tack för ditt svar !
Känner mig lite dum

, vågar knappt skriva och fråga mer
Jag har lärt mig en del om däck, lådor ,skärmar och vad som är optimalt vid olika förhållanden osv men jag förstår faktiskt inte exakt vad som rekommenderas i min situationoch och tilltänkta användningsområde.
Jag har tänkt nu i ett par dagar att jag skulle skicka iväg en beställning av nya fjädrar, dämpare och stag så att jag kan komma igång med renoveringen. Men eftersom att jag inte riktigt förstår vad jag ska beställa så blir det svårt
Jag förstår att det optimala för landsväg och terräng är rejäl hasplåt, stenkryparlåda och 205/80-16 på original plåtisar.
Så ett alternativ är helt enkelt att lägga ner 31” och köpa nya fälgar och däck , nöja mig med org lådan och sen bara beställa original dämpare samt fjädrar och då behöver jag inte heller höja bilen varken med hoodoo eller annan typ av höjning.
Det kanske är den enklaste lösningen men säg att jag beslutar mig för att behålla 31” och sen nöjer jag mig med att köra några mil landsväg då och då samt lite körning på någon åker eller skogs/grusvägar. Dvs ingen ”riktig offroadkörning ”.
Vad behöver jag göra då ? , det är där jag inte riktigt förstår vad som krävs ?
Eftersom att jag är nybörjare och helt novis på dessa bilar så har jag svårt att se vad som är original eller inte , jag har liksom ingen referens att jämföra med.
jag vet inte vad som är gjort elle inte på min bil , vi har konstaterat att skärmkanterna är kapade

men om hjulhusen och framskärmen är modifierade redan eller om det sitter en stenkryparlåda monterad eller ej vet jag inte heller.
jag vet inte heller om den är höjd med längre dämpare och fjädrar som den står nu, det enda jag har konstaterat är att den inte är hoodoo höjd vad jag kan se.
Förra ägaren fick jag heller inte mycket ur , vad jag förstår så köpte han den som den ser ut idag med 31" ,sen hade han bara använt bilen som plogbil i 5år.
Jag har även förstått, som du skriver att det inte är någon höjdare att höja bilen med längre/hårdare fjädrar och dämpare så frågan är om höjning är en förutsättning för att köra med 31" eller om man kan få det att funka "skapligt" med vanliga fjädrar ,dämpare och låda om man kappar lite skärmkanter, hjulhus och framskärm ? kanske kan hjälpa lite med en hoodoo i detta fallet ?
Så för att summera det hela , köper jag andra fälgar och däck, kan jag köra på orginaldelar och ingen höjning (och skulle jag vilja höja så räcker det med hoodoo) problem löst.
Behåller jag där emot 31"
Vad lär jag göra för att det skall fungera över huvud taget med 31" (måste den höjas? ?)
vad lär jag göra för att det ska fungera ok för mina behov ? (måste jag då ha stenkryparlåda ?)
vad lär jag göra för att det ska fungare optimalt , tex för riktig offroadkörning ?
Blev lite mycket , hoppas någon orkar läsa och svara så jag kan beställa lite delar snart
Mvh
Johan