Nivinator

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Nivinator

Inlägg av Magne »

Hej.
Magne heter jag å bor ett par mil norr om Kalix.
Tänkte göra en tråd om nivan min. Lär väl inte vara den mest aktiva på att uppdatera men de händer väl nån gång...
Köpte bilen i somras. Är då en 88a med vanlig fögge å utan katt. Nån gång var den röd men är nu orange/röd flammig...

Det som fanns att göra innan besiktning var att fixa trösklarna som inte fanns kvar... alls...
Fick fixat det å har nu 3mm tjocka trösklar. Stadigt :D .

Numera är den besiktad och används dagligen.

Planerna är att fortsätta köra med den och ge den en liten upprustning med militärgrön färg och grövre sulor.
Sen vill jag bygga kraftigare stötfångare med vinsch.

Bild

De var en snabb presentation av mig å bil. Vi får som sagt se hur ofta jag uppdaterar här men ska försöka göra det när jag gör nåt intressant med bilen...
Senast redigerad av Magne den 05 nov 2019 13:32, redigerad totalt 1 gånger.
jake
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2013 22:32
Ort: Strängnäs

Re: Rubelgrinet

Inlägg av jake »

Kul att det blev lite liv i forumet :) Grattis till bilen som fick ett nytt liv
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Rubelgrinet

Inlägg av Magne »

Tackar :)
Jo de har verkat lite tunt med aktivitet så jag tänkte att de kan ju inte skada med nån tråd till. :)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Rubelgrinet

Inlägg av Berlina »

Härligt . Hoppas att du hittar på lite hyss som ger några rader ibland. Det behövs som sagt till forumet ;)
Medlem 2019
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Rubelgrinet

Inlägg av Magne »

Jo hyss blir de ibland. Gäller bara å ha med sig kameran...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Rubelgrinet

Inlägg av ahlberg »

Trevligt med ett nytt projekt!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Rubelgrinet

Inlägg av Magne »

Inte skrivit nå på ett tag, mest för att jag inte gjort nåt nu när man snart tar studenten!
Men nu börjar ja kunna fokusera mer på nivan igen...
Är de någon som vet hurdana munstycken de sitter i dom? Numret på föggen är 2107-1107010-70.
Passar det från typ weber, solex, andra eller måste jag ha lada munstycken?
Anledningen är att jag tänker pröva köra den på e85 då den ligger under 12kr och bf95 är på 17kr å lite över. Beroende vars jag tankar...
Jag antar att jag behöver nya för de går väl inte å justera föggen så att den ger tillräckligt?
Veet inte om man borde skriva sånt här i fråge tråden... Men man kan ju låtsas att man är aktiv i den här tråden :D ;)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Rubelgrinet

Inlägg av ahlberg »

Bäst är det om du tar rena frågor i Frågeladan, det underlättar om någon i framtiden vill läsa om förgasarbestyckning. Om du vill köra på etanol måste du ha större huvudmunstycken, ja. Fulmetoden är annars att bara dra ut choken lite. :) Mindre fult är att borra upp orginalmunstyckena med miniatyrborr tills bilen går bra. Det går även att beställa munstycken till Lada-gasaren, men jag vet inte om de är Solex-kompatibla, tror du får leta på nätet. Hittar du en Weber förgasare så är det samma förgasarfot så det är bolt-on. Till en Weber finns ju allt.. Men blir lite pyssel med vajrar.

Utan att vara party pooper så är det nog några som faktisk lyckats etanolkonvertera, men få som lyckats få ekonomi i det. Men, låt inte det stoppa dig! Vi hejar på här från cyberrymden..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Rubelgrinet

Inlägg av Magne »

Ja gör så att jag flyttar frågan till frågeladan å fortsätter där. :D
Magne
Inlägg: 35
Blev medlem: 06 jul 2018 21:40

Re: Rubelgrinet

Inlägg av Magne »

Nu är de ett tag sen sist!
Men de har hänt grejer med nivan.
Bild
Svart blev han. Rollat. https://photos.google.com/share/AF1QipN ... VYTVlwenhn
En stötfångare blev det också (Hemmagjord) Röret har ca 5mm godstjocklet så jag tror de tål lite stryck.
Har iofs redan fällt nåt litet träd med den :twisted:

Nya däck vart de också 205/80 -16 Funkar bra men tar lite vid maxflex. Men inte tillräckligt mkt för att det ska vara ett problem ;)
https://www.bythjul.com/dack/hankook/ha ... r16/136002
Den fick inte sämre komfort alls. Varken ljud eller vibrationer... Tar inte mer soppa heller så jag är nöjd :)
Skriv svar