Olga A-traktor

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Olga A-traktor

Inlägg av ahlberg »

Du kommer alltid hem med en Niva.. Även om det blir med tejp och ståltråd. Eller träskruv.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Lite mer som inte är i nyskick.....
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
När man ska pressa ihop en framfjäder och bilen hänger på lyftarmarna så kan det ställa till det . Växellådslyften trycker upp nedre bärarmen så gott den orkar och bilen kan då lyftas från främre armarna eftersom inte bakhjulen är i backen så får jag ingen korrekt vikt över framvagnen . Jag kan helt enkelt inte trycka ihop fjädern så mycket som krävs.Men om man tar två skruvtvingar och håller ner övre bärarmen samtidigt så går det.
Bild
Sååå då kan vi plocka ihop den igen för målning av golv som barnen vill göra.
Nästan . Avgasröret var ju ivägen när golvet skulle lagas. Lirkar upp främre röret och monterar muttrarna i grenröret. Drar fast och KLICK !!
En pinnbult går givetvis av i grenröret
Bild
Ja ja , vad vore en bal på slottet som hon sade snövit.
Vi skruvar en stund till och målar golv en annan dag....
Medlem 2019
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Olga A-traktor

Inlägg av uazbuhanka »

älskar att titta på dina byggen du ser till att bevara niva till eftertiden
och mitt sug efter niva växer :P och då blir det inte bättra att se min
gamla niva på blocket :o jobba på
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Olga A-traktor

Inlägg av dea »

Snygg jobbat :D är ju så typiskt när man skruvar vid grenrör :(
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Olga A-traktor

Inlägg av ahlberg »

konstsmide... :)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Bild
Pinnbult hittad i gömmorna och allt går vidare ;)
Det där med framlyktorna då ? Jo ,det finns ingen brytlinje i strålkastarglaset som ger den där snygga linjen ... Tror inte det är värt besväret att besikta med dessa strålkastare.
Bild
För det skarpa och det dåliga ögat så kanske det syns att det finns ingen möjlighet att justera ....Bilen blev väl godkänd för sådär 19! år sedan på besiktningen. Efter det så misstänker jag att den är renoverad och lackerad . Fronten är då ombyggd med släta plåtar och orginal potta och plåt skickades på tippen . Det behövdes ju inte någon mer besiktning så varför kunna justera lyset :roll: ?
Nu hade jag handlat till Skrutten två lampor så dessa får väl lånas ut på obestämd framtid...
Bild
Med några passbitar och en ljusinställningsapparat så sitter dom nya fastmonterade utan justermöjlighet. Hoppas att det går vägen.
Tiden att bygga om fronten just nu finns inte. Får gå ut och skära bort plåtbitar på 97:an så det går att sänka in lyktorna och även då kunna montera orginalgrill igen efter besiktning.
Inredningen såg lite sliten ut efter 39år och då gått som A-traktor halva livet. Plastbitar saknas och är anpassade/justerade efter ägarnas olika böjelser för eftermarknadsprylar....
Dottern är inte intresserad av något som kan klassas som bling bling . NÄ strikt orginal ska det vara :shock:
Som tur är så finns det några plastbitar som klarat sig på resten av vagnparken. Leta och jämföra och tillslut så får jag nästan ihop en acceptabel inredning.
Lite plastfärg så blir delarna nästan som nya..
Bild
En NY !! matta fick det bli med :lol:
Bild
Medlem 2019
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Olga A-traktor

Inlägg av dea »

:D detaljerna som gör det
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Ja detaljer är viktigt på denna tingest. Jag har letat och hittat även främre plastbitarna vid A-stolparna.Det fanns inga i traktorn så man blir glad för sina reservdelsbilar nu. Tröskelplasterna saknades, mittkonsol sönderborrad. Alla bitar får en dusch av svart plastfärg. Ger en behaglig glans enligt mig
Bild
Sen var det ju elen....Varför får inte funktioner som innerbelysning och instrumentbelysning fungera?
Lite fel här och där men har man en stund över så går det oftast att återställa det mesta
Bild
Bild
Nu finns det ju ett visst intresse att den ska gå att använda innan det är dax för bilkörkort och Julia vill kunna köra till stallet.... Så nu går det lite fortare .Jag får hjälp med sådant som tar tid, som att lägga i någon form av ljudisolering. Tackar man för :D
Bild
Bild
Bild
Grundkurs nr1 i ellära och hantering av viktiga funktioner avklarad också.
Bild
Bild
God jul på er
Medlem 2019
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Den där lastkännande ventilen hängde utan att varit inkopplad på senaste 100 åren. Behövs det en sådan ? Nu skulle det ändå beställas några styrleder så jag handlade en sådan.
Frågan var bara vad som gick att rädda. Ett T-kors med en avklippt gummihatt i botten får agera tätningsplugg, för att sedan försöka att räta ut bromsröret igen .
Bild
Efter några försiktiga böjningar så gick det att leda bort igen till ventilen.
Gamla ventilen fick demonteras komplett för att inte förstöra något i onödan.
Bild
Lite kärlek och värme brukar skrämma det mesta.
Bild
Staget gick att få loss men sedan tröttnade jag på leden . Den satt som berget och ventilen skulle ändå kasseras.
Bild
Bild
Bild
Frambromsarna blev renoverade i samma veva och bakbromsarna var i bra kondition innan så efter en justering av bakbroms så finns det hopp.
Efter lite hjälp så blev det även luftat och klart

Ryssland och gummi.....
Bild
Rädda det som räddas kan, lite blästring ger liv till några saker i många år till.
Bild
Bild
Fyra nya leder och justering av toe in så kan vi bocka av framvagn från önskelistan med.
Medlem 2019
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Olga A-traktor

Inlägg av rid54 »

Ang hjullager... Med egen erfarenhet kan jag nämna, att det i dag finns yrkesmekaniker (hm!), som inte vet vad koniska hjullager är. Om nån dragit drivaxelns mutter för hårt, kan vad som helst ha hänt med navet och bromsen. När grejerna är på plats igen, följ instruktionen i verkstadshandboken för att få rätt lageransättning (och rätt plats på bromsskivan...).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Bild
Nej tack .Vi fortsätter att försöka återställa vissa funktioner ...
Bild
Köpte på oss ett problem. Usb laddare med belysning. Tanken var att kunna ladda en mobil utan att tändningen är på. Jo det hade ju fungerat om inte det var tvunget att finnas bakgrundsbelysning i uttaget. Nu står uttaget och lyser i mörkret vilket inte var tanken . Vi får sätta en separat av/på knapp till strömförsörjningen. Elbakrutans knapp kan vi låna ,finns iallafall ingen slinga i glaset :)
Testa, fundera och lära
Bild
Sidoblinkers borttaget....Behövs det på en traktor?
Vi monterar dit något så slipper det bli knorr vid besikningen.
Bild
Dom runda små som kommer från alfa155. Givetvis var den ena ärgad till jordkabeln så illa att jakten gick vidare och fina lampsocklar på isbilen volvo 343 hittades. Klippa och klistra ihop efter bästa förmåga
Märka ut placering ,borra, skala kabel ,löda och värma krymphylsor fick Julia fixa själv .

Bild
Medlem 2019
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Olga A-traktor

Inlägg av dea »

Blev bra när durkalun åkte bort och original dit :D
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Stor dämpare......Inget skit ..Äkta vara från känd leverantör 8-) , inte passande det heller.
Bild
Bild
Kontainerfynd från plåtslagaren får förtroende att leverera tystare skönsång i framtiden, gissar på fransk citron som den kommer ifrån.
Bild
Några överblivna järnpinnar och lite fantasi med sparade rörböjar så kan det bli något.
Bild
Bild
Bild
Bild
Medlem 2019
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Olga A-traktor

Inlägg av Berlina »

Bild
Okej ,då är det dags för den där ombyggnaden från 2 växlad och skrikande motor till smygande med alla växlar kvar.
Anslutningar får inte på någotvis i världen gå att manipulera enkelt. Givare på roterande axel (hastighetssignal), varvtalsgivare (generator W) och tändspole måste gömmas för klåfingriga händer.
Kablaget får ej ligga öppet.....
Hur gör djur ?? Hmm en armerad slang.Kanske det finns någon motorvärmare på reservdelsbilarna som går att använda. Hittade exakt det jag ville ha. Behöver fyra slangar.Sågar av ena änden så det går att pilla loss kabeln men en bit av den fastgjutna plasten får vara kvar som stopp.
Bild
Bygger en låda över spolen där allt ska kopplas ihop.
Bild
Fick hjälp av en vän att öppna generatorn för inkoppling på en lindning.
Snickrar ihop ett fäste där kablaget går in i ytterhöljet och höljet låses med en slangklämma
Bild
Bild

Fördelaren...
Bild
Bygger en täckande plåt och svetsar fast en slangklämma även här .
Bild
Bild
Burken behöver lite hål och några stopp så slangarna ej skramlar runt .
Bild
Bild
Sen blev det handboll och mat ;)
Medlem 2019
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Olga A-traktor

Inlägg av dea »

Ser riktig seriöst ut :)
Skriv svar