"Mekaniker"? Fundering om fjäderbyte

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

"Mekaniker"? Fundering om fjäderbyte

Inlägg av rid54 »

Med hopp om kommentarer vill jag berätta följande:

Nedslag på besiktningen om brott i vänster framfjäder. Ny fjäder beställd och levererad U.A. från Umeå Offroad, bilen lämnad till verkstad för åtgärd (har inte en vettig arbetsplats tillgänglig för egen verksamhet). Fjäder bytt "utan problem". Kör 7 km hem, upptäcker ett MYCKET varmt framhjulsnav. Kollar läget: hjulet går knappt att vrida runt för hand. Noterar att muttern för drivaxeln är lossad (fixeringen med kragen lossad) och sedan tydligen åtdragen av verkstadens Karl-Alfred - den går knappt att lossa... Inget försök har gjorts att åter fixera genom inböjning av kragen på muttern. Sommarbarn i verkstaden?

Hursom:

1. Efter att ha återställt ordningen så gott det gick verkar hjulet snurra utan missljud, men är det troligt att lagren klarat sig så de håller ett tag till? Jag förväntar mig inte nåt avgörande svar, men gärna någons åsikter...

2. Om någon har på egen hand gjort fjäderbyte, måste man verkligen ha loss drivaxeln ur navet? Det ser ut som om man kunde få loss och släppa ned undre länkarmen utan detta moment och därmed borde fjädern vara möjlig att byta. Är det ett riktigt antagande?

Alla kommentarer välkomna!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: "Mekaniker"? Fundering om fjäderbyte

Inlägg av Berlina »

Svaret på frågan är väl som du nämde själv....Sommarbarn?. Kanske han skruvade bort lite väl många saker när man bara kan släppa ner nedre bärarmen....Har man aldrig justerat ett lager så kan det nog gå käpprätt fel.
Medlem 2019
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: "Mekaniker"? Fundering om fjäderbyte

Inlägg av rid54 »

Så kan det vara... :) !
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: "Mekaniker"? Fundering om fjäderbyte

Inlägg av niva-2121 »

Jag lossade drivaxlarna när jag bytte fjädrar fram. :|
Justera in framhjulslager är lite pilligt.
Metoden att "skjuta brickan, bakom muttern, med en skruvmejsel" tillämpade jag, efter tips på detta eminenta forum.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: "Mekaniker"? Fundering om fjäderbyte

Inlägg av ahlberg »

Tyvärr inte första gången vi hör att man dragit åt framhjulslagren i tron att det var enhetslager. Lagren kan ha överlevt, man jag hade nog haft dem under observation den närmsta tiden.

Skjuta bricka är nog lite för löst, det är viktigt att vi har så pass mycket negativ förspänning att lagren inte börjar rotera i sina säten. Been there done it, tyvärr. I boken står åtdragningsmoment - är nog klokt att följa det.

Ja, och att byta fjäder borde gå genom att bara lossa de tre M8-bultarna till spindelleden, lossa stötdämpare och kränghämmare och sedan sänka nedre A-arm.. kan inte ta gift på att det funkar - men tror det..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar