Brummis
Postat: 12 dec 2017 21:41
Hej, Robert heter jag och är helt ny i Lada världen. Tänkte att jag behövde en vinterbil och det ända jag kunde
tänka på var Lada Niva till vettigt pris. Så det fick bli en sån.
Hitta efter mycket om och men en beg Niva årsm 2010 i Eskilstuna som gått ca 6300mil. En blandning av Niva M och modellen innan så man får vara på sin vakt
när man köper delar på ebay.
Allmänt sliten och rostig med div nyanser i vitt blandat med brunt. Köpte den i mars 2017. Körde den fram till Juli innan den åkte in i garaget för div reparationer samt modifikationer. Tre månader senare så vart bilen ljusgrå istället för vit och helt annan kör upplevelse.
Man blev helt enkelt kär i bilen. Charmig, back to basic, tuffar omkring i 90 på mätaren = 80 verklig hastighet. Bildas köer efter mig på 2-1 vägar. Lärt mig svära på ryska. Man får ta fart i uppförsbackarna, man kommer in i 100 och på toppen pekar mätaren på 70 med full gas. En underbar bil med andra ord.
Delar som blev utbytta samt nya "häftiga delar" fram till idag:
Vänster drivaxel fram inkl inner lager och packbox (mot diffen)
Slav cylinder koppling
Knack sensor
Tändstift
Tändkablar
Tändmodul
Alla bakaxelstag (De var typ böjda och väldigt rostiga)
Stötdämpare runt om (dom som satt på kunde man nog inte kalla stötdämpare)
Rostlagad
Ny lack
Snorkel
Alla oljor/filter
Termostat med slangar
Halogen lyktor till LED
Takräcke
50 tum tak LED ramp
40 Tum Huv LED ramp
Div Led ramper på takräcke som pekar åt sidan och bak
Nya DOTZ fälgar
Nya mudd däck med rejäla mönster
Träratt
Fick åter användning av mitt gamla ABUS granit rattkrycka
Renoverade den befintliga winchen samt nya kablar (första ägaren var väldigt kreativ med kabeldragningarna)
Nya baklampor
Nya blinkers och pos/varsel ljus
Div klistermärken
Nya torkararmar och torkare
Nya lister runt om
Nya handtag inne(från plast till metall) som ute (från chrome till svarta med nya lås)
Nytt tändnings lås
Skydds/has plåtar under fram diff, motor, växellåda och transferlåda.
Instegslister med pimp guld text
Nya sido lister
Att göra nästa år (har delar hemma som väntar)
Plocka ner hela framaxeln för ommålning och rostskydd
Ny fram diff (gamla läcker och jag får inte stopp på det trots ny packbox på ingående axel)
Höger drivaxel fram
Ny koppling (är nog på håret att jag klarar mig denna vinter)
Förstärkta bakaxelstag (rektangulära och inte runda) inkl justerbart panhard stag
Höjnings kit
Förstärkta bakfjädrar
Nya framfjädrar
Beroende på hur besiktningen går i mars så blir det nya bromsar och kanske bromsrör. Broms balans fjuppen på bakaxeln kärvar lite så ibland nyper bakbromsarna liiiiite mer än fram.
Växellådan känns fortfarande "ok", men seg när den är kall (1'an och 2'an med skrap, försvinner när den blir varm)
Klassiska lagerljud, tyst med koppling nere. Släpper man på koppling så låter det.
Klämmer ca 10 mil i veckan med en förbrukning på ca 1 liter milen.
Det dryga är nu att även bruksbilen blev en hobbybil, så nu är det 3 hobbybilar. 2 sommar bilar och en vinterbil och en garageplats
för lite.
Lite bilder på hur den såg ut vid inköp och hur den ser ut nu:
/Mvh
Robert D
tänka på var Lada Niva till vettigt pris. Så det fick bli en sån.
Hitta efter mycket om och men en beg Niva årsm 2010 i Eskilstuna som gått ca 6300mil. En blandning av Niva M och modellen innan så man får vara på sin vakt
när man köper delar på ebay.
Allmänt sliten och rostig med div nyanser i vitt blandat med brunt. Köpte den i mars 2017. Körde den fram till Juli innan den åkte in i garaget för div reparationer samt modifikationer. Tre månader senare så vart bilen ljusgrå istället för vit och helt annan kör upplevelse.
Man blev helt enkelt kär i bilen. Charmig, back to basic, tuffar omkring i 90 på mätaren = 80 verklig hastighet. Bildas köer efter mig på 2-1 vägar. Lärt mig svära på ryska. Man får ta fart i uppförsbackarna, man kommer in i 100 och på toppen pekar mätaren på 70 med full gas. En underbar bil med andra ord.
Delar som blev utbytta samt nya "häftiga delar" fram till idag:
Vänster drivaxel fram inkl inner lager och packbox (mot diffen)
Slav cylinder koppling
Knack sensor
Tändstift
Tändkablar
Tändmodul
Alla bakaxelstag (De var typ böjda och väldigt rostiga)
Stötdämpare runt om (dom som satt på kunde man nog inte kalla stötdämpare)
Rostlagad
Ny lack
Snorkel
Alla oljor/filter
Termostat med slangar
Halogen lyktor till LED
Takräcke
50 tum tak LED ramp
40 Tum Huv LED ramp
Div Led ramper på takräcke som pekar åt sidan och bak
Nya DOTZ fälgar
Nya mudd däck med rejäla mönster
Träratt
Fick åter användning av mitt gamla ABUS granit rattkrycka
Renoverade den befintliga winchen samt nya kablar (första ägaren var väldigt kreativ med kabeldragningarna)
Nya baklampor
Nya blinkers och pos/varsel ljus
Div klistermärken
Nya torkararmar och torkare
Nya lister runt om
Nya handtag inne(från plast till metall) som ute (från chrome till svarta med nya lås)
Nytt tändnings lås
Skydds/has plåtar under fram diff, motor, växellåda och transferlåda.
Instegslister med pimp guld text
Nya sido lister
Att göra nästa år (har delar hemma som väntar)
Plocka ner hela framaxeln för ommålning och rostskydd
Ny fram diff (gamla läcker och jag får inte stopp på det trots ny packbox på ingående axel)
Höger drivaxel fram
Ny koppling (är nog på håret att jag klarar mig denna vinter)
Förstärkta bakaxelstag (rektangulära och inte runda) inkl justerbart panhard stag
Höjnings kit
Förstärkta bakfjädrar
Nya framfjädrar
Beroende på hur besiktningen går i mars så blir det nya bromsar och kanske bromsrör. Broms balans fjuppen på bakaxeln kärvar lite så ibland nyper bakbromsarna liiiiite mer än fram.
Växellådan känns fortfarande "ok", men seg när den är kall (1'an och 2'an med skrap, försvinner när den blir varm)
Klassiska lagerljud, tyst med koppling nere. Släpper man på koppling så låter det.
Klämmer ca 10 mil i veckan med en förbrukning på ca 1 liter milen.
Det dryga är nu att även bruksbilen blev en hobbybil, så nu är det 3 hobbybilar. 2 sommar bilar och en vinterbil och en garageplats
för lite.
Lite bilder på hur den såg ut vid inköp och hur den ser ut nu:
/Mvh
Robert D