Deas Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!

Re: Deas Niva

Inläggav niva-2121 » 22 feb 2018 15:10

dea skrev:ll.

Bild

Vill inte måla en viss potentat på väggen, men, det där ser ut som olja på beläggen.
Har oljan trängt in i belägget är det praktiskt taget omöjligt att få bort.
Förutom backar och cylindrar bytte jag även vänstra bromstrumman, för det var där oljan trängt ut.
Har det kommit ut för mycket olja i bromstrumman så räcker det inte med att torka av.
Oljan penetrerar in mellan aluminiumtrumman och "slitringen".
Varje gång bromstrumman blir överhettad så tränger lite olja fram och kontaminerar belägget.

Konsulterade flera som kom med rådet att "koka" bromstrumman och backarna i diverse olika medel.
Slutade med att jag tog det osäkra för det säkra, bromsar är ju rätt så viktigt, och köpte en ny bromstrumma + backar + hjulcylindrar från Mattias på Umeå Offroad & import.
Forumsponsor
niva-2121

Inläggav dea » 22 feb 2018 18:58

Nja, jag är ganska säker på att det inte var någon olja där. Isåfall hade dom rivit ner och fixat det tidigare, men jag såg ingen tillstymmelse till oljekladd när jag rev det.
dea

Inläggav dea » 22 feb 2018 20:30

Nu var det fixat med släpvikten :D

Bild
dea

Inläggav dea » 29 mar 2018 09:02

Jaha blev mörkt på instrumenteringen häromdagen :? Plockade loss reostaten, var bara att dra ut plastratten och lossa muttern 22mm har jag för mig, sen plocka ut den bakom panelen. Delade den och såg direkt vad som var trasigt, lödningen till ena anslutningen som släppt. Så det var bara löda ihop det igen, var lite spänn ut på bläcket men provade bara löda utan att böja om det, får se hur länge det håller nu.

Bild
dea

Inläggav ahlberg » 29 mar 2018 19:57

Niva när det är som bäst? Enkelt att laga.. (sen är det en helt annan fråga att det gick sönder... ) :)
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg

Inläggav dea » 30 mar 2018 10:08

Haha jo det stämmer :D
dea

Inläggav dea » 25 maj 2018 18:55

För ett tag sedan så kunde jag inte fälla fram förarsätet, är ju en fördel att kunna det när man använder det till förvaring :shock: me det var lätt åtgärdat lossade bara klädseln i nederkant och såg att vajern hade hoppat loss. Fäste den med ett buntband :lol:

Bild

Bild
dea

Föregående

Återgå till Våra bilar och projekt