Projekt: Funkar Lidl-motorolja i växellådan?

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Funkar Lidl-motorolja i växellådan?

Inlägg av ahlberg »

Knappt två liter blir nog bra.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Funkar Lidl-motorolja i växellådan?

Inlägg av ahlberg »

Ha! Jag är så van att hälla motorolja i växellådan att jag glömt att det är ett långtidstest jag håller på med. Ja, efter tre år med Lidl motorolja i växellådorna har allting fungerat kanon. Lättväxlat på vintern, billigt, och funkar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Projekt: Funkar Lidl-motorolja i växellådan?

Inlägg av maggan »

Kul både att du kom ihåg att ge oss update på hur det gått och att det fungerar så bra. :D

När det kommer til olja så är det viktigare att det ger någon form för smörjning än vad det faktiskt är för olja. Det är först vid ekstrema situationer det spelar in, som högt tryck, långt mellan oljeskifte och hög värme. Som med allt annat, sundt förnuft kommer man långt med.
Lidl´s oljor är nog på inget vis dåliga, det är ingen som tillverkar dåliga oljor som sälgs i vår värdsdel, då dålig smörjning kan få dyra konsekvenser, så det är sträng kvalitetskontroll.
När jag jobbade i mc-butik så var det mycket snack om biltemas oljor. har inte fått det bekräftat men fick upplyst från en person som var mycket kunnig på området at biltema kjöper olja från statoil och tappar på egna flaskor och säljer till halva priset. :)
Har funkat för meg.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
AlterEgo
Inlägg: 638
Blev medlem: 10 dec 2009 22:43
Ort: Mitten av Skåne

Re: Projekt: Funkar Lidl-motorolja i växellådan?

Inlägg av AlterEgo »

maggan skrev:När jag jobbade i mc-butik så var det mycket snack om biltemas oljor. har inte fått det bekräftat men fick upplyst från en person som var mycket kunnig på området at biltema kjöper olja från statoil och tappar på egna flaskor och säljer till halva priset. :)
Ett tag var flaskorna också samma fast Biltemas var i annan färg...
(ursäkta OffTopic)

Hur som helst så verkar ju Lidls oljor funka kalasbra. jag tror det är bättre att kosta på sig flera byten än att köra länge med dyr olja.
Träsktroll wannabe
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Funkar Lidl-motorolja i växellådan?

Inlägg av ahlberg »

Ja, bara för att reta alla så vill jag meddela att jag fortfarande kör med Lidl motorolja i mina växellådor, utan problem. Funkar fint även när det är kallt, betydligt mer lättväxlad än en mineral 89/90-olja. Självklart är oljan lite trögare än en helsyntet, men helt tydligt så smörjer den där den skall. Den är ju så billig att man behöver inte snåla med oljebyten, jag byter väl vartannat år, ungefär. OBS! Att köra med motorolja rekommenderar jag inte för fördelningslåda eller axelväxlar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Loranga
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Projekt: Funkar Lidl-motorolja i växellådan?

Inlägg av Loranga »

ahlberg skrev:GL4 räcker inte för dina hypoidväxlar i fram- och bakaxel. Där är mycket glidfriktion och det behövs EP-olja, dvs GL5. Fast, det är väl bara bakaxel vi pratar om...
Ska man ha helsyntet typ 75W90, eller går det lika bra med 80W90 mineral?
Blir ju några liter olja om man byter allt så funderade på biltemas (dock mineral) står ju hypoid och GL5:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... W90-36978/
Men det kanske är något man inte får med på köpet, får ju det man betalar för...
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Funkar Lidl-motorolja i växellådan?

Inlägg av ahlberg »

Mineral duger fint.. det viktiga är att det står hypoid eller GL5. Mineral är bara lite trögare i kyla. De smörjande egenskaperna är likvärdiga.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar