Musik med kugghjul i liten låda

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Musik med kugghjul i liten låda

Inlägg av rid54 »

Jag har alltid tyckt att min '11 ("Grodan") ylar rätt förfärligt från F-lådan. Lite ljuddämpning i mittkonsolen och en gammal läderhuva över spakarna har tagit udden av det värsta, men det har inte varit något "harmoniskt maskinljud" precis. Hustrun brukar nämna att det låter som en turbofan-motor som varvar ner, när man motorbromsar från 90.

Fick tag i en annan F-låda för lite sen och nu med finväder några dagar tog jag och bytte. Påtaglig skillnad till det bättre! Bilen är köpt med 60 km på mätaren och den har låtit likadant hela tiden. Jag trodde den skulle "slita in sig" eller nåt efter ett tag, men ännu nära 6000 mil har det inte ändrats. Den "nya" lådan vet jag inget om annat än att den är tystare. Den har bara ett hastighetsmätaruttag, så den är ju antingen rätt gammal eller rätt ny...

Något jag verkligen funderade över var monteringen. Nu lär ju produktionen inte ske med mekarna liggande på marken under bilen, men jag tyckte det var trassligt hur man än gjorde och det vore kul att veta hur man gör det vid byggandet. Mellanaxeln är ju problemet: den är svår att montera med bägge lådorna på plats, men det är inte lätt att få dit F-lådan om mellanaxeln redan är fast i huvudväxellådan heller; det blir trångt och besvärligt med fästena. Det blev lättare när man tog bort spaken för hög- och lågväxel och den var lätt att sätta på plats igen sedan, med lådan monterad. Montaget kanske sker utan spakar och så sätter man dit dem inifrån när lådan är på plats - det är inte så knepigt.

Är det förresten någon som vet, varför man sätter skruvarna genom Hardyskivan så, att tre av dem inte kan tas ut, utan att ta bort kulknuten från mellanaxeln? De som sitter med skallen mot huvudväxellådan kan tas ut i ett visst läge, men de andra sitter vända med skallen mot kulknuten. De verkar omöjliga att få bort utan att ta bort knuten. Eller så har jag missat nåt väsentligt.

Hursom. Det blev ett trivsamt resultat av lite mekande i försommarvärmen och jag är glad att jag hann färdigt innan det började hagla och blåsa isvindar.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Musik med kugghjul i liten låda

Inlägg av ahlberg »

https://www.youtube.com/watch?v=LKQa1pt72f4 Vid 1:50 lyfter man upp motor och alla lådor..

Varför bultarna sitter som de gör i doughnutten eller det optimala sättet att (de)montera f-låda är även för mig ett mysterium. Brukar kosta skärsår på handryggen och värkande axlar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Musik med kugghjul i liten låda

Inlägg av rid54 »

Heh! Det var ju närmast fusk att trycka upp hela drivlinan i ett stycke, men det såg effektivt ut. Ska nog inte provas hemma...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar