Sida 7 av 10

Re: Sk(rutten)

Postat: 05 nov 2017 21:17
av Berlina
Och i projektet "sämre än Titanic" har det fortsatt i rostlagningens tecken.
Såg väl även förbi bakstammens fula kant när värsta hålen skulle täppas igen. Men nu ger vi oss på även rostprickar och andra defekter som är mindre än en ordinär handboll...
Bild
Bort med skräpet och fundera på hur det kan byggas upp. Ingen minns en fegis ;)
Bild
Bild
Ska bli intressant och se om det går att stänga bakluckan när det blir klart :?
Bild
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 12 nov 2017 11:02
av Berlina
Då kör vi vidare.Ny helg , nya möjligheter...
Krafterna denna gång samlades i veckan att måla ett varv invändigt
Det kan ju vara kul om allt inte börjar att rosta är man kör ut i höstrusket.
Bild

Men eftersom det fortfarande finns hål att täppa till så åkte framrutan ut och funderingar kring detta började.
Plockade ner innertaket för kontroll/ev byte till ett helt.Det är fullt med svartmögel och ser ut som om det kan passa bättre i soptunnan.
Att det inte var i nyskick under detta hade jag nog ej förvänta mig men Herr Rost hade även varit här..
Bild
Tog loss torkarspindlar och luftintag och inspekterade lite .Plåten under vindrutan har ett rejält hål men resten går nog att rädda med lite omvårdnad av stålborsten.
Bild
Kollade ner i spjället till värmepaketet .Inte konstigt att det kan bli dåligt flöde :shock: .Moderna bilar har ett luftfilter/pollenfilter av en anledning..
Bild
Ja,det är väldigt bra att det ska bli en skogsbil av detta objekt.
Bild
Bild
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 19 nov 2017 23:36
av Berlina
Hur löser man då ett nedhoppat tak? Jag själv har aldrig dansat på ett biltak och förstår därför inte varför det ska förstöras ens på en skogsbil. Men vi är som sagt olika.
När samtliga rutor väl är borta så plockades innertaket ner och ett försök påbörjades med att snygga till rosten . Jag har försökt att sitta/på huk/halvstå i bilen med alla skydd som gick att hitta och slipa bort all lös rost.Prova gärna detta....skitkul 8-)
Hittade en stor gummiklubba och började försöka massera tillbaka taket.Slå uppåt är ganska drygt .
Eftersom takförstärkningarna redan hade släppt i limmet så blev det ganska svårt att hitta var man skulle slå när hela yttertaket fladdrar.Men efter en halvtimme så tycker jag nog att det liknar något .
Två hål fick svetsas igen. Inget heller jag skulle vilja göra på en "fin niva" men på Skrutten törs jag prova ;)
Bild
En tub Limma/täta införskaffades och förstärkningarna i taket fylldes med gegga .Lite lagom tryck på domkrafterna så får vi se hur det blir.
Bild
Lite allmän lagning vid sidorutan behövdes också...
Bild

En liten upplysning till er som vill ge er niva en lång och trogen tjänst.Kolla i dropplisterna efter bubblor i färgen .Inte så lätt kanske när skydskanten/kromlisten sitter på plats men takplåten är svetsad med några få punktsvetsar.Resterande styrkan är ett lim,och det har gjort sitt i skarven mellan tak och sidostycket... Hela vägen har jag pillat bort limmet och det är rost under på båda sidor.
Bild
/Micke

Re: Sk(rutten)

Postat: 20 nov 2017 06:32
av dea
:D imponerande arbete du lägger! På bilden ser taket bra ut.

Re: Sk(rutten)

Postat: 20 nov 2017 08:05
av maggan
WOW, blir ju kanon :D

Re: Sk(rutten)

Postat: 20 nov 2017 15:03
av uazbuhanka
du är helt otrolig vilket jobb du har givet den lilla bilen, vilken färg ska den ha

Re: Sk(rutten)

Postat: 20 nov 2017 16:36
av Berlina
Färgvalet var från början vit och svart hammarlack..
Sen kom min son och sade att jag hade den fränaste bilen i "byn" med betoning på att den är matt grön med svart stjärna på dörren /huven.
Så nu får den nog leva vidare i grönt...
Allt för familjefriden...

Re: Sk(rutten)

Postat: 27 nov 2017 23:31
av Berlina
Innertak var det ja...Gick ut i dagsljus för att se över reservdelsbilarna.83:an hade en skada men 97:an såg helt ut. Även den har inhoppat tak.Måste nog testa den där sporten känner jag...
Någon hade nog tröttnat på takhöjden för det är fotspår överallt på innertaket.
Även här så är det gravrost på insidan av takplåten.
Utrustad med värmepistol så gick det att släppa vinylen även i minusgrader ;)
Bild
Rosthålen börjar ta slut så man äntligen kan göra lite roligare saker. Vinchen ska jag försöka att använda både fram och bak.
Det ska gå enkelt att ta loss och flytta den är tanken.
Började med en prototyp bakåt.Tänker ta hål under nummerskylten så en hjälpram för koffergolvet med omnejd behövs.
Bild
Tar stöd på balken under baksätet/övre stötdämparinfästningen,lägger vinkeljärn på båda sidor så borde det nog fungera.
Hjulsskruvar/muttrar är användbart till mycket.Den konade delen styr väldigt bra när man ska centrera och täkt mutter gör att det förhoppningsvis inte
kommer in oönskade avgaser när vinchen ej är monterad
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 08 dec 2017 23:15
av Berlina
En kraftig plåt behövs nog så inte hela bakstammen kollapsar när det blir skarpt läge.
Bild
Bild
Kan ju vara trevligt att slippa ha hålet synligt och även tätt när man ej kör i skogen,gångjärn?Magnet?Ja jag får hitta på någon lösning till skylten :)
Bild
Bild

Framåt har jag funderat ett tag. Fast besluten om att ej ha vinchen sitta som krockbalk och fylla med fukt i fronten så blir första lösningen det som ska provas.
Den hamnar under instrumentbrädan.
Ok då får det bliva en kombo i fronten .Murbräcka/vinchlinestyrning. Rotade reda på en gammal huvudbåge som säkert går att använda.
Bild
Slipa bort alla rester och så in och prova rörbocken som min vän kom dragandes med.Den skulle kastas ! Nej sade jag,har nämligen tänkt att bygga mig en skogsbil.. . Sandfylla ,räta ut , bocka.Nej det blir inte perfekt att återanvända skrot :oops: Men det kan ju bara bli fel som sämst och då får man börja om 8-)
Bild
Bild
Bild
Men efter några försök så börjar det likna något. Svetstuberna letades upp och sammanfogades.Grillades fast på lämpligt ställe.
Bild
Fungerar/fungerar icke ? Den som lever får se...

Re: Sk(rutten)

Postat: 10 dec 2017 10:34
av ahlberg
Spännande.. Man har ju sett några varianter under de 10 år man varit i träsket, men detta är nytänk! Tänkte du ta vajern i ett rör böjt runt grenröret? Över? Rullar?

När man har lite vinkel på vajern.. Bli rätt mycket kraft i axiell riktning.

Ser bra ut!

Re: Sk(rutten)

Postat: 11 dec 2017 09:24
av Berlina
När tanken kom att vinchen skulle placeras inne i bilen så var det just raka vägen genom motorrummet som gällde. Genomförbart? Faktiskt så går det.Ovanför övre bärarmsinfästning i linje från torpeden till frontplåt så är det inget speciellt ivägen. Har även kollat i 97:an som ska få donera motor/kablage. En viss strålningsvärme från grenröret kommer det bli men det får lösas med någon värmeplåt . Svårigheten just nu är att göra fyra infästningspunkter till frontbågen så den ej flyttar sig när det ska vinchas/hänga dit snöbladet eller knuffa saker med bågen. Vill gärna kunna ta bort den om jag ej blir nöjd och då ska den vara skruvad i bilen.

Re: Sk(rutten)

Postat: 17 dec 2017 22:13
av Berlina
Det tog en stund av olika anledningar, men nu har jag en lösning på frontbåge som ska tåla några törnar hoppas jag.
Bild
Bild
Ett mutterstycke svetsades i änden på röret.Bultförband i motorrummet som ska hjälpa till att ta belastning.
Bild
Bild
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 29 dec 2017 22:19
av Berlina
Japp .En liten uppdatering .
Ett hål i frontplåten med förstärkning till bågen har det blivit
Bild
Passar på att byta botten till batterihyllan när man ändå behöver se både inne i bilen och motorrummet samtidigt .
Bild
vinchen riktas in och funderingen över en bra lösning på snabbmontage börjar .
Bild
Kvasten syboliserar linan.
Bild
Bild
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 29 dec 2017 22:41
av dea
Intressant lösning :D

Re: Sk(rutten)

Postat: 30 dec 2017 08:53
av niva-2121
En sån underbart kreativ lösning! :o
Förtjänar verkligen en eloge! :mrgreen: