Sida 5 av 10

Re: Sk(rutten)

Postat: 08 aug 2017 00:12
av Berlina
Ja visst blev det fint ;) Man kanske träffar på skogens konung och då måste det vara ordning på sakerna :lol:
Det ska tilläggas att jag är ingen superpedant men hade just nu lust att lägga några timmar på detta annars skrotfärdiga objektet.

Tog mig an uppgiften att se om det går att byta plats på generatorn. Som förövrigt oxå är utbytt efter kabelbranden. Jag har bara funktion laddningslampa och oljetrycklampa, resten är bortklippt.
Kollade lite på nätet och fick en hint om vilka skruvar som kan användas. Tog fram lite plastbitar och började klippa till en mall.
Bild
Letade fram en plåtbit och gjorde en kopia.
Bild
Lägger ett snitt med rondellen ungefär halva tjockleken för det går ej att vika den utan stora bockmaskiner.
Bild
Lägger ett vinkeljärn som stöd bakom
Bild
Banglar till den med gummiklubban och får till en vinkel
Bild
Generatorns nedre fästanordning gjordes av en bit vinkeljärn och några bitar kraftigt plattjärn.
Bild
Plåten ligger ganska nära motorblocket så några muttrar på baksidan får ej plats.Valde att göra ett plattjärn med gängade hål i som svetsades fast på framsidan.
Bild
Stödsvetsade igen snittet
Bild
Gjorde ett stöd till den skruven som håller fast toppen i motorblockets hörn,gick även ut och lånade skruven som fördelaren sitter fast med
Bild
Fick lägga några distanser för att få ut generatorn lite till.Det blir så när man räknar fel och handlar för lång kilrem :oops:
Bild
Bild
Nu är det blästrat/målat.Montering tisdag fm. Kanske kan bli en provstart snart igen...
/Micke

Re: Sk(rutten)

Postat: 09 aug 2017 00:16
av Berlina
Någon provstart blev det inte....Vi skulle ju åka till några vänner och grilla,basta och mysa.Inte fy skam det heller.
Det blev en färdig montering iallafall.
Bild
Bild
Muttrarna som sitter på pinnbulten till fördelaren klämmer fast plåtvingen som är svetsad på baksidan. Tror att det går att släppa fördelaren
utan någon demontering .
Bild
Fick sen borra bort två svetspunkter på fläktskyddet för att få in remmen i konstruktionen.Två skruvar löser problemet istället.
Bild
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 09 aug 2017 22:12
av Berlina
Det blev en generator ivägen för huvpinnens stag....Nu ska jag inte ha någon reservhjul i motorrummet så då fick det bli en annan variant.
Bild
Något annat som jag funderade på är hur gör man en hoodoo höjning om man vill ta fulla rattutslag om en fjädertallrik ej modifieras??
Vid fullt uthängd framvagn så tar det i på min.
Bild
Nu ska jag ej ha kvar någon krängningshämmare så jag valde att ta bort en bit. Det kanske är så man får göra..
Bild
Det blev en justering av framvagn och även en provstart. Fick förfrågan av grannen om att lappa ihop ett avgasrör .Det är rätt granne
att hjälpa,för han äger en stor bit skog och har en gammal skogsväg 100m från mitt hus.Den leder in i dom djupa delarna där det bara går att köra offroadbil 8-)
Det blir perfekt att köra fast långt inne i något träsk där ingen kommer åt en och då heller ej kan hjälpa en :oops: Men en niva sviker väl inte ... ;)
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 09 aug 2017 22:25
av dea
:D bra jobbat

Re: Sk(rutten)

Postat: 10 aug 2017 06:23
av uazbuhanka
så snygg :o

Re: Sk(rutten)

Postat: 12 aug 2017 09:12
av Nivanörden
Riktigt imponerande! 8-) 8-)

Fortsätt så!

//Håkan

Re: Sk(rutten)

Postat: 13 aug 2017 00:24
av Berlina
Jag plockade på två dörrar så den kan stå ute och så att älgarna ej kliver rätt igenom.
En tom niva med endast en förarstol,typ nära racevikt (stock car??) för skogskörning.Med hoodoo fram ,men ej åtgärdad bak håller med 31" däck dessa höjder
Bild
Bild
Eftersom jag ej hade några stolar förutom två riktigt slitna saab 99 stolar så tänkte jag att 97:ans framstolar får kröna skapelsen så länge.
Konstaterade snart att nackstödet hade nog gjort sitt. Båda hänger som slokande tulpaner och saknar all form av justeringsmöjligheter. Glappt är bara förnamnet.
Bild
Att dra åt några plåtbyglar och få fason på dessa hade någon innan redan provat utan framgång.Plocka isär saker är skoj. Alltid lär man sig något ,eller lyckas förstöra är ett annat ord....
Nu var det inte så avancerat och så här gjorde jag.
Det kanske finns någon som ej vet. ;)
Bild
Ser lite konstigt ut att ha en skruv rätt igenom som ej är fixerad men då "löser man det" med en svetsloppa
Bild
Passa på att ta loss tyget så kan man blåsa bort lite mjäll från alla bankdirektörer som har åkt runt på stormöten med denna SUV , innan en fattig bonde som en annan hade råd att köpa ..... :D
Bild
Fick ge mig på att bygga nytt stolsfäste till passagerarstolen .
Bild
Bild
Men sen kom jag ej längre.För då var jag snäll och lånade ut min tid till min vän som oxå vill ha en niva. Jag har haft span på en vit rackare med skjuten toppackning .Den ägdes av samma kille som hade min blåa 83:a. Jag fick en förfrågan om jag ville överta den.Plats har jag men det är roligare om någon mer får åka i dessa exlusiva vagnar så då blir den väl omhändertagen av polarn..
Nästan rostfri i ytterskicket.Tyvärr så har plogbilen ristat in en alldeles egen stripes på pasagerarsidan med krasad sidoruta bak och lilla ventilationsrutan gick samtidigt.
Lösning : plywood till bakruta,frigolit som triangelruta :lol: Man tager vad man haver sa Kajsa Varg..
Bild
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 20 aug 2017 00:43
av Berlina
Då håller vi upp hakan över ytan och fortsätter på listan över "nödvändiga jobb".
Invändigt är en intressant punkt. Vilket skick,stuk ska det bliva....
Efter att varit delaktig i några långloppsbilar/banbilar så har jag lärt mig att vikt placerad på rätt ställen kan vara avgörande för bilens balans.
Vikt är oftast onödig om man vill få snurr på en bil.
Hur är det då med en niva som ska klättra över stock o sten? Vissa av er säger att en vinch längst fram får fronten att dippa någon cm. Då får man fundera på andra placeringar.Vad händer om man placerar den mot torpedväggen där reservhjul har varit? Eller i bilen på golvet på passagerarsidan. ?? Kompisen som ska ha den vita siktar på att göra ett fäste fram och bak. Snabbkopplingar så han kan flytta vinchen där den behövs...Intressant tanke. :roll:
Medan tankarna snurrar så har ett återkommande ämne poppat upp . Hur gör man en vinchdonut. Norsk offroadteknik säljer .. för 1300 norska :shock: Inget för mig.
Svetstuber kan man nog göra något med... gör en prototyp i vanligt stål först, finns även i rostfritt.
Bild
Medan jag grubblar vidare så får man försöka att snygga till invändigt.
Bild
Kul sysselsättning .... inget som blir lättare med+ 20 i skuggan

Hur gör man med alla dessa gummipluggar som finns i golvet?? Jo man svetsar igen dom.Bilen är ju som ett durkslag,rosthål och mängder med orginalhål .

Bild
En gängtapp M6 får lagom fäste i ett M5 hål.En bit fjäder och en avgasklämma så har man gjort sig ett verktyg att få brickan att ligga still när man ska svetsa fast den.
Hålet i mitten är ganska bra att kika i om det brinner under bilen ;)
Bild
Bild
Bild
På vissa platser är golvet för nära något/ojämnhet så då kan man trä på en större bricka på en tråd och sticka upp underifrån med bra resultat med.
Bild
Bild
Dom små nervikta trianglar som även dom tar in lika mycket vatten som dom dränerar ut har jag valt att platta ihop med hammare/mothåll och svetsa igen.Jag sparar någon som är öppen i en balk.
Bild
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 20 aug 2017 09:39
av niva-2121
Berlina skrev:Hur är det då med en niva som ska klättra över stock o sten? Vissa av er säger att en vinch längst fram får fronten att dippa någon cm.
Att placera reservhjulet bak på en "Swing Away" höjer bilen ungefär 1 cm fram och sänker motsvarande bak.
Men den stora fördelen med "tyngdpunktsförflyttningen" tror jag är mer vikt på bakaxeln.

Sen det här med winschplacering är ett ämne för oändliga diskussioner.
WARN har ett fäste till sina winschar med 2"x2" fyrkantfäste.
ARB har både fram- och bakbumpers med motsvarande fyrkanthål.
Vet några som hade utrustat sina bilar med ovan nämnda faciliteter.
Men det var innan syntetlinan hade gjort sitt intåg.
Behövdes två man för att flytta winschen mellan fram- och bakbumpers.
I båda fallen, fram och bak, skjuter winschen ut så mycket att den blir ett hinder.
För att inte tala om tillgängligheten till fyrkanthålet när bilen grävt ner sig i mossen eller djupa hjulspår.

I min ungdom funderade jag på att göra något i stil med de bilar jag kom i kontakt med under lumpen = 912 och 934.
D v s att ha winschen centralt placerad som på nämnda militärbilar.
Då kunde man winscha såväl framåt som bakåt.
Men då erinrade jag mig besväret med att gräva sig fram i leran till winschen och dess vajer.
För man var ju aldrig förutseende nog att dra fram vajern före en besvärlig passage.

Min erfarenhet säger mig att en winsch bör placeras bak.
Det är nästan alltid lättare att ta sig tillbaka i samma spår som man kört fast i.
Har sett flera lyckade placeringar bak i bland annan Niva och Suzuki.
Då inbyggda men hål för vajern/linan genom bakdörren/-luckan.
Bäst blir det på en Niva med korta/lilla bakluckan.
Enda begränsningen då blir batterikapaciteten och längden på syntetlinan, om man har ett jordankare.

Re: Sk(rutten)

Postat: 20 aug 2017 12:59
av Jaan-e
Bild
Så kan man ha sina winschar.

Re: Sk(rutten)

Postat: 20 aug 2017 13:09
av Berlina
Intressant.!
Var går linan ut måntro?

Re: Sk(rutten)

Postat: 20 aug 2017 14:23
av Jaan-e
Den går i ett rör fram till kofångaren, å samma bakåt. Mycket inspiration i det bygget. Kolla in hans " Niva 3 "

Denniva.ru

Re: Sk(rutten)

Postat: 20 aug 2017 23:51
av Berlina
Fick garageförbud idag. Syrenhäcken skulle snyggas till....
Hur får man då bort allt ris till just rishögen?. Jo man tar dragbilen och kärran var det tänkt men nu är rishögen placerad där normala bilar ej ska köras så då fick jag ej ta famljebilen...den kan ju bli repig :twisted:
Ähh .Jag har ju en Niva som fick en dragkrok väldigt snabbt ;) Då gick det bra att låsa upp garaget och meka lite ....
Bild
Kul med apparater som klarar lite mer än grusväg :D
Nu kan jag oxå säga att jag har kört niva...Jag la i tvåans växel ett kort ögonblick(på lågväxel) 8-)
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 21 aug 2017 08:39
av Larsson
Snyggt jobbat!

Re: Sk(rutten)

Postat: 22 sep 2017 20:36
av Berlina
fredagsmys i garaget..
Eftersom jag har tänkt att kunna använda bilen till att ploga sjöis med så får det nog bli lite belysning . Spanade ut över reservdelsförrådet och såg att skicket på belysningen är i bedrövligt skick. Men valet föll på den gamla blå 83:an.
Nya strålkastare såg jag att det behövdes.
Bild
men hur var det med pottorna?
Inget är sämre än det går att laga på en niva är mitt måtto :lol:
Bild
Med lite svets och någon plåtbit så kan dom nog duga ett varv till
Bild
Bild