Liten garagestund blev det igen. Fick ihop nästa hjulhus och även tätade till bakskärmarna mot golvet.
Det är alltid kul att försöka göra något av en folkracebil.....Släggan har flyttat på det mesta som tagit i. Men det ska som sagt inte bli någon totalrenovering med ELMIA som mål. Däremot lutar det nog mer och mer åt att göra den gatlegal. Blir lite sugen på att kunna smita iväg i sommar på någon skogsväg eller kunna ta den till badplatsen.
Plockade ihop lite överbliven plåt .....urrk va dålig den är. Men känns bättre att göra skogsbil av denna än ett bra objekt som kan glädja någon annan.
Sen var det ju det där med förgasare och stark lutning. Inget bra. Fick se i en tråd att det fanns en dieselniva ståendes i stockholmstrakten.Tankarna började mala runt om det hade smakat fågel med en sådan snurra . Kontaktade ägaren som var vänlig och förstående . Men han var lite dyr i min värld för ett objekt som ej hade fungerat på några år.
Gick igenom annonserna i vårat forum. Hittade en TBI -97 som var inlagd i oktober 2014. Numret till ägaren står i texten så då är det väl bara att kolla om bilen finns kvar? Jag anser att man tar bort en annons om varan är såld....
Det måste ha varit julafton eller något.Både bilen fanns kvar och priset var rätt. Skabbig som vanligt men tanken är motor/insprutning.
Jag saknar ju ändå kablage så det blir att lyfta över detta inkl motor.
Nu fick jag även huvudbry om det ska bli servostyrning som Kallemed2L har på sin niva...
Eller ? Det sitter i den nya nivan en sån där fransk styrsnäcka
Vad passar bäst i skogen med 31:or måntro?
Fick liv i motorn,härligt med insprutning.Bara att vrida på nyckeln och motorn hittar tomgång själv.
Men kylfläkten surrar hela tiden? Någon galet måntro. In och plugga fler trådar och mektips. Hittade gemtricket . Det måste provas.
Samtidigt kom jag ihåg att Ahlberg nämt att vattentempgivaren inte var av den bästa kvalite´n.Lyfter bort kontakten och konstaterar att felsökningen kan stanna där.
Det saknas ett stift i givaren och det sitter en rostklump i kontakten
.
Bara att beställa....
Gav mig på ett trick som hittils inte ger något resultat i : "bort med trummorna utan värme".
Har använt ett svindyrt krypspray som ska få den mest envisa dieselspridaren att släppa ur topplock.Men icke då.Jag har fem fjäderverktyg som vapen och en gammal bromsskiva som stöd mot hjulpinnbultarna.Gängar något kvartsvarv, sprayar-gör något annat-drar lite till-sprayar ......F-n snart ger jag upp.
Någon som har tips på detta?..
/Micke