Sida 9 av 10

Re: Sk(rutten)

Postat: 04 mar 2018 02:28
av ahlberg
Stålet som inte gick att borra i kan vara t ex Hardox. Finns olika hårdheter och det är grymt till slitdetaljer i tex grävskopor. Bygget ser ju lysande ut! Funderar lite på hur konstruktionen klarar ett tvärstopp? Kanske inget att oroa sig för på en ATV, men en bil har ju lite mer tyngd. Man har ju sett lösningar där bladet kollapsar "framåt" vid överbelastning. Du har säkert tänkt på detta, men kan vara intressant att höra..

Re: Sk(rutten)

Postat: 04 mar 2018 19:01
av Berlina
Jag fick ett förslag om hardox till hasplåt. Den ska ju vara bra på att icke fastna som aluminium kan göra mot en elak sten. Men kan jag knappt böja en tjock aluplåt så vill jag nog inte veta hur en hardox är att böja och även borra i..
Angående bladet så är det en fjäderkonstruktion på den. Kan nog tänka mig att den behöver förstärkas lite. Har även försökt att lägga påskjutsbalkarna vågrätt så det ej trycker bladet ner i backen utan förhoppningsvis lyfter om man kommer till en hård yta. Jag har ingen erfarenhet på detta område så det är bygga,ändra till det blir bra. Jag kan tänka mig att beroende på hur man lutar bladet framåt/bakåt så får man också stor skillnad på gräveffekt.

Re: Sk(rutten)

Postat: 05 mar 2018 08:06
av Hans
Ett tips bara du kan tänka på,bygger du avtagbara gavlar på bladet kan du flytta snön vart du vill utan att flyta ut på sidorna men bladet måste kunna vicka fram med fjädringen om det slår stopp.jag har byggt såna till 4-hjulingen som jag plogar med och använder dom vid gårdsplogningen.Utan gavlar med snedställt blad använder jag bara vid längre vägplogning.Heja från Hans.

Re: Sk(rutten)

Postat: 06 mar 2018 09:15
av Berlina
Du Hans. Har du någon tråd?
Det vill jag se på bild... Fixar du det?
Om inte så kan du dra ett pm så kan jag lägga in bilderna åt dig.

Re: Sk(rutten)

Postat: 06 mar 2018 13:59
av Hans
Heja jag har provat sända pm men verkar ej funka,Du kan prova till mig och skicka tele nr så ringer jag upp.Hälsningar Hans.

Re: Sk(rutten)

Postat: 07 mar 2018 22:13
av Berlina
Ska man ta en provtur och se hur bladet beter sig kanske man ska kunna bromsa :oops:
Får väl engagera mig lite i bilen igen....
Så som bromsar oftast ser ut.
Bild

Med lite blästring,färg och nya hjulcylindrar så blev det roligare även bak.
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 08 mar 2018 13:31
av dea
Blev snyggt! Men bara för att vara jobbig så ska jag rekomendera att du bör ta bort färgen där bromstrumman ligger mot navet.

Re: Sk(rutten)

Postat: 08 mar 2018 14:27
av Berlina
Tack för tipset Dea. Jag har gjort detta med en tunn skyddshinna bara. Har provat detta trick många gånger utan att få någon negativ effekt.

Re: Sk(rutten)

Postat: 11 mar 2018 11:51
av greendeath
Hello. Du har en svår uppgift. För att återställa en sådan bil behöver du mycket tid. Tillstånd att ge råd? Trösklarna under dörren kan tillverkas av ett fyrkantigt rör 60x60x3 (4) eller rektangulärt rör 120 (100) X60. Jag gjorde det på min Lada 4x4.
Jag är ledsen, jag översatte den med Google
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 18 mar 2018 18:51
av Berlina
Jaha. Då fick det bliva en premiärtur med Skrutten på sjöisen. Isbilen fick stanna hemma och nivan rustades sent igår kväll med ett gäng plåtskruv som rallydubb i dom gamla däcken. Hade inget val heller för spokefälgarna breddar så mycket att nivan kommer ej upp på bilkärran :D
Bild
Nu var det långt ifrån något optimalt före . Snön har smält fast i isen och skaren håller för en vuxen människa,men jag var såå sugen på att se om bladet gick att använda.
Banan som vi gjorde för några helger sedan hade vallar hårdare än berg så jag tog nivan längre ut på sjön och fällde ner...... Plopp sa det i maskinen ,Pilsner det första som händer :oops: . På startnyckeln igen och några sega varv är allt batteriet förmår.Batteritorsk ! Har åkt 8 mil, lastat av och får detta som tack efter ett års byggande! BILJÄVEL :twisted: Självklart ska detta hända bara för att jag står långt ut på isen, Nu får han sjunka igenom! Vilken tacksamhet !!
Anton kommer förbi och flinar ,undrar vad som står på. Den bara dog sade jag och visade vilket skitbatteri som jag hade,drog på startnyckeln... VROOM och nu ville vi visst köra igen. Resten av dagen fungerade det ;)
Bild
Plogningen då ? jo det gick tungt som faan och fjädrarna som fäller bladet gav efter direkt . Hmm upp till dragbilen och hämtade ett spännband ,stelopererade vikfunktionen och nu så kör vi. Fick ta om första spåret två gånger innan det blev hyfsat.Körde nästa varv med halva bredden . Allt gick skitbra ända tills jag skulle på den där snövallen till gamla banan. Lyfter bladet och ska ta bort 30 % av vallen, kör in i vallen och konstruktionen viker sig.....Färdigplogat ,men nu vet jag varför man ska ha vikfunktionen kvar :lol:
Ja ja. Resten av dagen fick skrutten agera servicebil istället. Hämta och lämna saker /personer. Jag plockade bort bladet helt och drog även ett varv på isen ,så nu kan jag stolt säga att jag också har kört niva . 3:an fullt och tårarna sprutade ikapp med snön från däcken. Kul som bara den. 8-)

Väl hemkommen så blev det även en tur i naturen(min egna tomt) med sonen som codriver. Vi körde nog bara fast 10 gånger i snön.... Och Mamma mu (frugan) kollar ut genom fönstret med en sån där konstig blick som bara dom kan få till...Men vi hade kul iallafall.
Får fortsätta med förstärkning av fjädrar och riktning av konstruktionen till nästa vinter. Tur att jag fick till en sväng så jag han uppleva bristerna.
Bild

Re: Sk(rutten)

Postat: 19 mar 2018 06:17
av dea
Bra skrivet :D typiskt att man tror batteriet är dött men efter en stund så bara hoppar den igång

Re: Sk(rutten)

Postat: 19 mar 2018 08:20
av maggan
Kul læsning :)
Det att faktisk få kjøra bilen mer en att bara flytta den i garaget etter lång tid med skruvande, det ger mersmak det :D
Ær det så mycket mere som må till før att du kan da den med ut i spenaten på några offroadtræffar?

Det med batteriet låter som det kan vara dårlig jordning, hadde samma problem sjælv i vinter. Bilden dog pløtsligt og batteriet orkade inte dra runt starten. Tog bort minuskabeln og putsade på infæstningen till karossen og problemet var borta.
Eller så var det ett sånt Niva fenomen som bara dyker upp før att så pløtsligt vara spårløst borta ;)

Stå på, alltid lika kul nær det kommer uppdateringar i denna tråd.

Re: Sk(rutten)

Postat: 20 mar 2018 18:13
av Berlina
Svaret på Maggans framtidsplan :
För att kunna köra den igenom en besiktning är väl nästa delmål.....
Då ska jag hälla i ett kablage, måla invändigt och utvändigt för att kunna plocka i rutorna. Återmontera belysning, torkare, spakcentral, instrumentbrädan innertak.

Delmål 2.
Byta motor, låda och fördelningslåda till stenkrypare. Montera extrabatteri, tillverka halva dörrar som saknar överdel, vill kunna hänga ut och kolla var hjulen är...

Sen ligger önskelistan på flera förstärkningar i drivlinan, den som lever får se

Re: Sk(rutten)

Postat: 21 mar 2018 09:31
av niva-2121
greendeath skrev:Hello. Du har en svår uppgift. För att återställa en sådan bil behöver du mycket tid. Tillstånd att ge råd? Trösklarna under dörren kan tillverkas av ett fyrkantigt rör 60x60x3 (4) eller rektangulärt rör 120 (100) X60. Jag gjorde det på min Lada 4x4.
Jag är ledsen, jag översatte den med Google
Dessutom finns risk att man "plattar till" de längsgående förstyvningarna/profilerna under.
De borde i förbyggande syfte "kläs in" med någon form av U-balk/profil.
På min Niva "diagonalkantrade" profilerna-balkarna och lade sig platt mot golvet.
Mycket besvär att "resa dem" till kvadratisk form.
Köpte Biltemas riktsats, en billigare variant av "Port o Power".
Fick tillbaka formen någorlunda, men inte helt, innan Biltemas verktyg böjde sig i kolvstången så att anordningen fastnade p g a "byrålådeeffekt".
Var tvungen att bruka våld med spett för att få loss riktverktyget.
Använde, oss emellan, ett förlängningsrör på pumpspaken.
Men vid närmare eftertanke kan det inte ha påverkat eftersom verktyget hade en ventil som skulle få utlösning(?????) vid 4 kp enl bruksanvisningen.

Hur som helst så gjorde Biltema vänligt och utan problem ett återköp efter att jag beskrivit problemet.

Vad jag ville få fram är att inte bara trösklarna behöver förstärkas.
Min Nivas tröskellådor förstärkte jag med 5 mm plåt som jag lät en smed kröka till så de låg tajt efter tröskellådorna.
Därefter skruvade jag fast dem medelst Biltema´s "popnitmuttrar".
Härigenom kunde jag demontera dem och rikta dem.

En annan sak jag vill rekommendera är att förlänga skyddsplåten bakom fördelningslådan så att den även skyddar knutkorset på bakaxelns pinjong.

Re: Sk(rutten)

Postat: 31 mar 2018 15:30
av Dodde24
Riktigt inspirerande läsning. Keep up the work!