Sk(rutten)
Re: Sk(rutten)
Svetsen är framplockad och kollar man med med nyktra ögon så vet jag inte varför jag struntade i höger tröskel från början.
Dom andra hålen /skadorna var ju ganska mycket värre så nu går jag väl in på normalrosten och letar efter skitsaker i jämförelse .....
Dom andra hålen /skadorna var ju ganska mycket värre så nu går jag väl in på normalrosten och letar efter skitsaker i jämförelse .....
Medlem 2019
Re: Sk(rutten)
Det tar sig, som pyromanen sa till brandkaptenen
Ser flott ut!
Ser flott ut!
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Re: Sk(rutten)
Det är svårt med tiden ...
Men vad gör det när hösten kommer? Det är bara att köra på med" att göra listan" så kanske den blir klar till jul.
Bakvagnen ska få orginalliknande infästningspunkter till nedre bärarmarna.
Ursprungsfästet som fanns kvar har sett bättre dagar,tror jag skiter i det...
Lite tjockare plåt,fantasi och klurande likt Baltasar så kanske det kan bli något.
Några distanser som får agera förstärkning mellan yttre tröskel och inre golvbalk behövs nog oxå.
Nu sover vi lite igen....
/Micke
Men vad gör det när hösten kommer? Det är bara att köra på med" att göra listan" så kanske den blir klar till jul.
Bakvagnen ska få orginalliknande infästningspunkter till nedre bärarmarna.
Ursprungsfästet som fanns kvar har sett bättre dagar,tror jag skiter i det...
Lite tjockare plåt,fantasi och klurande likt Baltasar så kanske det kan bli något.
Några distanser som får agera förstärkning mellan yttre tröskel och inre golvbalk behövs nog oxå.
Nu sover vi lite igen....
/Micke
Medlem 2019
Re: Sk(rutten)
Det behövs några bärarmar som håller orginallängd.Ska det flyttas några bilar på gården så får det bli en bärarm per objekt.
Med lite krälande och frustande så fick jag med två stag in.83:an har flyttats fram sista färden innan jag fick tag i den med hjälp av någon lastmaskin.
Staget är som bekant ej gjort att lyfta på . Men det duger att bygga egna av. Det rostiga är 97:an, det andra hade rosthål !
Ett järn 30x50 blir nog bra.Det var vad som fanns
Som en liten varning, kolla stagen ibland.Detta är 83:ans som har en fin yttersida....
Lite fix och trix ...
Lite blästring och färg gör susen.
Fick tag i ett justerbart vantstag .Det borde gå att använda till tvärstag. Lite knep och knåp senare..
Bort med änden och ersätt med nivans.
/Micke
Med lite krälande och frustande så fick jag med två stag in.83:an har flyttats fram sista färden innan jag fick tag i den med hjälp av någon lastmaskin.
Staget är som bekant ej gjort att lyfta på . Men det duger att bygga egna av. Det rostiga är 97:an, det andra hade rosthål !
Ett järn 30x50 blir nog bra.Det var vad som fanns
Som en liten varning, kolla stagen ibland.Detta är 83:ans som har en fin yttersida....
Lite fix och trix ...
Lite blästring och färg gör susen.
Fick tag i ett justerbart vantstag .Det borde gå att använda till tvärstag. Lite knep och knåp senare..
Bort med änden och ersätt med nivans.
/Micke
Medlem 2019
Re: Sk(rutten)
Jakten på bättre niva har nu kommit till bakvagnen. Efter att ha gjort nedre förstärkta bärarmar och järn fanns kvar, så tänkte jag på Kallemed2L som övre bärarmarna hade brustit på. Tar väl och kollar/fixar där med.
Kanske har gått hårt även här ?
Tror att dom övre stagen får ta väldigt mycket kraft .Underligt att det håller.
Eftersom det ska gå att besikta eländet så har jag även haft i bakhuvudet att lastkännande ventilen behöver sig en okulär besiktning.Ahlberg har ju visat att den går att ta isär även när den ser ut som skrutt. Jodå det går. Och loppet såg faktiskt fint ut så den ska få en omgång i blästerskåpet
Lite färg och allmänt pyssel så duger den ett varv till.
Eftersom man övertagit en ej gatlegal variant så förstod jag ej hur länkaget var uppbyggt. därför så lade jag även energi på att blästra/måla den böjda pinnen
Innan jag kröp under en reservdelsbil och konstaterade att någon hade sågat av staget...
Tog mig an och försökte att demontera 83:ans stag först, lyfte bort damasken under ventilen och konstaterade att den släpper iallafall ej ut någon fukt.Staget hade rostat av innanför!
97:an hade någon vänlig själ lagt en klick fett i damasken så nu har jag även ett stag.
Kan det vara slut på rosten nu??
Nejdå , troligen har vi kommit halvvägs bara. Handbromswire,stötdämpare ska bytas och bärarmar ska demonteras/bytas mot bättre. Vad får mig då att inte lyfta ner bakaxeln och ge den en omgång.? Tiden är min största fiende. Men lite nu och lite då så går det framåt.
Ner med skiten och leta mer fel/rost.
Ha ha ha .Det finns tamej f-n flera viktiga ställen att hålla koll på som lycklig nivaägare...
Vi avslutar där och tar en matbit och ett glas rött.
Godkväll
Kanske har gått hårt även här ?
Tror att dom övre stagen får ta väldigt mycket kraft .Underligt att det håller.
Eftersom det ska gå att besikta eländet så har jag även haft i bakhuvudet att lastkännande ventilen behöver sig en okulär besiktning.Ahlberg har ju visat att den går att ta isär även när den ser ut som skrutt. Jodå det går. Och loppet såg faktiskt fint ut så den ska få en omgång i blästerskåpet
Lite färg och allmänt pyssel så duger den ett varv till.
Eftersom man övertagit en ej gatlegal variant så förstod jag ej hur länkaget var uppbyggt. därför så lade jag även energi på att blästra/måla den böjda pinnen
Innan jag kröp under en reservdelsbil och konstaterade att någon hade sågat av staget...
Tog mig an och försökte att demontera 83:ans stag först, lyfte bort damasken under ventilen och konstaterade att den släpper iallafall ej ut någon fukt.Staget hade rostat av innanför!
97:an hade någon vänlig själ lagt en klick fett i damasken så nu har jag även ett stag.
Kan det vara slut på rosten nu??
Nejdå , troligen har vi kommit halvvägs bara. Handbromswire,stötdämpare ska bytas och bärarmar ska demonteras/bytas mot bättre. Vad får mig då att inte lyfta ner bakaxeln och ge den en omgång.? Tiden är min största fiende. Men lite nu och lite då så går det framåt.
Ner med skiten och leta mer fel/rost.
Ha ha ha .Det finns tamej f-n flera viktiga ställen att hålla koll på som lycklig nivaägare...
Vi avslutar där och tar en matbit och ett glas rött.
Godkväll
Medlem 2019
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Sk(rutten)
Ja, så såg nog mina också ut, innan de brast... Mina långa skruvar var inte lika böjda som din.Berlina skrev:Jakten på bättre niva har nu kommit till bakvagnen. Efter att ha gjort nedre förstärkta bärarmar och järn fanns kvar, så tänkte jag på Kallemed2L som övre bärarmarna hade brustit på. Tar väl och kollar/fixar där med.
Snyggt jobbat förresten!
Re: Sk(rutten)
Projekt rädda Skrutten har nu fått dit bakvagnsinfästning .
Kontroll av bromsar är alltid spännande. Varför är den tungbromsad måntro....?
Kolvarna var stumma.Tog till fettnippelknepet och tryckte ut kolvarna.
Cylindrarna var inget bra skick,så det fick bli nya.
Penselrenovering av bakaxel,med lagning av fjädertalrikar
Blästring/målning av resterande delar.
Lite färg på bakaxeln så kan det nog vara dags för montering.
Kontroll av bromsar är alltid spännande. Varför är den tungbromsad måntro....?
Kolvarna var stumma.Tog till fettnippelknepet och tryckte ut kolvarna.
Cylindrarna var inget bra skick,så det fick bli nya.
Penselrenovering av bakaxel,med lagning av fjädertalrikar
Blästring/målning av resterande delar.
Lite färg på bakaxeln så kan det nog vara dags för montering.
Medlem 2019
Re: Sk(rutten)
Ja, vad skall man säga? Du är en förebild för oss!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Sk(rutten)
Tack för dom uppmuntrande orden .
Ja lite har det spårat ur från grundtanken.Men det är ju kul att snygga till saker när man ej behöver ta ruinera sig ...
Den vanliga vagnparken vill ha uppmärksamhet den med. Min bil har körförbud 1 nov och behövde få lite översyn så det fick bli en litet avbrott i nivarenovering.
In i det sista så hittade jag lite mer ROST !!. Förstärkningen i hö hjulhus hade en femkrona stor rostfläck som såg konstig ut. Tog hammaren och knackade bort rostflagan.
Ett litet hål in i kupén blev det. Bara att öppna upp och göra i ordning.
Frugan undrade varför vi behövde nya skärbräden...
Men ack så fel hon hade
JAG behövde några till höjning av bakvagn.
Det fick bli en snabb montering av bakvagn.Ingen kardan eller broms. Allt för att kunna förpassa nivan ut i kylan och kunna fixa lite med resterande vagnparken.
/Micke
Ja lite har det spårat ur från grundtanken.Men det är ju kul att snygga till saker när man ej behöver ta ruinera sig ...
Den vanliga vagnparken vill ha uppmärksamhet den med. Min bil har körförbud 1 nov och behövde få lite översyn så det fick bli en litet avbrott i nivarenovering.
In i det sista så hittade jag lite mer ROST !!. Förstärkningen i hö hjulhus hade en femkrona stor rostfläck som såg konstig ut. Tog hammaren och knackade bort rostflagan.
Ett litet hål in i kupén blev det. Bara att öppna upp och göra i ordning.
Frugan undrade varför vi behövde nya skärbräden...
Men ack så fel hon hade
JAG behövde några till höjning av bakvagn.
Det fick bli en snabb montering av bakvagn.Ingen kardan eller broms. Allt för att kunna förpassa nivan ut i kylan och kunna fixa lite med resterande vagnparken.
/Micke
Medlem 2019
Re: Sk(rutten)
Du, liksom jag, sågade ut ringar ur "tunna" skärbrädor.
Jag ur 10 mm tjocka så att 3 ringar gav 30 mm.
Du förmodar jag ur "de nya" 8 mm skärbrädorna.
Vad jag undrar om är var man får tag på 25 mm tjocka skärbrädor.
Fanns förr hos IKEA, men inte nu längre.
Skulle vilja höja 50 mm.
Men 5 skivor på varandra tror jag inte fungerar.
Mina 3 st 10 mm har redan börjat "röra på sig".
Befarar att de kommer att spricka, då fjädern belastar mer på ena sidan, tyvärr.
Därför söker jag 25 mm skärbrädor.
Jag ur 10 mm tjocka så att 3 ringar gav 30 mm.
Du förmodar jag ur "de nya" 8 mm skärbrädorna.
Vad jag undrar om är var man får tag på 25 mm tjocka skärbrädor.
Fanns förr hos IKEA, men inte nu längre.
Skulle vilja höja 50 mm.
Men 5 skivor på varandra tror jag inte fungerar.
Mina 3 st 10 mm har redan börjat "röra på sig".
Befarar att de kommer att spricka, då fjädern belastar mer på ena sidan, tyvärr.
Därför söker jag 25 mm skärbrädor.
Forumsponsor
Re: Sk(rutten)
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se