Sk(rutten)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Larsson »

Om du tar i för hårt så "Skevar" de sig och nyper i centrumhålet......det sitter 2st gängade M8 hål i trumman, om man skruvar i bultar i dem så brukar trumman lossna.

Banka lite försiktigt på den först så du får rosten att spricka kring centrumhålet.

Lycka till!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Funkar kolsyran bra? Har också varit inne på det men blivit avrådd...

Häls Jan
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Hej Larsson.
Bromstrumman attakerades med milt våld innan det blev fjäderspännare utan resultat. Ett av dom gängade hålen började visa sprickor när jag gav upp. Ringde in min vän som har gassvets och med lite värme så kan du få till och med den mest blyga damen att lätta på kläderna ;) Även nivan kapitulerade , Den orörda sidan släppte nästan direkt med lite värme oxå.

Har man fullt på lyften så får man köra dubbeldäckare.
Bild
Frugan kom in i garaget och berättade att stigaparken hade stannat . Gick ut och konstaterade att den var stum. Med lite lagom milt våld konstaterade jag att det kändes inte som om motorn hade skurit, men något hade hänt...
Bild
Remskivan i midjan hade skurit så motorn stannade :shock:
Bara att skära bort och skaffa ny. Den gamla i plåt vek ihop sig som ett korthus när den attakerades med en trekloavdragare.

Angående det där med kolsyra som gas till svetsen.....Jag är ingen expert på området så kör inte med det om du känner dig osäker.
Det finns säker någon kunnig som kan berätta exakt vad som fungerar och inte fungerar. Själv så har jag kört med denna kombination på några objekt och är nöjd med resultatet .Några saker som inte har gått sönder som jag svetsat med kolsyra är några hembyggda fjäderben.
Bild
Spikdäck till en gärdesbil. Där vagnsbulten är av vanligt blötjärn och dubben är av rostfritt.
Bild
Medlem 2019
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Jag kände det på mig.....har så svårt för att se vissa saker i tråkig rostfärg

Och det kan ju vara skoj att ta reda på hur saker sitter ihop innan man kör sönder .
Och alla nivor är värda lite ordentlig service ibland. ;)
Lite blästring och färg piggar säkert upp den gamle krigaren....

Bild
Bild
Bild
Medlem 2019
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Vazmannen »

Najs...

ska också blästa lite grejor till Nivan... Köpte ett blästerskåp för cirka tre år sedan...

Dock en använt det... Håller på och plockar ihop en lämplig kompressor. En Atlas Copco KE6...

Lite ventiler att greja med, sedan borde den var aokej.... jo jag ska byta tryckströmbrytaren också, lite strul med denna...

Dock fick jag byta tank, var ju tvungen att köpa en motorlyft för att kunna lyfta bort blocket från tanken... heavvy stuff...

Såg att du shoppat nya dämpare, det gjorde jag också, slog till på några gasdämpare...


Kämpa på...
grezac
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 nov 2016 11:46

Re: Sk(rutten)

Inlägg av grezac »

:shock: :? 8-) :idea:
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Semester innebär att man kan smita ut lite när man själv känner för det till garaget..
Tog på mig långa byxor,strumpor,långärmad tröja när resten av familjen tog av sig allt och klev in i badkläder :shock:
Ja ska det bli en färdig niva innan jorden går under så biter man ihop och kör på .
Tog mig an andra rambenet. Jag måste då verkligen få undra varför lämnar man ihopsvetsad plåt som utstickande kant i hjulhuset? Hade man inte kunnat rikta skarven neråt iallafall ...GRR :evil:
Bild
Ja ja. Då hade man inte fått renovera en klassiker.Det är ju kul att svetsa som någon här på forumet skrev ;)
Bild
När framvagnen ändå var borta så kan väl även den få lite omsorg.
Bild

Obduktionsrapporten för skador i framvagn är nu avklarad. En rejält tilltryckt fälg samt böjd bärarm och sprucken styrsnäcka kanske berättar om skruttens tidigare liv. Jag som ej kört niva ännu :oops: undrar hur vanligt det är att ändläget för styrarmen ger sig?
Bild
Som tur är så har jag noterat att det sitter en bra sak på 97:an...
Det blir drygt ett extra rattvarv med en sån här mojäng.
Bild
Ska det måntro räcka för att orka vrida runt 31:or utan att bli trött i armarna?
Det får bli en servokonvertering när motorbytet sker om det känns som det ej räcker med en fransk spezziale.
Medlem 2019
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Sk(rutten)

Inlägg av maggan »

Lite av ett prosjekt du har tatt på deg, men fy f** så bra det ser ut å bli.
Är verkligen imponerad över utvecklingen, är ju snart færdig Bild

Blir nog bra med gemmersnäcka, løste dette med större ratt på vanlig styrsnäcka istället för servo och det fungerar fint, men det kalt det blir behagligare med servo.
Nær du ändå ær i gång så kan du vel laga en guide så vi andra också kan bygga om til servo en gång i framtiden :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Hej Maggan. Tackar för dom värmande orden. Jag ska se om det kan bli en ombyggnadsguide när den svarta 97:an tas in och blir av med sin motor. ;)

Ja, då var det ett försök att snygga till bromsoken. Dom ser riktigt friska ut. Misstänker att det är bytt för "bara" några år sedan, men det saknas bitar på dammskydden.
Beställde en repsats och gick loss på ett ok. Lyckades att få bort metallbygeln och luftnipplarna var redan motionerade med gassvets sen tidigare,vad kan då gå fel...?
Ja, repsatsen är kanske användbar men inte till mina ok....
Tätningen som ska ligga i oket ser ut som ett fyllo har sågat ut med en fogsvans från någon vattenslang han hittade på soptippen. Det är små gummirester där jag vill ha en fin skarp kant som glidyta mot kolven. Dammskydden håller 37mm i ytterdiameter. Mina har 35 mm. Blir lite för mycket över när den ligger i spåret :shock:
Bild
Okej då får vi ta plan B...
83:ans bromsok ser bättre ut än 97:ans. Iallafall om man räknar antalet synliga luftnipplar.... och dammskydden ser ut att hålla 37mm .
Gjorde om försöket att få bort metallbyglarna vilket innefattade att det ena fjäderbelastade stiftet aldrig har fungerat på ett av oken. Någon tidigare har renoverat och knackat in stiftet men ej lyckats få det att fjädra tillbaka. Då är det bara en dåres envishet som gör att man inte går in och beställer nya bromsok.
Nu har jag semester....Klart att man lägger timtal på att borra ur ett stift och samtidigt ta bort två luftnipplar som skär i gängan ....
Stift finns att köpa på ladapower men det är för lång leverans så nu GÖR jag ett stift av en m6 skruv.
Bild
Bild
Bygeln håller ett hål på 5,3 mm . Fasar av skruven något så den styr ordentligt.
Bild
Bild
Fy f-n , jag blir aldrig klar.. :(
Medlem 2019
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Sk(rutten)

Inlägg av uazbuhanka »

du är grym det är inte målet men resan som drivar när man byggar
byggte en Datsun pickup engång havde gået som salt bil,
fanns der rost njaaaa :mrgreen: så den på vägen 10år senare fortfarede snyg
kör hårt
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sk(rutten)

Inlägg av ahlberg »

Alltid kul med mekarbilder och att se smarta problemlösningar! Heja!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Då har framvagnen fått sig en rejäl genomgång. Tog isär det mesta och lärde mig hur saker sitter ihop inför kommande stunder i framtiden. Av tre bilar så gick det mesta att återanvända. Svårast verkar det vara att tillverka gummidetaljer i Ryssland. Samtliga 12!! spindelleder hade punktering på damaskerna :shock: så där fick det tyvärr bli nya... ;)
Två yttre styrleder gick att rädda,båda kom faktiskt från -83:an.Den bilen har någon underredsbehandlat ...
Annars är det begangnat som gäller.
Bild
Bild
Allt ser lite roligare ut när det är blästrat och fått lite färg igen.
Några nipplar fick det bli här och där.
Bild
Sen var det där med framvagnsbalken .När den skulle ner så fick jag brottas ganska hårt med den för att just få ner den. Och väl på golvet så är den över 3cm bredare än avståndet mellan rambenen.Hmm det tar vi sen var tanken.Tiden kom och nu när det mesta är kontrollerat/målat ska det monteras igen.Hur gör man ? Hittade iallafall tillslut en metod som fungerade. Tog en gängstång och drog ihop den, Kan säga att den var bra klang i gängstången vid uppförandet :lol:
Bild
Bild
Fick nytta av dom stora skruvtvingarna när den skulle upp. Gängstången tar snart i tråget men då var ändarna på framvagnsbalken uppe några cm på rambenen så stången kunde avlägsnas och tvingarna fick göra jobbet .
Så nu är det bara att plocka ihop resterande.
Kom på att detta har dom nog bara missat på mina tre skönheter ? Dräneringshål på övre fjädringskoppen.... Nu kanske inte lera och större saker rinner ut men en regnmätare har vi redan i blomrabatten.
Bild
Nya bussningar och spindelleder,gamla knutar,hjullager och svarvade skivor ;)
Bild
Medlem 2019
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Sk(rutten)

Inlägg av ahlberg »

Seriöst! Vilket jobb du gör!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Sk(rutten)

Inlägg av Berlina »

Fick dit det mesta ikväll. Lite bromstryck verkar det bli oxå..
Konstaterade att dom där spiralerna som skyddar bromsslangarna saknades på dom nya. Letade upp dom gamla och hittade en nyans av röd på den första jag pillade bort.
Efter ett bad i bensin så blev dom nästan rena :D .Sportigt värre!
Bild
Det blev några timmar, men vad f-n. Jäkligt kul när något ska bytas ut framöver att veta lite hur det sitter ihop och även kunna lossa en skruv utan att bli förbannad på rostiga/runddragna skruvskallar. Nu ska det bli ett nytt generatorfäste på förarsidan. Förstår inte riktigt varför man har en generator placerad som lägsta punkt på en offroadbil...
Bild
Bild
Medlem 2019
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Sk(rutten)

Inlägg av maggan »

Har jag missförstått något, skulle inte detta bli en skogsbil :P :roll:

Blir förbaskat bra. Så fint är det ju inte en gång när de lämnar fabriken
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar