Niva -87 | Anaconda
Postat: 06 jan 2017 11:11
Hoj
Nu har jag läst här ett tag, och det är väl dags att presentera mig och bilen. Jag heter Kalle, och bor på en liten (avstyckad) gård i skogen i Olofström.
I höstas köpte jag en Lada Niva -87. Handla först, tänk sedan… Jag har inga direkta kunskaper om Niva, men har ju alltid vetat att den funnits. Jag kollade att det fanns ett aktivt forum, och att det gick att få tag i diverse reservdelar. Resten löser sig. Tog med en kompis och åkte till Kalmar. Bilen såg ok ut, men var obesiktigad. Jag bokade en besiktningstid hemma och vi begav oss hemåt. Bilen rullade bra i 80-90km/h, lite lagom oljud i kupén men kallt, vi hade inte hittat special värmekranen. Planen var att inte röra något så länge bilen fungerade, så skulle vi nog ta oss hem.
Såhär i efterhand kan man ju alltid konstruera några anledningar att köpa en Niva:
• Billigare än en traktor, och man behöver ju något att dra och putta med.
• Häftig.
• Jag hade ingen röd bil.
• Om jag har två bilar utan katalysator, så kan jag ju köra max en åt gången -> mindre utsläpp.
På bakluckan på bilen står det ”Anaconda”. Den senaste ägaren visste inte så mycket om bilen, han hade bytt den mot ett släp, och sålde nu för att få lite pengar att reparera en trasig elkabel in till huset. Jag hittar de senaste ägarna, men vet ju inte alla 20! Bilen ska tidigare ha bott på Gotland. Är bilen omskriven på lada-niva.se tidigare? Någon har ju gjort den terränginriktad, lackat, och det är såklart en del svetsat på den.
Jaha, bilen då. En Lada Niva -87. Omlackerad till röd, fortfarande mörkgrön på insidan. Höjd och stora däck. Ingen katalysator och numera skattebefriad. Servostyrning och andra framstolar. Delar i servostyrning från Volvo, definitivt oljebehållaren och kanske även pumpen. Generator från Volvo.
Vad har jag hunnit göra med bilen? Började med att besiktiga. Inga anmärkningar på rost i bärande delar. Lite mer rost på några ställen, och ganska ok på andra. Förardörren och bakluckan är dåliga i nederkant. Finns säker rost under spackel lite överallt. CO var 0,1, så här finns potential att trimma tycke besiktningsmannen =) Fick anmärkning på glapp i hjullager vänster fram, och höger halvljus stod lågt. Anmärkningarna är fixade och bilen i trafik.
Jag har kopplat in extraljus och arbetsbelysning fram och bak. Bytt huvud- och slavcylinder till kopplingen (någon av dem var dålig, vet inte vilken, bytte båda och det blev bra), satt dit stora backspeglar och lagat pyspunka (slipat och målat fälgkanten så det blev tätt). Bilen hade motorvärmare och uttag i kupé, men saknade uttaget(intag?) i fronten. Har kompletterat med uttag och anslutningssladd, så nu funkar det också. Det började även läcka kylarvätska mellan värmekran och elementet i kupén, så där blev det en ny bit slang, hoppas det håller tätt.
Saker jag har kvar på listan över saker jag tänkt fixa:
• Intervallfunktion vindrutetorkare. Nu är intervallen väldigt långsam, kanske något slag i timmen (upptäckte när det snöade att torkarna slagit några slag på natten, efter att jag lämnat spaken i intervalläget). Byta relä, eller möjligtvis öppna det gamla och se hur det ser ut.
• Säkerhetsbälte förare. Bältet låser sig ofta när det ska dras ut. Har provat att smörja mekanismen lite, men kanske hitta något bättre begagnat?
• Varvräknaren fungerar ytterst sällan. Signalkabel hel (iaf när jag mätte, och då funkade inte varvräknaren). Glappkontakt? Hitta en fungerande varvräknare eller peta in en från Biltema i mätarhuset?
• Låset till lilla ventilationsrutan har lossat (ligger i handskfacket). Håller det att limma, eller bocka till någon plåtbit som kan hålla den.
• Titta över tändning och inställningar på förgasaren. Motorn är lättstartad och går jämt och fint, men jag tycker den är lite klen på låga varv (fast jag har ju inget liknande att jämföra med).
Jaha, det blev en liten osammanhängande presentation.
Nu får vi se hur resten urartar.
//Kalle
Nu har jag läst här ett tag, och det är väl dags att presentera mig och bilen. Jag heter Kalle, och bor på en liten (avstyckad) gård i skogen i Olofström.
I höstas köpte jag en Lada Niva -87. Handla först, tänk sedan… Jag har inga direkta kunskaper om Niva, men har ju alltid vetat att den funnits. Jag kollade att det fanns ett aktivt forum, och att det gick att få tag i diverse reservdelar. Resten löser sig. Tog med en kompis och åkte till Kalmar. Bilen såg ok ut, men var obesiktigad. Jag bokade en besiktningstid hemma och vi begav oss hemåt. Bilen rullade bra i 80-90km/h, lite lagom oljud i kupén men kallt, vi hade inte hittat special värmekranen. Planen var att inte röra något så länge bilen fungerade, så skulle vi nog ta oss hem.
Såhär i efterhand kan man ju alltid konstruera några anledningar att köpa en Niva:
• Billigare än en traktor, och man behöver ju något att dra och putta med.
• Häftig.
• Jag hade ingen röd bil.
• Om jag har två bilar utan katalysator, så kan jag ju köra max en åt gången -> mindre utsläpp.
På bakluckan på bilen står det ”Anaconda”. Den senaste ägaren visste inte så mycket om bilen, han hade bytt den mot ett släp, och sålde nu för att få lite pengar att reparera en trasig elkabel in till huset. Jag hittar de senaste ägarna, men vet ju inte alla 20! Bilen ska tidigare ha bott på Gotland. Är bilen omskriven på lada-niva.se tidigare? Någon har ju gjort den terränginriktad, lackat, och det är såklart en del svetsat på den.
Jaha, bilen då. En Lada Niva -87. Omlackerad till röd, fortfarande mörkgrön på insidan. Höjd och stora däck. Ingen katalysator och numera skattebefriad. Servostyrning och andra framstolar. Delar i servostyrning från Volvo, definitivt oljebehållaren och kanske även pumpen. Generator från Volvo.
Vad har jag hunnit göra med bilen? Började med att besiktiga. Inga anmärkningar på rost i bärande delar. Lite mer rost på några ställen, och ganska ok på andra. Förardörren och bakluckan är dåliga i nederkant. Finns säker rost under spackel lite överallt. CO var 0,1, så här finns potential att trimma tycke besiktningsmannen =) Fick anmärkning på glapp i hjullager vänster fram, och höger halvljus stod lågt. Anmärkningarna är fixade och bilen i trafik.
Jag har kopplat in extraljus och arbetsbelysning fram och bak. Bytt huvud- och slavcylinder till kopplingen (någon av dem var dålig, vet inte vilken, bytte båda och det blev bra), satt dit stora backspeglar och lagat pyspunka (slipat och målat fälgkanten så det blev tätt). Bilen hade motorvärmare och uttag i kupé, men saknade uttaget(intag?) i fronten. Har kompletterat med uttag och anslutningssladd, så nu funkar det också. Det började även läcka kylarvätska mellan värmekran och elementet i kupén, så där blev det en ny bit slang, hoppas det håller tätt.
Saker jag har kvar på listan över saker jag tänkt fixa:
• Intervallfunktion vindrutetorkare. Nu är intervallen väldigt långsam, kanske något slag i timmen (upptäckte när det snöade att torkarna slagit några slag på natten, efter att jag lämnat spaken i intervalläget). Byta relä, eller möjligtvis öppna det gamla och se hur det ser ut.
• Säkerhetsbälte förare. Bältet låser sig ofta när det ska dras ut. Har provat att smörja mekanismen lite, men kanske hitta något bättre begagnat?
• Varvräknaren fungerar ytterst sällan. Signalkabel hel (iaf när jag mätte, och då funkade inte varvräknaren). Glappkontakt? Hitta en fungerande varvräknare eller peta in en från Biltema i mätarhuset?
• Låset till lilla ventilationsrutan har lossat (ligger i handskfacket). Håller det att limma, eller bocka till någon plåtbit som kan hålla den.
• Titta över tändning och inställningar på förgasaren. Motorn är lättstartad och går jämt och fint, men jag tycker den är lite klen på låga varv (fast jag har ju inget liknande att jämföra med).
Jaha, det blev en liten osammanhängande presentation.
Nu får vi se hur resten urartar.
//Kalle