Niva -87 | Anaconda
Re: Niva -87 | Anaconda
Hej!
Köpte några begagnade lås som en kompis hade kvar från en Volvo 140. funkar gör bra på min 2103 -78. På 2103- 77 och Niva 96 sitter de ännu kvar...
Skaffade rutlim från glasmästaren men tror min sambo städat bort ena ampullen.
De lås som länkas till ovan är väl inte att föredra då man måste skruva isär dem, dessa kan lätt ramla isär.
De jag köpte hade ha ren plastskena som man skjuter framåt och spänner fast. Resten är tillverkat i rostfritt...
Hälsn Jan
Köpte några begagnade lås som en kompis hade kvar från en Volvo 140. funkar gör bra på min 2103 -78. På 2103- 77 och Niva 96 sitter de ännu kvar...
Skaffade rutlim från glasmästaren men tror min sambo städat bort ena ampullen.
De lås som länkas till ovan är väl inte att föredra då man måste skruva isär dem, dessa kan lätt ramla isär.
De jag köpte hade ha ren plastskena som man skjuter framåt och spänner fast. Resten är tillverkat i rostfritt...
Hälsn Jan
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Jag får bocka av några punkter på min lista:kallemed2l skrev: ...
Saker jag har kvar på listan över saker jag tänkt fixa:
• Intervallfunktion vindrutetorkare. Nu är intervallen väldigt långsam, kanske något slag i timmen (upptäckte när det snöade att torkarna slagit några slag på natten, efter att jag lämnat spaken i intervalläget). Byta relä, eller möjligtvis öppna det gamla och se hur det ser ut.
• Säkerhetsbälte förare. Bältet låser sig ofta när det ska dras ut. Har provat att smörja mekanismen lite, men kanske hitta något bättre begagnat?
• Varvräknaren fungerar ytterst sällan. Signalkabel hel (iaf när jag mätte, och då funkade inte varvräknaren). Glappkontakt? Hitta en fungerande varvräknare eller peta in en från Biltema i mätarhuset?
• Låset till lilla ventilationsrutan har lossat (ligger i handskfacket). Håller det att limma, eller bocka till någon plåtbit som kan hålla den.
• Titta över tändning och inställningar på förgasaren. Motorn är lättstartad och går jämt och fint, men jag tycker den är lite klen på låga varv (fast jag har ju inget liknande att jämföra med).
...
• Intervallfunktion lagad, blev ett nytt relä (ebay, ca 100kr från Ryssland).
• Säkerhetsbälte utbytt mot bättre begagnat, funkar fint.
• Varvräknare utbytt mot bättre begagnad, funkar fint. Annorlunda grafik för kontrollamporna. Troligtvis äldre mätare, och symbolerna för kontrollamporna känns inte lika "standard".
• Nytt lås till rutan (ebay, ca 250kr från Australien).
• Tändning och skruvar på förgasaren justerade. Tändningen stod lite fel, men den reagerar inte på CO-skruven, fortsatt lågt CO-värde. Nu går motorn jämnare på tomgång och starkare på låga varv, men har tappat kraft på högre varv. Bensinförbrukningen har ökat.
Kanske var tändningen ställd galet pga något annat fel? Jag ska komptesta och titta över förgasaren. Finns ju några trådar med info om förgasaren på forumet.
Och så några bilder:
Lås till ventilationsruta.
Trasigt intervall-relä, väl inpackat i byggskum.
Fungerande varvräknare, troligtvis äldre grafik.
Trasig varvräknare, troligtvis nyare grafik.
//Kalle
Re: Niva -87 | Anaconda
Nu får jag börja med att tacka dig för den beg kopplingscylinder som gjorde min niva Skrutten rullande. Sen vill jag nog se någon bild på din servostyrning...
Mvh Micke
Mvh Micke
Medlem 2019
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Visst ja, servostyrningen.
Först en bättre bild på varvräknaren (den fungerande, troligtvis gammal). Inte helt självklara symboler för kontrollamporna?
Varvräknare.
Servostyrning. Pump och behållare kommer från Hisingen, de ser likadana ut som de som sitter i min Volvo 940. Snäckan vet jag inte, men det är svetsat fästen/förstärkning både vid snäckan och där rattstången går igenom torpedväggen. Öppna huven och ta några bilder:
Pump och behållare.
Pump.
Pump.
Snäcka.
Snäcka.
Snäcka.
Snäcka.
Snäcka.
//Kalle
Först en bättre bild på varvräknaren (den fungerande, troligtvis gammal). Inte helt självklara symboler för kontrollamporna?
Varvräknare.
Servostyrning. Pump och behållare kommer från Hisingen, de ser likadana ut som de som sitter i min Volvo 940. Snäckan vet jag inte, men det är svetsat fästen/förstärkning både vid snäckan och där rattstången går igenom torpedväggen. Öppna huven och ta några bilder:
Pump och behållare.
Pump.
Pump.
Snäcka.
Snäcka.
Snäcka.
Snäcka.
Snäcka.
//Kalle
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Du tänker siffran 19 som syns?
Jag har inte kollat om det finns annan märkning/nummer på snäckan. Jag ska se om jag hittar något.
//Kalle
Jag har inte kollat om det finns annan märkning/nummer på snäckan. Jag ska se om jag hittar något.
//Kalle
Re: Niva -87 | Anaconda
Nej jag noterade att ena röret hade en böjd"rulle" som liknar mercedes . Men efter koll på bildelsbasen så även om den är lik så är det inte 190.
Annars verkar 190 pumparna vara prisvärda. Ca 4-500 kr...
Annars verkar 190 pumparna vara prisvärda. Ca 4-500 kr...
Medlem 2019
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Visst är styrsnäckan från Mercedes.
Jag tolkar det som "mercedesstjärna" 1244610401. Det står 1994 och även några andra siffror som jag inte lyckas tyda.
Det verkar som det är en större plåtbit svetsad balken (mot framhjulet) som snäckan är fäst i, och det är gjort en "fördjupning" i torpedväggen för att snäckan ska få plats.
//Kalle
Jag tolkar det som "mercedesstjärna" 1244610401. Det står 1994 och även några andra siffror som jag inte lyckas tyda.
Det verkar som det är en större plåtbit svetsad balken (mot framhjulet) som snäckan är fäst i, och det är gjort en "fördjupning" i torpedväggen för att snäckan ska få plats.
//Kalle
Re: Niva -87 | Anaconda
Om man söker på artikelnummer i bildelsbasen så blir det en servopump från mercedes E klass. W124.
Prislapp ca 400kr
Borde nog fungera med 190 modellen också.
Prislapp ca 400kr
Borde nog fungera med 190 modellen också.
Medlem 2019
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Ja, av bilderna på W124 snäckor så verkar det stämma, fast min bil har en annan arm. Kanske Nivans orginalarm som monterats på mercedes-snäckan?
Då tror jag det är utrett: Servopump och behållare från Volvo 940, och styrsnäcka från Mercedes W124.
//Kalle
Då tror jag det är utrett: Servopump och behållare från Volvo 940, och styrsnäcka från Mercedes W124.
//Kalle
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Köra bort till grannen och låna tvåpelarlyft. Alla hjulen åkte av. Massera bromsok höger fram. Spänna hjullager vänster fram. Skärmbreddarna bak satt med farmarskruv, men jag bytte till popnit, tänker att hjulet rullar lite lättare när det tar emot (det är lite för trångt i skärmkanterna...).
På liften.
Popnit till skärmbreddare.
På liften.
Popnit till skärmbreddare.
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
Nu har jag kört terräng på riktigt. Var med på "Sweden offroad tour" i Paradiset/Karlshamn. Många fina slingor där, jag undvek de värsta branterna och lät bli att bada i surhålen. Och visst är det kul!
Inga bilder när jag kör, men iaf en bild innan jag körde ut ur skogen.
//Kalle
Inga bilder när jag kör, men iaf en bild innan jag körde ut ur skogen.
//Kalle
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
- Ort: Kåraboda:Olofström
Re: Niva -87 | Anaconda
För några veckor sedan körde jag terräng i Hästveda. När jag sedan tvättade upptäckte jag att båda övre stagen till bakaxeln (länkarmar, momentstag??) hade gått av. Jag funderar lite på om de gick sönder i Hästveda, eller om det är äldre än så? Det gick iaf bra att köra hem.
Jag har inte fått hem nya stag ännu, och kanske blir det körning till helgen. Det fick bli "epa-lagning". Svetsade på rörbit på staget, och tejpade eltejp runt de gamla bussingarna så att de sitter utan glapp. Det ska nog funka.
//Kalle
Jag har inte fått hem nya stag ännu, och kanske blir det körning till helgen. Det fick bli "epa-lagning". Svetsade på rörbit på staget, och tejpade eltejp runt de gamla bussingarna så att de sitter utan glapp. Det ska nog funka.
//Kalle
Re: Niva -87 | Anaconda
Jo, ett sådant stag åker alltid med i skuffen. Snåla svetsar och lite upprostat kombinerat med material utmattning är väl grundorsakerna till haveri. Lite imponerande att man överhuvudtaget kan köra bilen med två brustna momentstag.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se