ahlberg skrev:Jo, ett sådant stag åker alltid med i skuffen. Snåla svetsar och lite upprostat kombinerat med material utmattning är väl grundorsakerna till haveri. Lite imponerande att man överhuvudtaget kan köra bilen med två brustna momentstag.
Ja, det gick ju bra att köra utan båda momentstagen, och troligtvis körde jag ju en stund i terräng också. Skulle vara intressant att veta hur länge jag kört så... Fjädrar och dämpare håller ju bakaxel lite iaf. Kanske blir bra balans när båda stagen är av
Nu har jag också två reservstag, min lagning funkade, fast stagen kasade såklart lite över bussingen.

niva-2121 skrev:Inte LITE o t, men ändå.
Jag "kompletterade" min Niva "elva" med delar från en "åttiosjua" på Malmby bilplockskrot.
Såg då att såväl panhardstag som undre/nedre länkarmar förföll vara bättre/stabilare vid just hylsornas infästning vid "sammsugarrören".
Därför använde jag det gamla panhardstaget som utgångsmaterial vid moddningen till justerbart panhardstag.
Är min okulära bedömning riktig?
Jag har inget att jämföra med, men de andra stagen är iaf hela på min bil (men jag vet ju inte om de är original).
//Kalle