Niva -87 | Anaconda

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!

Re: Niva -87 | Anaconda

Inläggav niva-2121 » 01 okt 2017 08:04

Inte LITE o t, men ändå.
Jag "kompletterade" min Niva "elva" med delar från en "åttiosjua" på Malmby bilplockskrot.
Såg då att såväl panhardstag som undre/nedre länkarmar förföll vara bättre/stabilare vid just hylsornas infästning vid "sammsugarrören".
Därför använde jag det gamla panhardstaget som utgångsmaterial vid moddningen till justerbart panhardstag.
Är min okulära bedömning riktig?
Forumsponsor
niva-2121
 
Inlägg: 1306
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk, Strängnäs kommun

Re: Niva -87 | Anaconda

Inläggav kallemed2l » 03 okt 2017 18:41

ahlberg skrev:Jo, ett sådant stag åker alltid med i skuffen. Snåla svetsar och lite upprostat kombinerat med material utmattning är väl grundorsakerna till haveri. Lite imponerande att man överhuvudtaget kan köra bilen med två brustna momentstag.


Ja, det gick ju bra att köra utan båda momentstagen, och troligtvis körde jag ju en stund i terräng också. Skulle vara intressant att veta hur länge jag kört så... Fjädrar och dämpare håller ju bakaxel lite iaf. Kanske blir bra balans när båda stagen är av :)
Nu har jag också två reservstag, min lagning funkade, fast stagen kasade såklart lite över bussingen.

Bild


niva-2121 skrev:Inte LITE o t, men ändå.
Jag "kompletterade" min Niva "elva" med delar från en "åttiosjua" på Malmby bilplockskrot.
Såg då att såväl panhardstag som undre/nedre länkarmar förföll vara bättre/stabilare vid just hylsornas infästning vid "sammsugarrören".
Därför använde jag det gamla panhardstaget som utgångsmaterial vid moddningen till justerbart panhardstag.
Är min okulära bedömning riktig?


Jag har inget att jämföra med, men de andra stagen är iaf hela på min bil (men jag vet ju inte om de är original).

//Kalle
Användarvisningsbild
kallemed2l
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inläggav kallemed2l » 05 nov 2017 15:33

Nu sitter bakaxeln fast på riktigt igen, så jag och dottern körde ner till sjön och paddlade en sväng.

Bild


Och en liten berättelse (tyvärr utan bilder):
Jag hjälpte till att arrangera en orienteringstävling för några veckor sedan. Nivan fick dra in och ut några släpvagnar. Det regnade innan tävlingen och även under hela tävlingsdagen. Alla bilar kom in på ängen som var parkering, men jag fick dra loss 10-talet bilar när de skulle ut. En husbil fick parkera på kanten av en fotbollsplan, men tyvärr fastnade även den. Då tyckte nog nivan det var lite jobbigt (jag gissar att husbilen iaf vägde minst 3ton). Men vi fick den också.
Sammanfattningsvis så var en av fältets billigaste bilar den just då mest värdefulla =)

//Kalle
Användarvisningsbild
kallemed2l
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inläggav Berlina » 06 nov 2017 12:10

Jag vill också ut och åka :evil: Rädda människor i nöd mm :D
Bra jobbat
Medlem 2018
Berlina
 
Inlägg: 184
Blev medlem: 01 feb 2017 14:01
Ort: Ringarum

Re: Niva -87 | Anaconda

Inläggav kallemed2l » 03 maj 2018 21:36

Nu var det dags att fixa med Nivan.
Det största problemet återstår. Bromsarna tar dåligt, och på halt underlag, (grus, gräs, snö) så låser sig bakhjulen. Jag har en ny lastventil som jag hoppas ska lösa problemet, annars tänker jag att huvudcylindern kommer näst.

Men jag har fixat andra grejer.
Problem 1: Startmotorn drar inte runt ibland, det klickar bara. Då behöver motorn vridas lite (putta bilen), sedan träffar startmotorn och drar runt. Den enkla lösning blev att smida en vev. Det rätta lösningen blir att plocka ner startmotor och solenoid någon gång i framtiden.

Bild
vev

Bild
vev


Problem 2: Inget (ännu). Lösningen blev att byta till brytarlös tändning (från ladapower). Jag tror inte det var något direkt fel på den gamla tändningen, men jag ville byta.

Bild
Ny tändning


Problem 3: Hög bränsleförbrukning, närmare 3l/mil. Lösning, kolla kompression och förgasare (och det bör inte bli sämre med de nya tänddelarna). Kompressionen tycker jag verkar ok, ca 11,5-12,5 för de fyra cylindrarna, och med lite olja i tändstiftshålen så blev spannet 12-13.
Jag försökte läsa igenom vad som stod på forumet angående förgasare, för jag var inställd på att plocka bort den och se över den. Det stod att munstyckena skulle vara 112 på primärport och 150 på sekundärport, och luft skulle vara 150 + 150. Jag började att med att titta igenom den extra förgasare jag fick med bilköpet. Där satt 112 + 112 munstycke, undrar vad 150 tagit vägen? Såklart satt det 150 + 150 i bilen. Jag satte 112 +150 i bilen, och tyckte förgasaren i övrigt "såg bra ut".
Det har tidigare känts som motorn har fått för mycket bränsle, och den har reagerat dåligt på justerskruvarna.
Det känns som det blev bättre, och att jag fick till inställningarna något så där. Provkörning fick bli lite försiktig då bromsarna som sagt inte är på topp. Men det känns som jag nu kan laborera lite med justerskruvarna och tändningen, så kanske det blir bra. Och hoppas det räddar bränsleförbrukningen, hälften mot tidigare hade känts rimligt...

//Kalle
Användarvisningsbild
kallemed2l
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Re: Niva -87 | Anaconda

Inläggav Hans » 04 maj 2018 14:38

Heja,Tänkte berätta att min startmotor var så som du säger och trodde selenoiden var dålig men då den inte gick alls började jag kolla och hela startmotorn hade lossnat och hängde ut ca 1cm samt bultar var borta så kolla så din startmotor sitter fast.Hälsningar Hans.
Användarvisningsbild
Hans
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 dec 2016 15:28
Ort: Älvdalen

Re: Niva -87 | Anaconda

Inläggav kallemed2l » 05 maj 2018 09:55

Hans skrev:Heja,Tänkte berätta att min startmotor var så som du säger och trodde selenoiden var dålig men då den inte gick alls började jag kolla och hela startmotorn hade lossnat och hängde ut ca 1cm samt bultar var borta så kolla så din startmotor sitter fast.Hälsningar Hans.


Tack för tipset, ibland missar man det uppenbara!
Jag kollade såklart en extra gång, och min startmotor verkar sitta fast.

//Kalle
Användarvisningsbild
kallemed2l
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 okt 2016 21:41
Ort: Kåraboda:Olofström

Föregående

Återgå till Våra bilar och projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster