Spritniva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!

Spritniva

Inläggav rid54 » 08 dec 2016 19:35

Jag funderar allvarligt på att E85-konvertera en Niva. Jag provade blandtankning, men mer än 50% E85 gillade den inte - felkod om för mager blandning, fast den gick fint. Det finns en firma i Nässjö
http://www.ecoflexifuel.se/etanolkonvertering-25983198
som tillhandahåller ett "kit" och som säger sig ha sålt ett till en Niva tidigare (och som skulle ha funkat). Nån här kanske?

Hursom, om jag tar tag i saken återkommer jag med resultat.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Spritniva

Inläggav IvaniNivan » 09 dec 2016 11:48

Det där med e85 är ju intressant och det finns både fördelar och nackdelar med det. För att få bra effekt bör du absolut justera om tändningen precis som bränslemängden för att få bra effekt och bränsleförbrukning när du byter till e85. Det finns en del bra information på forum som etanol.nu. Läs på där så hittar du vettig info om konverteringen . Jag tror att det är bättre att byta styrsystem helt än att enbart feta på bränslekurvan för spriten för du behöver betydligt tidigare tändning framför allt på låga och mellan varv för att motorn ska gå bra . Vad är det för styrsystem på nivan du tänker konvertera? Du borde samtidigt passa på och höja kompression för det behövs oavsett bensin eller e85.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
IvaniNivan
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 22 jan 2014 18:39
Ort: Läggesta

Re: Spritniva

Inläggav rid54 » 09 dec 2016 12:18

Jag tänkte jobba med min '06:a, så det är Bosch multipoint. Tändningen bör ju ställa om sig själv tills knacksensorn säger ifrån, så har jag fattat att systemet är tänkt att jobba ialla fall. Till en början var avsikten att göra det den enkla vägen, med ett system som förlänger spridarpulserna. Att mappa om ECU vore ju smakligt, men där är jag nog lite lost, för jag vet inte hur eller om det ens går med de moderna lådorna. Etanol.nu har jag kollat, massor med intressant info! Det ska visst gå att hitta spridare med större genomströmning (som ett alternativ till ändring av styrningen) men det verkar vara värsta djungeln med spridartyper och flöden etc. Vi får väl se; återkommer som sagt. Tack för tips, allt är välkommet.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Spritniva

Inläggav IvaniNivan » 09 dec 2016 13:05

Okej, då sitter det ju ett bra sprut i bilen. Eller en bra elhärva med alla nödvändiga givare för byte till ett bra programmerbara eftermarknadssprut. Jag föreslår att du åker till gzracing och frågar lite om vad de tror skulle funka för dig. Och kosta förståss. För när du väl börjat experimentera med detta kommer du nog vilja justera både bränsle och tändning. Så jag tror att du kan byta ut original ecu mot tex ecu master och använda bilens kabeldragning med givare. För, tändkurvan i ditt bosch multipoint är fast och knacksensorn kan endast sänka tändningen just om motorn skulle spika vilket den knappast kommer att göra med sin låga kompression. Hmm undrar om inte du har det där fula 4-1 extraktorröret och inte gjutjärnsröret? Hur mot tid, arbete och pengar kan du tänka dig att kosta på bilen ?
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
IvaniNivan
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 22 jan 2014 18:39
Ort: Läggesta

Re: Spritniva

Inläggav rid54 » 11 dec 2016 21:32

Tack för kommentarerna! Jag har inte mer än just börjat tänka på projektet, så kostnader, tid etc är inte "inramat" ännu... Jag har inte tänkt längre än att jag vill kunna köra på E85, typ, och det är väl där målet ligger, inte så mycket om prestanda och så. Samt att detta med besiktning ska kunna hanteras... bilen är ju så "modern" gubevars, att det handlar om helbilsgodkännande och sådant. Troligen måste man återställa till ursprungsläget inför besiktning. Eller?

När det börjar ljusna och bli lite trivsammare klimat kan det nog börja hända saker, hoppas jag.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Spritniva

Inläggav Shit » 16 dec 2016 10:33

I och med att din bil är helfordonsgodkänd så skulle jag nog säga att med största sannolikhet så kommer du inte utan extrem svårighet kunna besikta din bil som etanolbil. Angående felkoder och liknande, byter du styrbox och inte får några felkoder så bör det inte vara några problem. Under förutsättning att du inte talar om dina ombyggnationer för din besiktningstekniker... Mina erfarenheter om besiktningstekniker rent allmänt att de okunniga, de är dessvärre i majoritet numera, inte ser skillnad på äpplen och päron. De kunniga och intresserade som ser att något är ändrat på ett seriöst sätt, kanske ibland påtalar detta med vis uppmuntring och låter det passera.
Niva 2006
Shit
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 okt 2016 10:58
Ort: Vallentuna


Återgå till Våra bilar och projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster