Niva nollsexa, kallad Shit

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Shit
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 okt 2016 10:58
Ort: Vallentuna

Niva nollsexa, kallad Shit

Inlägg av Shit »

Jaa, projekten avlöser väl inte varandra i rasande fart direkt.. Nivan är numera belagd med körförbud pga utebliven besiktning. Lambdavärdet var för högt, övriga avgasvärden ok, syrehalten ngt hög vilket borde tyda på luftläckage före sonden eller defekt sond. Jag har inte hittat något grenrörsläckage men det åker av i alla fall här under jul och nyår för närmare kontroll. Har faktiskt åkt med husvagn ett par hundra mil med Nivan under våren och sommaren så bilen har gått bra varm.

Bild
Avgassystemet var rätt ruttet från flexröret och bakåt så det måste åtgärdas, av dessa krökar så skall det väl kunna bli något.. Den som spar han har. Närmast bilen syns det gamla systemet.

Bild
Efter en bra stunds provmonteringar, kapningar och punktsvetsar så blidde det ett tätt avgassystem, enda delen jag betalade för var skarven längst bak i mittendelen. Nya fästen bockades till och monterades i originalets upphängningar. Ljudnivån är lika med originalet på ett ungefär och systemet sitter lika högt (eller lågt) som original.

Bild
Så här ser Shitten ut idag. Går som en klocka men lambdavärdet är för högt. Vinterhjulen sitter på. De är förresten i dimension 215/65-16 och sitter på originalfälgar. Däcken är av urusel kvalitet, stenhårda stommar, förmodligen ohyggligt tjockt gummi och mycket tyngre än motsvarande storlek, men de var tillgängliga...
Niva 2006
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva nollsexa, kallad Shit

Inlägg av ahlberg »

Good Shit! Låter som du har en bra anfallsvinkel på utmaningen..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva nollsexa, kallad Shit

Inlägg av maggan »

Nice.

Kul med projekt tråd, lycka till på ombesiktnignen :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar