Grinolles Gröna

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Grinolles Gröna

Inlägg av Grinolle »

Ja, så mycket projekttråd blir det väl inte. Har inga storstilade planer för Nivan, det är en bruksbil som går 99% i vanlig trafik till och från stan. Jag har köpt gummiskärmbreddare som ska monteras, men först skall jag ge mig på de små rostblämmor som slagit upp på vänster skärmkanter, vänsterdörrens nederkant, vänster tröskel samt bakluckans nederkant. Det är inga stora blämmor, men lika bra att fixa innan det blir större.

Idag har jag i alla fall bytt bakre ljuddämparen, det hade rostat hål där upphängningen är svetsad på röret på höger sida, annars var allt fräscht. Men när hela kitet inklusive gummin kostade knappt 45€ från Mikomara var det inte mycket att fundera på.

Passade även på att beställa nya spegelglas till båda ytterbackspeglarna (båda frös och sprack en kall natt i vintras) så nu är de också bytta.

Bilen är med andra ord klar för besiktning nån gång här i Juni.

Någon som har en aning om färgkod till den här mörkgröna (lite lätt blågrön i mina ögon) färgen som min bil har? Tänkte fixa rostblämmorna, rostskyddsmåla, prima och måla samt blåsa på lite Bodymassa. Men jag vill kunna bättra karossfärgen också.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Grinolles Gröna

Inlägg av Vazmannen »

Hej! Blir det blästring också?

Rekommenderar att du åker till en billackerare och låter dem ta prov på bilen, lämna tanklocksluckan eller nåt så de får blanda fram rätt nyans...

Gjort så till min Niva, färgen överensstämmer ruskigt bra...

Body är väl si och så... Kan krypa rätt mycket under den...

Kört med U-pols etsande grundfärg, funkar bra...

Även köpt Hagmans tror jag tvåkkomp etsande färg, ska testa nån dag...

Hälsn Jan
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Grinolles Gröna

Inlägg av Grinolle »

Nähhh, nån blästring behövs inte. Det är bara några småblämmor som ska åtgärdas, mest av kosmetiska skäl. Jag går lös med dremeln på dem, det lär räcka gott.
Body har sina nackdelar, men det har även fördelar. Visst kan den samvetslöse dölja skavanker med det, men det kan också hjälpa till att skjuta upp det oundvikliga (rostdöden eller svetsjobb) rätt många år om man är noggrann med underarbetet.

Tack för tipsen!
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Grinolles Gröna

Inlägg av Grinolle »

Idag var jag och besiktade Nivan. Betyget var med beröm godkänt, så nu ska jag dra igång med att slipa rostblämmor. Värst ser det som sagt ut på vänster tröskelbalk. Besiktningsmannen hamrade loss för glatta livet på tröskeln, men konstaterade glatt vad jag redan trodde mig veta, "bara ytrost".

Nöjd och glad, kexchoklad!

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Grinolles Gröna

Inlägg av Grinolle »

Jag har abstinens! Bestämde att det var dags att åtgärda missljudet i vxl-lådan (ingående lager) på maskinskadegarantin. Därav står den Gröna hos Seffel Bil i Filipstad sen ett par veckor (försäkringsbolaget kräver att en "auktoriserad" verkstad utför arbetet, och Eskilstuna vill jag ju inte ha nåt med att göra). Med lite tur får han en ny låda nästkommande vecka, och jag kanske får tillbaks bilen till nästa helg...! :D

Att en sån abstinens kan uppstå efter en sån "skitbil"? Man är väl inte klok. Ska bli spännande att höra skillnaden i ljudnivå när lådan blir tyst(are).

Lyckas jag lösa det finansiella så tror jag att jag byter in den Gröna mot en 2016 års 2121 snarast möjligt, kanske en Urban.
Seffel snackade om att det skulle komma A/C som extrautrustning till hösten, åtminstone på Urban. Det är nog den enda lyx som jag faktiskt saknar i Nivan.

Jag vill ha tillbaks den NUUUUUU! :lol:

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Grinolles Gröna

Inlägg av swelada »

Ja, det har ju varit lite svårt när försäkringsbolag krävt auktoriserad verkstad och det inte funnits någon aukt. Ladaverkstad har vi ju sett exempel på här på forumet.
Men Seffel har i alla fall Lada-loggan på sin hemsida: http://www.seffelbil.se/ och dessutom står de med som återförsäljare på Lada Skandinaviens hemsida http://www.ladasverige.se/ , så då borde ju försäkringsbolagen acceptera detta.

Att Seffels verkstad dessutom har en medarbetare ("förste mekaniker") med ett baltisk-klingande namn, inger ju hopp om att de kan få fram delar snabbt direkt från Baltikum utan att gå omvägen via Eskilstuna...

Hoppas du får din låda bytt snabbt så att abstinensen inte blir för svår....
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Grinolles Gröna

Inlägg av Grinolle »

...abstinensen ÄR redan för svår, jag sitter och glor på ryska youtube-filmer om Niva, Urban, 2131 o.s.v. flera timmar varje dag, och jag förstår ju inte ett ord, men kan inte låta bli!

Hans på Seffel Bil verkar vara mycket bra att ha att göra med. Lådan tror jag att han tar ifrån Umeå, Eskilstuna verkar han ha gett upp om. Bilen kommer bli klar så snart den KAN bli klar, det känner jag mig helt trygg med.

Tyvärr tror jag inte de Lada-handlare som finns nu blir särskilt långvariga som Lada-handlare, om det inte händer något DRAMATISKT vad gäller Lada Skandinavien AB i Eskilstuna. Det går ju inte att vara återförsäljare när "generalagenten" är ett GENERALPUCKO som inte svara på tel eller mail ens från sina handlare.

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Grinolles Gröna

Inlägg av niva-2121 »

Grinolle skrev:Tyvärr tror jag inte de Lada-handlare som finns nu blir särskilt långvariga som Lada-handlare, om det inte händer något DRAMATISKT vad gäller Lada Skandinavien AB i Eskilstuna. Det går ju inte att vara återförsäljare när "generalagenten" är ett GENERALPUCKO som inte svara på tel eller mail ens från sina handlare.

Anders Olsson
Håller med, av erfarenhet. 8-)
Anders Larssons beteende gränsar till åtalbart.
Har ju anmält Lada Skandinavien till ARN, men de är om möjligt ännu större puckon.
Forumsponsor
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Grinolles Gröna

Inlägg av swelada »

Hur har det gått?
Har du fått någon ny låda?
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Grinolles Gröna

Inlägg av Grinolle »

Hans på Seffel bil väntar in lådan, förhoppningsvis i slutet av denna vecka, jag ska höra av mig igen på måndag så får vi se om jag får positiva besked då (åtminstone att lådan kommit).

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Grinolles Gröna

Inlägg av Grinolle »

Häpp, idag står min bil på lyften hos verkstan, ska vara klar på måndag, blir förmodligen avhämtning på tisdag. Gissa om jag längtar efter att få köra hem min bil! :D

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Grinolles Gröna

Inlägg av Grinolle »

Den är hemma igen, hurra!!!

Att påstå att det är tyst och fint i kupén är väl en överdrift ( :lol: ) men det är ändå stor skillnad med ny vxl-låda mot tidigare med defekt lager på ingående axel.

Det drog ut ordentligt på tiden, men ingen skugga faller över Seffel bil i Filipstad, de har skött sig exemplariskt. Glad och nöjd!

Ryktet säger att nåt är på gång hos "generalagenten" i Eskilstuna. Svar på e-postmeddelanden kommer från en annan adress än "Lada Skandinavien". Nån som vet nåt?

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Skriv svar