Första Nivan
Re: Första Nivan
Snygga bilder! Verkar som du hittaqt problemen. Skruven är från växelföraren, nästan säkert. Men varför den ligger lös i huset är ju en bra fråga... Troligast är nog att den har blivit tappad, ersatt utan att letas reda på och sedan har den kommit i kläm på nåt sätt och orsakat de andra skadorna (distansen och den långa skruven). Ska du laga huset eller köpa ny del?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Re: Första Nivan
Jag håller med dig. Skruven är sannolikt till växelföraren. Därav insexskruven som sitter där istället nu.
Jag beställde en ny kåpa o nya nållager. Det kan gå o svetsa den med tigsvetsen om man ger sig fan på det.
Men jag får laga den o ha som reservdel.
Jag beställde en ny kåpa o nya nållager. Det kan gå o svetsa den med tigsvetsen om man ger sig fan på det.
Men jag får laga den o ha som reservdel.
Re: Första Nivan
Fina bilder och bra slutledningar. Frågan är vad som hände först och om det varit en eller två felkällor.
Eftersom 95% av alla 5-petade lådor någon gång körts med lös mutter så länge att synkning och kopplingshylsa ätits upp och renovering krävts, så misstänker jag nog mest att en sådan renovering har gått "terribly wrong", som man säger. Smeden som gjort det har idiotspänt både M10:an och utgående mutter, eftersom han hört så mycket om muttrar som lossat.
M10 har dragits förbi materialets sträckgräns och försvagats för att senare gå av helt, kanske när skruven kom i kläm mellan kuggarna.
Utgående mutter har klarat den våldsamma åtdragningen men den stackars hylsan längre in sprack. Hela det paketet är ju byggt som en Brio-clown som hålls ihop med den berömda muttern. Troligtvis har hylshalvorna hållits på plats tills muttern smålossat nästa gång då den har delat sig.
Skruven till växelgaffeln då? Tja.. där har jag ingen teori. Måste ju hänt efter den fina renoveringen, kanske blev den aldrig spänd och gängade sakta ur sig.
Spännande i alla fall. Och, det är ju fullt renoverbart. Kul att du delar med dig! Hittar du fler ledtrådar så upp med dem med!
Eftersom 95% av alla 5-petade lådor någon gång körts med lös mutter så länge att synkning och kopplingshylsa ätits upp och renovering krävts, så misstänker jag nog mest att en sådan renovering har gått "terribly wrong", som man säger. Smeden som gjort det har idiotspänt både M10:an och utgående mutter, eftersom han hört så mycket om muttrar som lossat.
M10 har dragits förbi materialets sträckgräns och försvagats för att senare gå av helt, kanske när skruven kom i kläm mellan kuggarna.
Utgående mutter har klarat den våldsamma åtdragningen men den stackars hylsan längre in sprack. Hela det paketet är ju byggt som en Brio-clown som hålls ihop med den berömda muttern. Troligtvis har hylshalvorna hållits på plats tills muttern smålossat nästa gång då den har delat sig.
Skruven till växelgaffeln då? Tja.. där har jag ingen teori. Måste ju hänt efter den fina renoveringen, kanske blev den aldrig spänd och gängade sakta ur sig.
Spännande i alla fall. Och, det är ju fullt renoverbart. Kul att du delar med dig! Hittar du fler ledtrådar så upp med dem med!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Första Nivan
Köper din idé fullt ut Ahlberg. Muttern satt så in i hel**' Fick ta muttersmacken till hjälp för att få bort den. Att dra lagom och använda locktite funkar visst inte för alla. ha ha.
Skruven till gaffeln tror jag har kommit bort vid renovering o blivit kvar i lådan. Det finns ingen skruv som saknas. Det finns en för mycket. =)
Skruven till gaffeln tror jag har kommit bort vid renovering o blivit kvar i lådan. Det finns ingen skruv som saknas. Det finns en för mycket. =)
Re: Första Nivan
Kom på att jag gjorde en väldigt pedagogisk film om de vanligaste skadorna på den fempetade lådan: https://www.youtube.com/watch?v=C5KS1KYX78s Den kan ju förtjäna en bump..
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Första Nivan
Idag vart det några timmar i garaget.
Funderade på om jag skulle ta o byta alla lager i växellådan när jag har allt borta.
Sagt o gjort så skruvade jag isär allt som gick.
Tur var det visade det sig.
Ett lager fullkomligt ramlade isär när jag fick ut det. Sen när jag fick isär bottenstocken så skall det finnas ett nållager där.
Jag hade ett halvt nållager. Vart resten av lagret har tagit vägen kan man bara fantisera om. En rackarns tur att jag tog rätt beslut.
Så nu blir det en totalrenovering av lådan. Byta alla lager o packboxar. Köra alla drev i ultraljudstvätten mm. Otroligt nog är inte ett drev skadat. Synkringarna ser fina ut.
Det kommer väl bli som o köra en ny bil sen när allt är klart.
Trasigt nållager. Eller vad som är kvar av det.
Aj aj.. Inte det bästa lagret.
En växellåda i delar.
Funderade på om jag skulle ta o byta alla lager i växellådan när jag har allt borta.
Sagt o gjort så skruvade jag isär allt som gick.
Tur var det visade det sig.
Ett lager fullkomligt ramlade isär när jag fick ut det. Sen när jag fick isär bottenstocken så skall det finnas ett nållager där.
Jag hade ett halvt nållager. Vart resten av lagret har tagit vägen kan man bara fantisera om. En rackarns tur att jag tog rätt beslut.
Så nu blir det en totalrenovering av lådan. Byta alla lager o packboxar. Köra alla drev i ultraljudstvätten mm. Otroligt nog är inte ett drev skadat. Synkringarna ser fina ut.
Det kommer väl bli som o köra en ny bil sen när allt är klart.
Trasigt nållager. Eller vad som är kvar av det.
Aj aj.. Inte det bästa lagret.
En växellåda i delar.
Re: Första Nivan
Dags för o slå igen lådan o hoppas att det tar tid innan jag behöver öppna den igen.
Det har tagit sin tid o renovera växellådan. Mest i väntan på delar. Annars har det inte varit några större problem. Dock vart det lite letande efter bultar o muttrar när ja skulle skruva tillbaka allt i bilen. 3 veckor senare har man man hunnit flytta på allt 100 gånger. Men nu sitter allt på plats o bilen rullar igen. Det vart ny koppling, ny Hardyskiva, packbox + packningar i framdiffen. Alla lager i lådan + div smågrejer som va trasigt i växellådan packboxar o nya packningar.
Det vart som o köra en ny bil. Inte ett ljud från växellådan allt funkar kanonbra. Är riktigt nöjd.
Dags att stänga igen.
Ny koppling.
Klar o dags för återmontering.
Det har tagit sin tid o renovera växellådan. Mest i väntan på delar. Annars har det inte varit några större problem. Dock vart det lite letande efter bultar o muttrar när ja skulle skruva tillbaka allt i bilen. 3 veckor senare har man man hunnit flytta på allt 100 gånger. Men nu sitter allt på plats o bilen rullar igen. Det vart ny koppling, ny Hardyskiva, packbox + packningar i framdiffen. Alla lager i lådan + div smågrejer som va trasigt i växellådan packboxar o nya packningar.
Det vart som o köra en ny bil. Inte ett ljud från växellådan allt funkar kanonbra. Är riktigt nöjd.
Dags att stänga igen.
Ny koppling.
Klar o dags för återmontering.
-
- Inlägg: 133
- Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
- Ort: Läggesta
Re: Första Nivan
Gratulerar till ett roligt och bra jobb.
För det känns verkligen bra att provköra med en nyrenoverad låda.
Har du bytt knutkorsen på kardanerna också?
Knutarna finns på biltema och funkar bra om du inte vill beställa.
Byt alla 5 på en gång isåfall.
För det känns verkligen bra att provköra med en nyrenoverad låda.
Har du bytt knutkorsen på kardanerna också?
Knutarna finns på biltema och funkar bra om du inte vill beställa.
Byt alla 5 på en gång isåfall.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Re: Första Nivan
Det ser fint ut. kul me bilder
Gott att vara på hjul igjen
Gott att vara på hjul igjen
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Re: Första Nivan
Man lär sig av misstagen fick jag veta idag.
Va ute o åkte en repa i går med min nyrenoverade växellåda. Men rätt som det var hoppade en växel ur.
Ja brukar iofs ha handen på växelspaken ibland o reagerade inte så värst på det. inte förens växeln hoppade ur igen. Då hade jag båda händern på ratten. Mäkta förbryllad styrde jag genast hemåt. Kunde på den korta biten hem konstatera att 2:an, 4:an o 5:an hoppade ur titt som tätt. Lagom kul. Ringde min gode mekar vän som fick sig ett gott skratt.
Jag hittade felet på bänken i garaget. Tryckbrickan mellan växellåda o svepet låg visst kvar där.
In med bilen i garaget idag efter jobbet. Ner med lådan igen. På utgående mutter va det ca 5mm glapp. Muttern va Loctitad så den satt som berget. Hela axeln hade flyttat på sig. Skruvade isär växellådan, bort med svepet. Kollade genom allt en extra gång. Dit med tryckbrickan. Skruva ihop lådan. Montera allt igen. Ett depåstopp på 4,5 timma så var vi ute o provkörde. NU fungerar allt som det skall. Nu ska ja köra ett par mil o byta olja för o va på den säkra sidan.
Så... Nästa gång skall jag nog ta en extra titt på bänken Innan man tror man är klar.
Men som sagt. Man lär sig av misstagen.
Va ute o åkte en repa i går med min nyrenoverade växellåda. Men rätt som det var hoppade en växel ur.
Ja brukar iofs ha handen på växelspaken ibland o reagerade inte så värst på det. inte förens växeln hoppade ur igen. Då hade jag båda händern på ratten. Mäkta förbryllad styrde jag genast hemåt. Kunde på den korta biten hem konstatera att 2:an, 4:an o 5:an hoppade ur titt som tätt. Lagom kul. Ringde min gode mekar vän som fick sig ett gott skratt.
Jag hittade felet på bänken i garaget. Tryckbrickan mellan växellåda o svepet låg visst kvar där.
In med bilen i garaget idag efter jobbet. Ner med lådan igen. På utgående mutter va det ca 5mm glapp. Muttern va Loctitad så den satt som berget. Hela axeln hade flyttat på sig. Skruvade isär växellådan, bort med svepet. Kollade genom allt en extra gång. Dit med tryckbrickan. Skruva ihop lådan. Montera allt igen. Ett depåstopp på 4,5 timma så var vi ute o provkörde. NU fungerar allt som det skall. Nu ska ja köra ett par mil o byta olja för o va på den säkra sidan.
Så... Nästa gång skall jag nog ta en extra titt på bänken Innan man tror man är klar.
Men som sagt. Man lär sig av misstagen.
-
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 03 mar 2016 13:12
- Ort: Gnosjö
Re: Första Nivan
Klassiskt misstag att glömma en liten 'detalj' som kan förbrylla en i dagar. Sen kan man stå där och känna sig lite dum.Zphinx skrev:Man lär sig av misstagen fick jag veta idag.
Va ute o åkte en repa i går med min nyrenoverade växellåda. Men rätt som det var hoppade en växel ur.
Ja brukar iofs ha handen på växelspaken ibland o reagerade inte så värst på det. inte förens växeln hoppade ur igen. Då hade jag båda händern på ratten. Mäkta förbryllad styrde jag genast hemåt. Kunde på den korta biten hem konstatera att 2:an, 4:an o 5:an hoppade ur titt som tätt. Lagom kul. Ringde min gode mekar vän som fick sig ett gott skratt.
Jag hittade felet på bänken i garaget. Tryckbrickan mellan växellåda o svepet låg visst kvar där.
In med bilen i garaget idag efter jobbet. Ner med lådan igen. På utgående mutter va det ca 5mm glapp. Muttern va Loctitad så den satt som berget. Hela axeln hade flyttat på sig. Skruvade isär växellådan, bort med svepet. Kollade genom allt en extra gång. Dit med tryckbrickan. Skruva ihop lådan. Montera allt igen. Ett depåstopp på 4,5 timma så var vi ute o provkörde. NU fungerar allt som det skall. Nu ska ja köra ett par mil o byta olja för o va på den säkra sidan.
Så... Nästa gång skall jag nog ta en extra titt på bänken Innan man tror man är klar.
Men som sagt. Man lär sig av misstagen.
”En pessimist är en person som gör sina möjligheter till svårigheter och en optimist är en person som gör sina svårigheter till möjligheter.”
– Harry Truman
– Harry Truman
Re: Första Nivan
Länge sen jag skrev nåt här.
Inte för att bilen har varit hel direkt. Har man en bil med rysskvalite finns det visst alltid nåt o göra.
Nu har jag vilket fall som helst fixat mitt beting inför vintern. En redig underredesbehandling.
Linolja i alla balkar o skrymslen. O sen underedsmassa blandat med linolja på hela underredet. Jag fick dock en påminnelse varför man inte gör detta så ofta. Jag vart lika svart som allt annat. Men nu är bilen redo för vintern.
Inte för att bilen har varit hel direkt. Har man en bil med rysskvalite finns det visst alltid nåt o göra.
Nu har jag vilket fall som helst fixat mitt beting inför vintern. En redig underredesbehandling.
Linolja i alla balkar o skrymslen. O sen underedsmassa blandat med linolja på hela underredet. Jag fick dock en påminnelse varför man inte gör detta så ofta. Jag vart lika svart som allt annat. Men nu är bilen redo för vintern.