Första Nivan

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Första Nivan

Inlägg av Virre »

Den där sista bilden var riktigt nice! Hur mkt blandade och av vilka produkter? Vad använde du för att få på det, dom sprutor jag kört med har funkat värdelöst med den tjockare underedsmassan.
Gjorde du något åt den befintliga rosten som fanns på fjädrar och länkarmar osv innan du sköt på massan, jag har en fobi för rost och bara tanken av att man lägger massa ovanpå rosten och låter den gro fritt därunder utan att man ser vad som händer ger mig rysningar:-(
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Första Nivan

Inlägg av Zphinx »

Virre skrev:Den där sista bilden var riktigt nice! Hur mkt blandade och av vilka produkter? Vad använde du för att få på det, dom sprutor jag kört med har funkat värdelöst med den tjockare underedsmassan.
Gjorde du något åt den befintliga rosten som fanns på fjädrar och länkarmar osv innan du sköt på massan, jag har en fobi för rost och bara tanken av att man lägger massa ovanpå rosten och låter den gro fritt därunder utan att man ser vad som händer ger mig rysningar:-(

Jag brukar köpa grejerna på biltema.
1st 5kg underredsmassa
1l Linolja
2L Lacknafta Ca 1½ till blandningen.

Denna linoljan så kan du använda burken till sprutan,
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... 000021462/

Använder denna spruta.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000019522/

Blanda allt i en hink så blir det lagom tjocklek för o spruta på det. Man får testa sig fram lite.
Grejen är den att blandar du på detta vis så stelnar aldrig underredsmassan. Linoljan håller den mjuk. Lacknaftan dunstar efter en tid.
Har kört med detta hur länge som helat o det har funkat fint. Linoljan stoppar ju rosten från o fortsätta.

Jag har bara skrapat bort massa grus o sånt som har suttit löst. Att gno allt rent från rost skulle ju ta resten av livet.
Skitig blir man. Men fint blir det.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Första Nivan

Inlägg av Virre »

Tack så mkt för det svaret! Ska köra det receptet i slutet av månaden då det är dags att rostskydda innan hösten!
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Första Nivan

Inlägg av Virre »

Först nu tog jag mig tiden att titta på din vinschmontering, mkt stiligt byggt med grindarna integrerade i kofångaren!

Det här med rostskydd är en vad jag tycker en evig fråga vad man ska ha och hur mkt grundarbete som skall utföras innan. Som du säger skulle det ta år att göra bilen helt plåtren innan påföring av rostskydd från grunden. Om man som vi antar jag inte har tillgång till syrabad osv och en lös kaross att börja med.
Jag har likt du tagit bort så mkt jag kunnat innan jag rostskyddat.
Har du använt din blandning på bakaxel och länkarmar osv också?
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Första Nivan

Inlägg av Zphinx »

Virre skrev:Först nu tog jag mig tiden att titta på din vinschmontering, mkt stiligt byggt med grindarna integrerade i kofångaren!

Det här med rostskydd är en vad jag tycker en evig fråga vad man ska ha och hur mkt grundarbete som skall utföras innan. Som du säger skulle det ta år att göra bilen helt plåtren innan påföring av rostskydd från grunden. Om man som vi antar jag inte har tillgång till syrabad osv och en lös kaross att börja med.
Jag har likt du tagit bort så mkt jag kunnat innan jag rostskyddat.
Har du använt din blandning på bakaxel och länkarmar osv också?

Har kört med ren linolja i balkarna o alla skrymslen först. Sen har jag sprutat underredsmassa på alla andra ställen. Framvagn, bakvagn överallt. det kom till o med lite på avgassystemet. Men det rekommenderas inte. Det luktar inget vidare sen.. =)

Vinchmonteringen va en resa i sig. Ett väldans jobb för o få ut ritningen ur huvet till färdig kofångare. Men det vart rätt bra till slut.
Skriv svar