Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Nu har jag hittat mig en Niva också. Efter ett tags letande hittade jag ett lämpligt "offer" nere utanför Vaggeryd i småland, och nu har den körts den långa vägen hem till mig i Mariefred. Tanken är att det ska bli leksak för mig, men att det även ska gå att åka till jobbet med den (2 mil) ca en dag i veckan.

Efter som det är en äkta ryssbil så måste den självklart utrustas med äkta ryska saker/tillbehör. Mugghållare för dekadenta kapitalistiska västerländska drycker går självklart bort, däremot är en gammal militärväska fastskruvad på dörren för vodkaflaskan ett mycket tänkbart alternativ...

Jag har redan hunnit beställa lite grejer till "Jeltsin" (som den nu heter), bla nya däck, det blev BF Goodrich Mud-Terrain T/A-KM i storlek 215/75 -15", efter som jag har goda erfarenheter av dom, och hade turen att få med en upsättning 15"-fälgar med bilen, utöver orginal 16".
Bild

Jag har även beställt en Vinsch från Verktygsboden
Bild
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Larsson »

Najs!

Köpte precis såna däck i dimensionen 235/75-15 i sommar och är mycket nöjd med dem....det jag hann köra med dem.

Trodde att de skulle föra ett himla liv på asfalt med tanke på hur grova de är.......men man märker inte ens att man kör på terräng däck!

Har inte hunnit testa dem i terrängen....men jag tror inte det är ett dåligt däck då jag sett många bilar i "Baja 500" köra på dem.

Vinsch skall jag oxå ha.....sen!
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Har hunnit meka lite med bilen nu under veckan. Skruvade och kapade bort krängningshämmaren, och bilen känns helt klart mjukare i framvagnen, vilket är bra.

Jag har även monterat på en snorkel jag hade liggandes från min gamla Land Rover, det blev lite sågande och klippande (hoppas inte sbp gnäller sen...) Jag har inte anslutit röret ända fram till luftburken än, men det kommer.
Bild
Bild
Bättre bilder på bilen kommer sen...

Något som inte är bra är att den förbannade värmekranen läcker kylarvatten så fort bilen blir varm. Nu ligger det massa tidningar i bilen för att suga upp allt äckel som runnit ut. Ny kran är beställd, men vi får se hur lång tid det tar att få hem den, kanske bara pluggar skiten så länge så jag kan köra ändå. I helgen tänkte jag ge mig på att serva lite, men jag skjuter nog på det tills problemet med värmekranen är löst...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av ahlberg »

Snorkeln ser bra ut - lite jobb att fälla in den som du gjort men det blir ju färre krökar och mer "slimmat" - inge kul att behöva oroa sig för att grenar och annat skall hugga tag i den. Vad är det för diameter på rören?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Larsson »

"Hatten" finns att köpa på http://www.samsafari.se och kostar ca 600kr :?
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av hezzin »

Förlåt, nu snodde man ju typ Peters tråd här... Du tog inga bilder under tiden du byggde snorkeln möjligen? Jag funderar på att bygga en.. iof mest pga estetiska skäl, nog tveksamt att jag kommer att behöva en... Snyggt blev det iaf!!
Senast redigerad av ahlberg den 07 mar 2009 09:02, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Just det! Däcksnack och tips om firmor att handla däck ifrån samlar vi ju på ett ställe! De inläggen återfinns i nu samlingstråden under "Säljes".
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Jag har inte gjort några delar till snorkeln själv, utan bara monterat.

Snorkeln är köpt från http://www.paddockspares.com/pp/DEFENDE ... I/TD5.html
kommer inte ihåg vad den kostade exakt, men runt 900 kr med frakt har jag för mig.

Gummislangen går in under huven bredvid batteriet, därifrån sen ska jag fixa någon kraftig slang och nån adapter (avgas-stegmuff kanske passar?) så jag kopplar ihop det med luftburken. Mer bilder kommer säkert sen när det är klart! :)
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Nu har jag monterat på dom nya däcken. Tyvvär har jag inte haft möjlighet att provköra dom än, mest för att kupén immar igen direkt utan värmepaketet inkopplat, jag väntar fortfarande på leverans av värmekranen, termostat, tändkablar och lite annat gött...

Här är iallafall före och efter-bilder:
Bild
Bild
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av ahlberg »

De ser ju trevliga ut! Diskreta men potenta. Me like...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Jag gav mig på att byta tändstift och generatorrem idag, allt utan större problem. Dom gamla stiften var beru-stift med 4 elektroder på, och samtliga var väldigt sotiga, men avstånden var fel, och tändkablarna är dåliga så förhoppningsvis blir det bättre nu. I vilket fall gick bilen mycket bättre, vilket är positivt!

Tyvvär verkar det som att det inte alls är kamkedjan som låter, utan det verkar vara urtrampningslagret, vilket innebär att det blir kopplingsbyte och byte av urtrampningslager senare i sommar/höst, suck!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av ahlberg »

Jag antar att du vet att det vanligaste felet är växellådans ingående lager - känns igen på att det tystnar när du trycker ner kopplingen. Urtrampningslager är ju tvärt om - väsnas när man trycker ner kopplingen. Bara ett tips.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Åfan, har missat det med lagret, inte så kul, tur att det inte kostar miljoner som till andra bilar....

Ljudet som är låter ungefär som nån som tuggar, dvs det viner inte hela tiden utan ljudet kommer, tystnar och kommer sen tillbaka osv.

På en subaru jag har fick dom byta urtrampningslager (garanti) efter som det lät när bilen stog på tomgång (utan att någon rörde kopplingen) men annars brukar det ju vara som du säger, att det låter när man trycker ner kopplingen.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av ahlberg »

De kan rulla lääääänge med lite oväsen från ingående - ingen ko på isen...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Upptäckte att Herr Ahlbergs donatorbil och min pärla (tidigare känd som CCCP) varit vänner i ett tidigare liv:

Bild
Bild
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av ahlberg »

Small world... Hoppas din får ett längre liv och lyckligare slut.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar