Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Idag har jag pratat allvar med mekonomen, och dom kunde inte leverera tändkablar till min ryska kompis! Efter en tur till Persåkers Speedshop som ligger nån mil bort bara så inhandlade jag lite kablar där för 40 kr st, tydligen sitter det samma sorts kontakter på kablarna till kapitalistiska v8-bilar!

Efter att ha meckad dit kablarna, värmekranen samt den nya termostaten som kom med expresspaket från en kamrat i moskva så blev det fart på Jeltsin igen. Dock så fungerar inte hastighetsmätaren nu... Sen har jag lite "problem" med att "check engine"-lampan lyser ibland när bilen stått på tomgång en liten stund. Kör man bilen däremot så slocknar den.

Nu blir det att testa däcken, kanske redan på fredag, och kanske det blir oljebyte i motor och växellåda också.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av ahlberg »

CE-lampan vill berätta något för dig - du behöver göra "gem-tricket".

http://www.turbo-nutter.com/niva_tbi.pdf
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Gemtricket funkade inte, tändningen av och i med gemet, men inget resultat. Jag lät bilen stå igång och puttra ända tills ce-lampan började lysa, stängde av bilen och provade igen, fortfarande inget resultat *suck*

Sen har jag konstaterat att trippmätaren snurrar men hastighetsmätaren ligger kvar i stift, jag trodde dom var ihopkopplade!?!??

Jag ska riva mer i det imorgon, nu ska jag dricka sprit! Det är så härligt med en stor whiskey efter 10-dagar med jour...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av ahlberg »

Gemtricket bör alltid funka - kolla kablaget. Det blir besvärligt att felsöka utan den - då återstår OBD-läsare.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Det blev en tur till feltema nu när man änligen hade lite ledig tid, utöver olja till alla axlar, lådor och motorn så inhandlade jag en monteringsplåt till den el-winschen som jag köpte från verktygsboden tidigare.

Plåten ser ut såhär
Bild
Efter som plåten är 90 cm bred så räcker den gott och väl mellan dom utstickande benen till stötfångaren fram, så med lite tillkapning och ev framflyttning några cm av stötfångaren så kommer det passa perfekt, dessutom finns alla hål färdigborrade, tom för linstyrningen. Plåten är 6mm tjock i härdat stål, så det bör räcka bra till Nivan, usch vad lat jag känner mig :D
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Lägger upp lite bilder på första delen av winsch-monteringen.

Bort med stötisen, kapade bort nedersta delen på plasten i grillen och klappade in plåten under grillen med storsläggan så det blev nån cm mer utrymme. Loggan på grillen fick jag modifiera också, någon cm av kromsargen runt loggan fick kapas bort för att den skulle kunna sitta kvar.
Bild

Efter det monterade jag plåten som jag inhandlade på biltema. Några cm av främre hörnen på plåten fick jag kapa, annars var det bara svetsa fast den i ramrören, inga konstigheter. I stötfångaren fick jag kapa upp både för plåten men också växellådan och motorn på winschen. Här är allting provmonterat innan svetsningen.
Bild

Jag flyttade upp stötisen ca 10-15mm (nya hål för bultarna) så den kunde ligga uppepå plåten för lite stöd där. Stötfångaren hamnade ca 40mm längre fram så det fick bli nya grova bultar. Mellan stötisen och fästena kapade jag till rörbitar som distanser (ej med på bilden)
Bild

Avslutar med med en bild från "lilla lutningsbanan" på gamla Malby Flygfält, fler bilder kommer senare när allting är färdigmonterat och målat.
Bild
Larsson
Inlägg: 1900
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Larsson »

Coolt!

Är det en JULA vinsch?

Brukar klappa på den...varje gång jag är till JULA..... :geek:
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Hehe, nej den är från verktygsboden, jag tror dom är bland dom billigare, men det är istortsett samma grejer allt billigt...

Jag hade en 6500kg winsch på min Land Rover och den såg liten ut, men på Nivan ser den här 3500kg väldigt stor ut istället :)
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Markus Almroth »

Nu förväntar vi oss att du kör ner i ett rejält surhål, så vi kan få lite bilder på vinschen in action. Och så en recension förstås :-)

Det känns som om den skulle haft lite bättre wirestyrning, men annars ser den ju jäääkligt trevlig ut. Den större modellen hade ju trådlös fjärrkontroll också :-)

/M
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Uppdaterar med lite bilder

Jag hittade en fin militär-antenn på en marknad som jag var tvungen att ha på Jeltsin, den ser lite malplacerad ut nu, men med takräcket, jeepdunkarna och militärgrön färg sen kommer den se hel-rätt ut!
Bild

Jag monterade ett 12V uttag lite mer åtkomligt för tex gps och mobilladdaren, men i "normalutförande" kommer kartläsarlampan sitta där och lysa upp interiören.
Bild

Sen bytte jag olja i alla lådor och axlar (men det var så tråkigt att jag skippar bilder på det), ett nytt batteri efter som det gamla var kass, och sen kopplade jag på elen till winchen.
Bild
Bild

Stötfångaren är lite ful nu, men hela bilen ska målas lite senare i sommar...
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Skönt med vårväder, och nu börjar det bli surt ute i markerna när tjälen släpper - Det innebär såklart att man måste leta upp något gammalt skotarspår att provköra Jeltsin i!

Bild
Ganska lerigt på sina håll men inga problem att ta sig fram, även om det hörs ibland att Jeltsin är lite låg.

Bild
Ut i grönskan

Bild
Bild
Det är skönt att ha winschen fram, då behöver man inte vara allt för orolig för dom djupa hålen, så länge det finns rejäla tallar i närheten.

Bild

Bild
En sista bild från terrängbanan vid Malmby
Larsson
Inlägg: 1900
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Larsson »

Fina bilder!

Mysig väg du hittade.....lagomt lerig. :)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Reed
Inlägg: 56
Blev medlem: 10 feb 2009 19:17
Ort: Strängnäs

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Reed »

Dags att uppdatera lite, var ju bara ett halvår sen typ...

Efter att ha slipat bort nästan all rost så har jag rostskyddat lite och sen målat och rollat bilen med färgen jag köpte i februari. Själva målningen påbörjade jag i mitten av juni, och den är inte riktigt klar än (även om det börjar närma sig) så där får ni en känsla av hur effektiv jag varit.

Förutom rostskyddsfärgen jag lade på där jag slipat rent så är det svart body-karossskydd pålagt upp till inbuktningarna under fönstern. Jag har inte maskat något på bilen utan typ allt blev grönt, sen har jag skrapat rent rutor och sånt som kan vara bra att ha, ja rent... Dags för lite bilder
Bild
Bild
Bild

Våffelplåten på dörrarna och bakluckan är för att täcka alla fula rosthål. Bilen ska målas ett lager till minst, så våffelplåten och det röda som syns bla på bakluckan ska bort det också.

Mycket mer har jag inte gjort på bilen, förutom att jag monterade en fjärrkontroll i winchstyrningen, så man slipper släpa fram sladdfjärren varje gång man kör fast. Det blåa man ser sticka ut från reläboxen är antennen till fjärrstyrningen.
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av Christer Nivagorskij »

SNYGG FÄRG! :D

Nu blev bilen mycket råare och snorkeln kom till sin rätt - me like! 8-)
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
jebba
Inlägg: 88
Blev medlem: 12 sep 2009 00:12
Ort: Sundsvall

Re: Peters Niva - Ельцин (Jeltsin)

Inlägg av jebba »

Rå niva! Tänkte höra var du köpte värmekranen till värmepaketet?
LADA NIVA 1,7I -97
DKW -04
Skriv svar