Vibrationsjakten...

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av niva-2121 »

ahlberg skrev:
rid54 skrev: jag gillar att ha nåt att pyssla med...
:) du har valt rätt bil...
:lol: :lol: :lol:
Forumsponsor
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av Tapio »

rid54 skrev:Jo, jag har förstått att alla inte har samma problem :D Jag tror heller inte att konstruktionen som sådan är "dålig", men att den är måhända lite känslig, eller nåt. Jag har på min provat med olika kardanaxlar, kollat och smort alla knutar, linjerat lådorna, provat fram- och bakaxeldrift etc etc och då blir det ju intressant att forska vidare på vad som kan kvarstå som skapar vibrationer. Problemen är inte stora (den funkar fint som bruksbil), de är koncentrerade till bakaxeln. Och jag gillar att ha nåt att pyssla med...
Halaj!

Jo, min lilla erfarenhet pekar på samma grej, att det är där bak man skall leta efter problemet. För under den korta tiden jag körde med CVknutkardan försvann vibrationerna.
Kan det vara så enkelt som att kardanen är taskigt balanserad?

Eller inte... på min vagn har jag en skarp vibrationtopp vid 80 km/h och en till vid 100 km/h.
I båda fallen finns en superpositionering av vibrationer. Denna superpositioneringsvibration har frekvensen ca 0,5-1 Herz. Det måste alltså finnas två grejer som vibrerar. Den andra kanske är den främre kardanen? Men varför har de olika varvtal? Kan det vara så att det finns en liten, liten skillnad i hjuldiameter mellan fram och bak?

Jag vet inte om alla hajar vad jag pratar om, men kolla in här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Interfere ... 3%B6relse)
om två vibrerande grejer vibrerar precis likadant dvs de har topp samtidigt så förstärker de varandra, som i de vänstra vågorna i bilden. På de högra vågorna har den ena en topp när den andra har en dal. De släcker då ut varandra.
Om vi nu tänker oss något som vibrerar (våg 1) när den varvar t.ex. 500 rpm. Så har vi en annan grej hopkopplad som vibrerar (våg 2) likadant men varvar 501 rpm. Man kommer då att få ett system som vandrar mellan att vibrationerna släcker ut varandra till att förstärka varandra.

Ni andra som har vibrerande vagnar, har ni också samma fenomen som jag?

//T

P.S. länken funkar inte! men kopiera Interferens (vågrörelse och klistra in den i sökrutan så hittar wikipedia artikeln DS
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av niva-2121 »

Interference kan beskrivas som att 2 våglängder tillsammans förstärker amplituden.
Om 2 två våglängder adderas så ökar amplituden mer än den sammanlagda våglängden.
Ett sätt att minska amplituden är att ge de ingående delarna olika svängningstal genom att t ex förse den ena(eller båda) med svängningsdämpare.

Som exempel brukar jag ta 2 motorbåtar som kör bredvid varandra i samma hastighet.
Aktersvallet från vardera båten har en viss amplitud.
Men tillsammans blir de mer än den dubbla amplituden.

Samma sak men vissa vibrationer, som också är en form av vågrörelse.

Man borde således ha någon form av svängningsdämpare på endera kardanaxeln så att de har har olika egensvängningstal och amplituden minskas.

:?
Forumsponsor
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av Tapio »

Halaj!

En flygintresserad polare berättade för mig att tvåmotoriga propellerflygplan har problem med detta. Motorerna jobbar individuellt och saknar synkronisering. Det är upp till piloten att få samma dragkraft ur båda motorerna och då uppstår detta fenomen ibland. En långsam vandring mellan förhöjd vibration/ljud och utsläckning av densamma.

Jag hittade ett youtubeklipp som illustrerar detta väldigt bra. Mannen stämmer en gitarr med hjälp av flagolettoner. Spola fram till 1:40. Första anslaget hör man ett snabbt (ursäkta för Onomatopoetikon) wau wau wau. I det tredje anslaget hörs ett tydligt långsamt waaaau, waaaaau
https://www.youtube.com/watch?v=SSXpxH36kmw

precis så låter min vagn!

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av IvaniNivan »

Det finns uppenbarligen många teorier om varför och vad vibbrationerna kommer sig utav.
Enklast att konstatera är väl kanske att en Niva, den vibbrerar mer eller mindre när man kör med den.
Hur mkt ska man acceptera då? Olika på olika bilar och olika förare.

På min Niva konstaterar jag att:
Framhjulen och bakhjulen rullar med samma varv, och då går kardanerna ungefär samma varv.
drivaxeln mellan vxllåda och fördelningslåda har ett eget varvtal.(förutom kanske på 4ans vxl).
Bakaxelns drivaxlar har samma varvtal som framaxelns drivaxlar, när jag kör rakt fram.
När jag svänger rullar samtliga hjul med olika varvtal.
Knutkorsen på bakre kardanen linjerar inte med varandra oavsett fjädringens läge, sämre ju mer utfjädrat läget är.
Framhjulen rör sig inte heller helt linjert i förhållande till framaxeln vilket påverkar främre drivknutarna.
Främre drivknutarn har mkt stort spel vilket gör stort glapp som blir mkt värre ju mer utfjädrat läget är.
När fördelningslådan vippar lite framotillbaka så ändras vinkeln på knutkorsen på främre kardanen och den bakre, även korset mellan vxllådan och fördelningslådan.

Vad kan man göra då?
Jag gjorde såhär:
Linjera fördelningslåda så noga man kan.
Byta drivknutarna på främre och bakre kardanen, och mellan vxllåda och fördelningslåda, kolla även hardyskivan där.
Demontera, tvätta och fetta in främre drivknutarna noga montera med nya damasker.
Acceptera de vibbrationerna som finns kvar.

Så har jag gjort med min Niva, visst vibbrerar den lite fortfarande men det är inget som stör längre.

Kom på en sak till jag gjorde med min, renoverade växellåda och bytte samtliga lager, det kan också påverka vibbrationsljud.
Ett avgasrör som ligger emot karossen kan också ge märkliga vibbrationsljud.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av niva-2121 »

Tapio skrev:Halaj!

En flygintresserad polare berättade för mig att tvåmotoriga propellerflygplan har problem med detta. Motorerna jobbar individuellt och saknar synkronisering. Det är upp till piloten att få samma dragkraft ur båda motorerna och då uppstår detta fenomen ibland. En långsam vandring mellan förhöjd vibration/ljud och utsläckning av densamma.
Precis det du beskriver kunde jag som barn(väldigt länge sedan) höra när flygplan typ Mosqito och B18 flög över och i närheten av Mälaren.
Typiskt exempel på interferens.

;)
Forumsponsor
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av svedberg »

Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
maggan
Inlägg: 515
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av maggan »

Har själv haft sån tur att jag inte upplevt några större vibrasjoner i min bil. Trots stora grovmönstrade M/T däck så tycker jag komforten er helt akseptabel.
Blir väldigt nyfiken på hela detta resonemanget.
När och hur upplever ni vibrationerna? Hela tiden, varvtalsberoende, vissa hastigheter... m.m?
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
rid54
Inlägg: 1479
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av rid54 »

Jag känner mig lite skyldig till tråden, så jag ska försöka beskriva upplevelsen i MIN Niva:

Under pådrag, från låg fart, skakar växelspakarna lite och man känner vibrationer i karossen. Om man lättar på gasen, slutar fenomenet i princip helt. Om man låter farten öka så försvinner skakandet (frekvensen ökar) och det lugnar sig betydligt, men från 55 km/h finns en rätt svag vibration (under pådrag). Dess frekvens är inte kardanaxelvarvtal, utan högre. Vid 80 är det mer som ett "morrande". Över 90 är det inte nåt man märker alls, men över 100 kommer en obalansvibration (svag), som är vid kardanaxelvarvtal. Den har jag inte brytt mig om alls, är det obalans är det ju bara en sak att göra och det är dyrt.

Det som händer vid start, runt 55 och vid 80+ är det jag försökt fixa med. Det påminner om "takeoff shudder" som kan uppstå i motorstarka äldre bilar, när bakaxeln vrider sig lite vid acceleration från låg fart och sabbar kardanaxelvinklarna. Det har, enligt min teori! att göra med hur kardanaxeln är vinklad i knutarna (eller om knutarna är tröga, men det är de inte, de är helt nysmorda och friska). Efter att ha flyttat fästkonsolerna för undre bärarmarna lite, har bakaxeln fått en mer fördelaktig vinkel (enligt teorin...) och vibrationerna har minskat lite och därav att jag tänkte försöka göra detta så noga som möjligt, dvs försöka åstadkomma att pinjongen är parallell med utgående axel på F-lådan; jag väntar på ett par nya konsoler som ska modifieras på nåt lämpligt sätt.

Detta är inte ett jätteproblem på något sätt. Bilen går fint och gör daglig tjänst, det är mera min pysselådra som styr att jag bryr mig. Andra kanske har andra upplevelser, men jag känner igen mycket av det som beskrivits ovan, inklusive "interferensen" mellan vibrationer av olika frekvens.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
maggan
Inlägg: 515
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av maggan »

Hehe, den pysselådran tror jag går igjen hos många här :)
Därför min bil står i garaget som en hobby mer än ett framkomstmedel, även om jag önskar att få den ut på vägen så är det massa pysselideer som hela tiden dyker upp.

Det var en god beskrivning, får en god uppfattning om vad ni pratar om.
Tro dock mer på at det är resonans, karossens och drivlinans egenfrekvens egenfrekvens som är boven.
Alla föremål har en eller flera egenfrekvenser där resonans uppstår. Så som du beskriver när vibrationerna uppstår så så går mina tankar direkt denna vägen.
Se detta eksemplet: https://youtu.be/OaXSmPgl1os

Det bu skriver i tidigare inlägg om vinklarna på kardanen är jag enig i at det vil orsaka vibrasjoner. De vibrationerna vill ha högre frekvens än vinkelhastigheten om jag inte ta helt fel (länge sedan jag hadde vågröra, eller vågrörelserära som dom också kallade det på universitetet) kommer inte ihåg formlerna och matematiken som förklarar detta.
se detta eksempel: https://youtu.be/gmV4qwLfOMY

Ett alternativ kan vara att försöka ändra karossens egenfrekvens om det inte är möjligt att helt eliminera vibrationerna i drivlinan. Bitumen platter på golv eller flytande massa för ljud och vibrationsdämpning kan hjälpa. typ sån här? http://www.ebay.com/itm/121060852123?_t ... EBIDX%3AIT
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av niva-2121 »

Tack för mycket pedagogiska filmer, som visar direkt vad som kan vara svårt att förklara med ord.

På bladfjädrade bilar placerar en del kilar mellan fjädrar och axel för att ändra "pinjongvinkeln".
Hos bilar med "skiftnycklar" ändras hålen i dem så att "pinjongvinkeln" ändras.
Beträffande Niva så skulle man kunna tänk sig justerbara nedre(eller övre) länkarmar bak för att få rätt "pinjongvinkel".
Med rätt pinjongvinkel menar jag samma vinkel från fördelningslåda till bakaxelpinjong.

Men eftersom Niva´ns fördelningslåda är så mjukt upphängd så kan även "torsionssvängningar" hos den påverka så att interferens uppstår.
Motmedlet är att styva upp fördelningslådan.
Men då uppstår nya problem med vibrationen som överförs till karossen, som i sin tur ..........o s v.

Nu har jag bara rabblat problem - inte lösningar. :oops:
Forumsponsor
maggan
Inlägg: 515
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av maggan »

Här er en som nylig har stelopererat fördelnginslådan.
Verkar som det gav resultat

http://www.lada.co.uk/forum/viewtopic.php?f=13&t=13219
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av ahlberg »

Vän av ordning ingriper: Steloperera borde vara liktydigt med det som brukar kallas "married design" (se bild). Niva har ju annars en lösning som är "divorced".

Det vi hittills sett exempel på är ju hur man kan styva upp fördelningslådans upphängning, vilket kan vara en fungerande lösning. Dock är det inte att steloperera.

Bild

/forumpolisen :mrgreen:
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1479
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av rid54 »

Snyggt "litet paket", men inte Niva -size misstänker jag...

Hursom; rapportdags:
Köpte ett par nya konsoler till undre bärarmarna (inte dyrt). Borrade nya hål (12 mm) som sitter typ 16 mm "längre bak" och monterade bärarmarna där. Bakaxeln vrids lite och pinjongen blir mer linjerad med axeln i F-lådan.

Det omedelbara intrycket är att någon av alla små vibrationer blivit mindre framträdande. Som jag nämnt var det ju inte några dramatiska problem, men jag känner ändå att det var värt jobbet. Sedan kan jag ju inte säga säkert att detta är värt att göra på någon annan Niva, det verkar vara en okänd mängd parametrar som avgör om det upplevs som vibrationsproblem eller inte på ett visst fordon.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av niva-2121 »

Du funderade aldrig på att göra nedre länkarmarna justerbara/förlängningsbara? :roll:
Jag gjorde ett justerbart/förlängningsbart panhardstag till Ludmilla.
Men hade kanske varit bättre med att flytta ner den övre/högra infästningen? :?
Hade förut tankar på justerbara nedre länkarmar + uniballs/universal joints(eller hur det nu heter och stavas :oops:) .

B t w - har du höjt bilen och i s f hur mycket?

;)
Forumsponsor
Skriv svar