Om man jämför med två andra bilar, MB G-Wagen & Suzuki SJ/Samurai, som har "lös" fördelnings/transferlåda så har dessa två bilar lådan "fastare" monterad.Tapio skrev:Halaj!
När jag köpte min vagn surfade jag runt massor för att få info om bilen. Då träffade jag på en Facebooksida om Lada Niva. På den var det någon som postade en bild på en mod han gjort.
Det var ett momentstag som gick från F-lådan till karossen. Det stod ingen förklaring alls om saken. Mannen skrev bara nåt ungefär: ”no more vibrations!”
Dum som jag var kopierade/sparade jag inte bilden.
Jag har inte stött på denna mod någon annanstans på nätet.
Min gissning på funktionen lyder som följer:
F-lådan är bara upphängd i de två ”pinnar” som sticker ut på var sida lådan. Den är alltså fri att gunga i dessa två pinnar. Det som hindrar gungningen är axeln ut ur vxllådan, den som hardyskivan sitter på. Denna momentarm skulle alltså avlasta CV-knuten (hooke på tidigare vagnar) så att den inte behöver ta upp denna last.
Nån som hört talas om denna mod, och om min gissning är rätt?
//T
Vanlig mod på Samurai om man har stenkrypare 6,5:1 är att "stelmontera" lådan.
Men om det påverkar vibrationerna vet jag inte.
På G-W:n hade jag 35" STT(gamla mönstret) och på Sukkan 33" S S TSL diagonal.
Så där var däcken källan till vibrationerna.
Har du någon fundering om hur man kan "stabilisera" fördelningslådan utan att det påverkar markfrigången = får plats med Nordic Part skyddsplåt monterad?