Vibrationsjakten...

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av rid54 »

niva-2121 skrev:Du funderade aldrig på att göra nedre länkarmarna justerbara/förlängningsbara? :roll:
Jag gjorde ett justerbart/förlängningsbart panhardstag till Ludmilla.
Men hade kanske varit bättre med att flytta ner den övre/högra infästningen? :?
Hade förut tankar på justerbara nedre länkarmar + uniballs/universal joints(eller hur det nu heter och stavas :oops:) .

B t w - har du höjt bilen och i s f hur mycket?

;)
Jo, justerbara länkarmar vore intressant och det kan bli ett vårprojekt, den aktuella fixen kunde göras i vardagsrummet (har ingen verkstad utom i sommarvistet). Nu känns det mer som "det duger" för vinterns dagliga körningar. Bilen är inte höjd och är inte ändrad på något annat sätt heller.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av Tapio »

maggan skrev:Hehe, den pysselådran tror jag går igjen hos många här :)
Därför min bil står i garaget som en hobby mer än ett framkomstmedel, även om jag önskar att få den ut på vägen så är det massa pysselideer som hela tiden dyker upp.

Det var en god beskrivning, får en god uppfattning om vad ni pratar om.
Tro dock mer på at det är resonans, karossens och drivlinans egenfrekvens egenfrekvens som är boven.
Alla föremål har en eller flera egenfrekvenser där resonans uppstår. Så som du beskriver när vibrationerna uppstår så så går mina tankar direkt denna vägen.
Se detta eksemplet: https://youtu.be/OaXSmPgl1os

Det bu skriver i tidigare inlägg om vinklarna på kardanen är jag enig i at det vil orsaka vibrasjoner. De vibrationerna vill ha högre frekvens än vinkelhastigheten om jag inte ta helt fel (länge sedan jag hadde vågröra, eller vågrörelserära som dom också kallade det på universitetet) kommer inte ihåg formlerna och matematiken som förklarar detta.
se detta eksempel: https://youtu.be/gmV4qwLfOMY

Ett alternativ kan vara att försöka ändra karossens egenfrekvens om det inte är möjligt att helt eliminera vibrationerna i drivlinan. Bitumen platter på golv eller flytande massa för ljud och vibrationsdämpning kan hjälpa. typ sån här? http://www.ebay.com/itm/121060852123?_t ... EBIDX%3AIT
Halaj!

Schyssta videor!
Och nog är det nån slags resonans inblandat. Mina vibbar är inte alls som Rid54:as.
Det vibrerar ingenting i lägre farter. Men vid ca (uppskattad mätarfart) 77 km/h börjar interferensen för att tvärt sluta vid ca 83 km/h. Nästa topp börjar vid ca 100 km/h för att sluta vid 104 km/h. Över 105 finns det någon diffus allmän vibration och kuggvin.
Nu till det konstiga: det är bara på 5:ans växel det vibrerar! På fyran vibrerar det ingenting!
Toppen kring 80 km/h hörs verkligen, men den kring 100 får man nästan lyssna efter för att höra.

Likt på rid54:s bil är det inte värst störande egentligen. Jag har mer en känsla av att något inte står rätt till och tarvar åtgärd.

Angående olikformigheten i kardanaxelns rörelse gör den två accelerationer och nedbromsningar per varv. dubbla frekvensen mot varvtalet alltså.

Dämpande material är nog inte fel. Antagligen gör jag något sånt om jag får anledning att strippa bilen inpå plåten på insidan nångång, men ingenting som jag gör för sakens skull.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av svedberg »

Jag tröttnade på oljudet/vibrationerna och monterade en sådan
Bild
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av rid54 »

Lite vibrationer verkar man få leva med, man kan inte hetsa upp sig för allt.

På väg norrut genom Stockholm i eftermiddags med släp, olycksköer och +25° är det inget man märker av, egentligen.... Däremot skulle man vilja ha en synkad fördelningslåda, så man kunde gå mellan låg- och högregistret i lite fart. Det är ju inte omöjligt att växla ändå, men det är lite kinkigt. Lågväxel är perfekt att krypa fram med i en envis kö (sparar kopplingen om inte annat). Noterade med visst nöje en stabil motortemp runt 90-95 ° och kylfläktar som gick lite då och då utan några som helst problem trots situationen.

Det öppningsbara bakfönstret är inte så dumt att ha. Det blir lite vindbuller när man kommer över 80 km/h, men det bidrar till luftväxlingen och det är tacknämligt en dag som idag.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av maggan »

Med lite helgarbete så kan du få som du vill.
http://ladapower.com/index.php?option=c ... gory_id=61
:D :D :D
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av rid54 »

Minsann :shock: !!

Det måste tas under övervägande. Tack för tipset!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av Tapio »

rid54 skrev:Lite vibrationer verkar man få leva med, man kan inte hetsa upp sig för allt.
Halaj!

För mig handlar det inte om själva olägenheten med ljudet och vibbarna, utan mer den nervdallrande känslan av att något kommer att rasa när som helst. För det känns liksom att något är fel! Något måste fixas.

Jag har funderat en del på varför det låter. jag ser två förklaringar:
1)lådorna låter mycket helt enkelt. Hade tidigare en del att göra med Volvo Köping. Evolventkuggen har ju sin geometri på papperet, men jag vet att de på Volvo gjorde små, små justeringar i kuggeometrin map kuggvin. Det kanske är så att på Autovaz sket de i detta helt enkelt. Det får vina bäst det vill.

2) Chassit/karossen. Alltså, man känner ju verkligen att det är en plåtburk man sitter i.
Nivan kanske har mycket mindre ljuddämpande material än andra, väster/österländska märken/modeller?
Om man hade fört över Nivans axlar och lådor till en annan bil hade den kanske varit tyst fortfarande?

Jag hör gärna vad panelen har för tankar kring detta.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av rid54 »

Min uppfattning här är att fördelningslådan viner. Kanske pga att man inte "finlirat" med kuggprofilerna. Huvudväxellådan är inte helt tyst den heller, utom på fyran när det inte är några drev med i kraftöverföringen. I min 2107 är växellådan inte särskilt ljudlig alls, så jag tror inte att Nivans växellåda är extremt högljudd heller, egentligen. Troligen blir det en skön kombo av toner när två olika kugg-ljud blandas (växel 1,2,3 och 5 + f-lådan). F-lådan sitter ju dessutom rätt "nära föraren" och min upplevelse är att spakarna för in en del (o)ljud i kupén, de är ju inte avisolerade alls. När jag inte ska hålla på med de små spakarna har jag en gammal vintermössa över dem och det gör faktiskt skillnad vad gäller vinandet.

Det som vibrerar kan ju vara "vad som helst" på en bil med så många roterande delar. Linjeringen av växellådorna är vikitg även om man har en CV-knut emellan dem. Bakre kardanaxeln har en svår vinkel och minsta tröghet eller glapp i knutarna är olyckligt oavsett CV eller UJ (det blir oljud o vibrationer). Vissa rykten gör gällande att utbalanseringen av originalkardanerna inte alltid är perfekt, men obalansvibration går ju att skilja från vibration pga belastning. Tyvärr är det rätt dyrt att få en kardanaxel balanserad, annars kunde det vara idé att låta nån seriös firma kolla/åtgärda om man misstänker obalans.

Jag vet inte om "trepunktsupphängningen" av F-lådan är bästa lösningen (sidofästen + hardyskiva), jag skulle vilja prova att ge den ett karossfäste till (med gummi emellan), det kanske får bli sommarens projekt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar