Vibrationsjakten...

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
niva-2121
Inlägg: 1536
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av niva-2121 » 21 nov 2015 23:29

Tapio skrev:Halaj!

När jag köpte min vagn surfade jag runt massor för att få info om bilen. Då träffade jag på en Facebooksida om Lada Niva. På den var det någon som postade en bild på en mod han gjort.
Det var ett momentstag som gick från F-lådan till karossen. Det stod ingen förklaring alls om saken. Mannen skrev bara nåt ungefär: ”no more vibrations!”
Dum som jag var kopierade/sparade jag inte bilden.
Jag har inte stött på denna mod någon annanstans på nätet.
Min gissning på funktionen lyder som följer:
F-lådan är bara upphängd i de två ”pinnar” som sticker ut på var sida lådan. Den är alltså fri att gunga i dessa två pinnar. Det som hindrar gungningen är axeln ut ur vxllådan, den som hardyskivan sitter på. Denna momentarm skulle alltså avlasta CV-knuten (hooke på tidigare vagnar) så att den inte behöver ta upp denna last.

Nån som hört talas om denna mod, och om min gissning är rätt?

//T
Om man jämför med två andra bilar, MB G-Wagen & Suzuki SJ/Samurai, som har "lös" fördelnings/transferlåda så har dessa två bilar lådan "fastare" monterad.
Vanlig mod på Samurai om man har stenkrypare 6,5:1 är att "stelmontera" lådan.
Men om det påverkar vibrationerna vet jag inte.
På G-W:n hade jag 35" STT(gamla mönstret) och på Sukkan 33" S S TSL diagonal.
Så där var däcken källan till vibrationerna.

Har du någon fundering om hur man kan "stabilisera" fördelningslådan utan att det påverkar markfrigången = får plats med Nordic Part skyddsplåt monterad?
Forumsponsor

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1222
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av rid54 » 22 nov 2015 15:19

Jag har för mig att jag sett både på Russian4X4 och LadaPower att de säljer en sorts "ram" för att fästa F-lådan bättre till karossen. Det är möjligt att det är en bra idé, men jag har inte alls provat själv (även om jag tänkt på det). Trixar nog vidare med knutvinklar ett tag till. Synd att inte CV-axlarna riktigt pallar med jobbet, det är en bra lösning (så länge knutarna håller...). Det finns ju firmor som specialiserar sig på "längsgående drivaxlar" och där kan man säkert få tag i bättre knutar eller en hel skräddarsydd kardanaxel, men, återigen, det lär inte vara gratis...

På min 935'a (en Volvo TL 22) är det 4 kardanaxlar i rörelse när man kör. Det är mycket som låter på den bilen, men den vibrerar inte... Problemet måste alltså ha någon form av lösning :)
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av Tapio » 24 nov 2015 18:14

niva-2121 skrev: Om man jämför med två andra bilar, MB G-Wagen & Suzuki SJ/Samurai, som har "lös" fördelnings/transferlåda så har dessa två bilar lådan "fastare" monterad.
Vanlig mod på Samurai om man har stenkrypare 6,5:1 är att "stelmontera" lådan.
Men om det påverkar vibrationerna vet jag inte.
På G-W:n hade jag 35" STT(gamla mönstret) och på Sukkan 33" S S TSL diagonal.
Så där var däcken källan till vibrationerna.

Har du någon fundering om hur man kan "stabilisera" fördelningslådan utan att det påverkar markfrigången = får plats med Nordic Part skyddsplåt monterad?
Halaj!

Men vad anses vara förbättringen med att ”steloperera” F-lådan på samurai?

På bilden (vad jag minns) hade mannen gjort en U-formad bit av grovplåt (som satt fast i lämpliga befintliga skruvar i F-lådans hus) och sedan svetsat dig ett plattjärn som momentarm bakåt, till en plåt som satt fast i golvet. Minns inte om momentarmen var gummiupphängd i plåten i karossen.
Faran med en sån hemmasmidd grej är ju att man sätter alltihop i spänn när man drar ihop arrangemanget. Det kommer ju isf att slita väldigt på lager eller knut eller vad nu spännet trycker mot. Man skall nog tänka sig för lite innan man ger sig in på nåt sånt.

Nordic part skyddsplåt har jag ingen aning om. Jag är helt ny på detta med off-roadfordon och kan inget om vedertagna begrepp eller terminologi. Förresten så är jag motorcyklist, och kan inget om bilar heller. ;)

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81

Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av Tapio » 24 nov 2015 18:20

rid54 skrev:Jag har för mig att jag sett både på Russian4X4 och LadaPower att de säljer en sorts "ram" för att fästa F-lådan bättre till karossen. Det är möjligt att det är en bra idé, men jag har inte alls provat själv (även om jag tänkt på det).
Halaj!

Är det denna du menar:
http://www.russian4x4.de/en/Spare-Parts ... -1900.html

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81

niva-2121
Inlägg: 1536
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av niva-2121 » 24 nov 2015 23:53

Tapio skrev: Men vad anses vara förbättringen med att ”steloperera” F-lådan på samurai?

Ordinarie fästen var för mjuka så att fördelningslådan dels "svajade" när framför allt det vänstra fästet blev för mjukt och i värsta fall delade sig. :oops:
Fästet bestod av ett gummi med på ömse sidor fastvulkade stålplattor med pinnskruvar.
Plattorna släppte från gummit. :?
Som ersättning använde jag ett hårdare gummi med samma höjd från Biltema.
Borrade hål i gummit och monterade en genomgående lång M8-skruv som på ovansidan låstes med en nylock-mutter.
Mycket viktigt att just ha självlåsande mutter på ovansidan.

Det blir stora påfrestningar med stenkrypare 6,5:1 i kombination med urluftade 33" Super Swamper TSL.
På sikt fick jag även förstärka "vaggan" som fördelningslådan låg i.
Jag lyckades t o m att få fästet i ramen att släppa i svetsen. :shock:
Hände första gången på SOT:en i Ekeby. :o
Men fick låna Micke Valp Lindbergs MIG och svetsa fast det igen. :D

B t w synd at det gick som det gick med Micke och 4WD. :cry:

Ursäkta lite o t.
Forumsponsor

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1222
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av rid54 » 25 nov 2015 13:27

Tapio skrev:
rid54 skrev:Jag har för mig att jag sett både på Russian4X4 och LadaPower att de säljer en sorts "ram" för att fästa F-lådan bättre till karossen. Det är möjligt att det är en bra idé, men jag har inte alls provat själv (även om jag tänkt på det).
Halaj!

Är det denna du menar:
http://www.russian4x4.de/en/Spare-Parts ... -1900.html

//T
Jepp, det var den jag avsåg. Verkar ju seriös, men det blir väl lite borra i karossen, så jag avvaktar...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Användarvisningsbild
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 20:12
Ort: Säter

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av Jens.H » 25 nov 2015 20:48

Jag byggde ju en sån här för ett tag sen...blev tokstumt...Men den ligger numera på hyllan :roll:
Bild
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!

Användarvisningsbild
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 20:12
Ort: Säter

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av Jens.H » 25 nov 2015 20:51

En till bild monterad....
Bild
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!

Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av Tapio » 27 nov 2015 18:22

Halaj!

Jamen berätta!
Vad var din tanke med staget?
Uppenbarligen var den inget bra, eftersom du skruvat loss den igen. Varför?

Kan säga att bilden jag såg var precis ett sånt här momenstag. Den var inte lika snygg och elegant som ditt stag dock, utan mer grovsmide med plattjärn.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81

Användarvisningsbild
Jens.H
Inlägg: 335
Blev medlem: 10 nov 2013 20:12
Ort: Säter

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av Jens.H » 28 nov 2015 12:36

Jag byggde en bara för att jag inte hade något annat att bygga just då,sen har jag väl haft lite ryck i spakarna under acceleration så jag provade lite ;) Tänkte att varför skulle ryssarna inte byggt ett stabilare fäste från fabrik om det nu är nödvändigt...Det kanske skall rycka lite när man står och hoppar med bilen vid nån brant backe,vad vet jag ;)Hur som helst,det blev slut på ryck,det blev lite mera brum i karossen men spakarna slutade vibrera.Plockade bort staget och klämde dit en ny kardan till bakaxel,och bytte hardyskivan och linjerade om lådan och vips så försvann mina vibrationer :D Men eftersom jag helt saknar ljudisolering baksäte och golvmatta,så är det ett himla liv ändå i kupén ;)
Idrott luktar svett....sport luktar bensin!!

Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av Tapio » 29 nov 2015 19:27

Halaj!

Tack för svar!
Jag har funderat på det där, om inte ett stag ger mer oljud i karossen.
Egentligen ogillar jag allt kuggvin mer än vibrationerna.
Jag får nog ta som nästa steg och linjera F-lådan, jag också.

Fast jag känner lite att det är nog inte fel, med ett stag, likt ditt. Jag tror inte att vare sig hardyskivan eller korset är tänkt att ta upp axiell last.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1222
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av rid54 » 29 nov 2015 19:42

Som det uttrycks av annan medlem här: F-lådan har tre upphängningspunkter (sidofästena och utgående axel på växellådan). För att få en verksam alternativ lösning måste man nästan (enligt min teori) steloperera F-lådan med motor-växellåda-paketet. Det kunde VAZ ha funderat ut från början, men man har (troligen av nån anledning!) valt att inte göra så. Den lösningen finns på andra bilar, bl.a gamla Land-Rover, med ett biffigt drivlinepaket med motor, huvudväxellåda och fördelningslåda i en enhet. Andra lösningar finns, som liknar Nivans, exempelvis gamla TP21, "Terrängsuggan" och en del andra i den familjen. Där sitter F-lådan separat med flera fästpunkter i chassiet och med en splinesad men mycket kort kardanaxel till växellådan. Troligen har båda lösningarna sina för- resp nackdelar. Nivans egna lösning har nackdelen med att blanda in en drivaxel som fästpunkt och att den korta kardanen (mellanaxeln) endast har en knut. Eftersom den ska vara lite av ett fäste, kan inte axeln ha splines. Troligen vore det bättre med ett tredje karossfäste för F-lådan och en i längsled justerbar mellanaxel (med splines eller en förskjutbar CV). Det kanske vore nåt att fundera på... Hardyskivan är nog också lite problematisk, den har rätt stor massa och konstruktionen medger inte någon vidare utbalansering.

Grundproblemet är väl ändå att titta på var vibrationerna skapas. Jag har börjat tiltta på utgående kardaner, främst bakåt, eftersom vinklarna faktiskt inte är optimala. Det finns säkert andra sätt att angripa det hela. Kommer vi fram till nåt kul kanske tråden t.o.m. blir värd att spara...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 18:20
Ort: Jönköping

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av Virre » 03 dec 2015 20:52

Har iofs bara läst tråden lite slarvigt så ursäkta ev fel.
Vibrationerna verkar ju bara finnas hos en del Nivor medans andra klarar sig utan, då är väl konstruktionen i sig inte problemet utan snarare hur grejerna sitter ihop alt skicket på dom som spökar. Annars hade ju alla haft samma besvär.

Ang bur/ram för fördelningslådan så byggde jag en sån, sidan 8 i min projekttråd om någon är nyfiken.
Den byggdes för att skydda lådan primärt men jag gjorde den så jag kan vända på överfallen till lådan och fästa den i buren istället för att undvika belastningar på Nivans golv.
Har testat att montera lådan i buren och det funkade fint utan vibrationer, så länge allt är linjerat så klart.

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1222
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av rid54 » 04 dec 2015 10:45

Jo, jag har förstått att alla inte har samma problem :D Jag tror heller inte att konstruktionen som sådan är "dålig", men att den är måhända lite känslig, eller nåt. Jag har på min provat med olika kardanaxlar, kollat och smort alla knutar, linjerat lådorna, provat fram- och bakaxeldrift etc etc och då blir det ju intressant att forska vidare på vad som kan kvarstå som skapar vibrationer. Problemen är inte stora (den funkar fint som bruksbil), de är koncentrerade till bakaxeln. Och jag gillar att ha nåt att pyssla med...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

ahlberg
Inlägg: 5053
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Vibrationsjakten...

Inlägg av ahlberg » 04 dec 2015 11:23

rid54 skrev: jag gillar att ha nåt att pyssla med...
:) du har valt rätt bil...
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

Skriv svar