Felsökning tuta.
Jag visste att släpkontakten i rattnavet var trasig, så senaste besiktning, typ 2015, gjordes med tutknapp i panelen. Nu vid återupplivningen köpte jag ett nytt paket med spakar och grejer , för att inte köra runt med trasigt skit..
Idag köpte jag även en ny tuta på Biltema även det för att ha schyssta grejor i Räkan.
Monterade dit nya fina tutan, testade att den funkade, skruvade dit den, tog bort fulkopplingen till tryckknappen och återställde till orginalkoppling till rattnavet..
Tryckte på rattnavet - fungerade det? Nej..
Börjar mäta. 12 v på inkommande till tutan? Japp.
12 v ut från tutan? Japp.
Tutar det om man jordar? Japp.
Börjat mäta om det jordar när man trycker på rattcentrum? Nej.
Är rattnavet jordat? Nej. Sätter på en släpkontakten mot rattaxeln. Jordar nu? Nä.
Av med ratten, hur ser släpkontakten ut? Hm, lite intryckt. Böjer ut. Jordar nu? Nja, lite halvfjers.
Är rattaxeln jordad? Nej. Inget nytt fenomen, så jag fixar en släpsko, inte första gången.
Funkar? Nej.
Av med tutan, nya kabelskor och testar att tuta genom att jorda. Funkar!
Skruvar tillbaka tuta. Testar att jorda igen, inget.
12 v in till tutan? Japp. 12 v ut från tutan? Nä. Vad f-n?
Tar bort sladdarna och kopplar in en luftmadrassfläkt i stället för att kunna höra vad som händer.
Funkar att jorda? Japp.
Går fläKten när jag trycker på rattcentrum? Japp.
Byter tillbaka till tutan, funkar? Neh
Tar loss tutan, undersöker kabelskorna, mäter. Ser bra ut. Kopplar in tutan, testar att jorda - funkar!
Skruvar det tutan igen, tests att trycka på rattcentrum - inget! Vad i alla glödheta..
Är nya tutan DOA?
Kopplar in gamla tutan - funkar!
Tar nya tutan och mäter. Något är bevisligen löst i den. För när den ligger ner funkade den.. Men vertikalt monterad bryts kretsen.
Tre timmar!
Men det var fint väder i eftermiddag. .