Sida 5 av 5

Re: Räkan - resurrection

Postat: 01 jul 2016 11:15
av ahlberg
Lite mer gjort..

Bild
Tog Niva-2121a tips om liggunderlag på allvar och testar det. Två underlägg blev lagom. De främre är inte limmade medans det bakre behövde fixeras.

Bild
Inredningen börjar komma på plats.. Någon undrade för längesedan om bästa platsen för en dryckeshållare. Så här funkar för mig..

Bild
Bild
För jämförelse..

Re: Räkan - resurrection

Postat: 06 maj 2017 23:19
av ahlberg
Felsökning tuta.

Jag visste att släpkontakten i rattnavet var trasig, så senaste besiktning, typ 2015, gjordes med tutknapp i panelen. Nu vid återupplivningen köpte jag ett nytt paket med spakar och grejer , för att inte köra runt med trasigt skit..

Idag köpte jag även en ny tuta på Biltema även det för att ha schyssta grejor i Räkan.

Monterade dit nya fina tutan, testade att den funkade, skruvade dit den, tog bort fulkopplingen till tryckknappen och återställde till orginalkoppling till rattnavet..

Tryckte på rattnavet - fungerade det? Nej..

Börjar mäta. 12 v på inkommande till tutan? Japp.

12 v ut från tutan? Japp.

Tutar det om man jordar? Japp.

Börjat mäta om det jordar när man trycker på rattcentrum? Nej.

Är rattnavet jordat? Nej. Sätter på en släpkontakten mot rattaxeln. Jordar nu? Nä.

Av med ratten, hur ser släpkontakten ut? Hm, lite intryckt. Böjer ut. Jordar nu? Nja, lite halvfjers.

Är rattaxeln jordad? Nej. Inget nytt fenomen, så jag fixar en släpsko, inte första gången.

Funkar? Nej.

Av med tutan, nya kabelskor och testar att tuta genom att jorda. Funkar!

Skruvar tillbaka tuta. Testar att jorda igen, inget.

12 v in till tutan? Japp. 12 v ut från tutan? Nä. Vad f-n?

Tar bort sladdarna och kopplar in en luftmadrassfläkt i stället för att kunna höra vad som händer.

Funkar att jorda? Japp.

Går fläKten när jag trycker på rattcentrum? Japp.

Byter tillbaka till tutan, funkar? Neh

Tar loss tutan, undersöker kabelskorna, mäter. Ser bra ut. Kopplar in tutan, testar att jorda - funkar!

Skruvar det tutan igen, tests att trycka på rattcentrum - inget! Vad i alla glödheta..

Är nya tutan DOA?

Kopplar in gamla tutan - funkar!

Tar nya tutan och mäter. Något är bevisligen löst i den. För när den ligger ner funkade den.. Men vertikalt monterad bryts kretsen.

Tre timmar!

Men det var fint väder i eftermiddag. . :)

Re: Räkan - resurrection

Postat: 07 maj 2017 08:35
av niva-2121
:D Känner igen det där. :lol:
På Ludmilla lyckades jag aldrig att få tutan att fungera efter bytet till "sportratten" från en "JET". :oops:
Inte heller blinkersåtergången blev tillfredsställande. :(

Re: Räkan - resurrection

Postat: 07 maj 2017 22:51
av IvaniNivan
Jag hade märkliga svårigheter att få till en bra funktion på min nivas tuta också. För mig löstes problemet med att dra en kabel parallellt med knutkorset på rattstången eftersom just knutkorset inte ledde jorden tillräckligt bra för att tutan skulle fungera bra. Det tog mig ngn timme att hitta det felet med.

Re: Räkan - resurrection

Postat: 08 maj 2017 07:53
av niva-2121
Aha, det där med dålig jordförbindelse genom knutkorset på rattstången tänkte jag inte på. :oops:
Jag öppnade rattstångskåporna och tjuvade på "tut"-ledningen samt monterade en tryckknapp i panelen. 8-)
Godkänt hos bilprovningen om man har en lapp/skylt som talar om att det är "tutan". :D
Minns att jag höll på länge med att försöka montera gummiringen runt rattlåset, men gav upp. :evil:

Re: Räkan - resurrection

Postat: 08 maj 2017 21:31
av Berlina
Kul bygge.
Kör du sportstolar med fast rygg i båda bilarna?
Har själv inte riktigt bestämt mig ännu för med eller utan baksäte...

Re: Räkan - resurrection

Postat: 09 maj 2017 20:34
av ahlberg
Nej, det är ställbar rygg i båda. Räkan skall få bättre begagnade standardstolar så småningom.. De sportstolarna är riktigt dåliga.. Grödlans är betydligt bättre, även efter ett par timmars kvalitetstid bakom ratten..

Re: Räkan - resurrection

Postat: 09 maj 2017 20:36
av ahlberg
IvaniNivan skrev:Jag hade märkliga svårigheter att få till en bra funktion på min nivas tuta också. För mig löstes problemet med att dra en kabel parallellt med knutkorset på rattstången eftersom just knutkorset inte ledde jorden tillräckligt bra för att tutan skulle fungera bra. Det tog mig ngn timme att hitta det felet med.
X2 på den. Sitter en sådan på Grödlan. På Räkan var det dock i snäckan som det inte ville jorda..

Re: Räkan - resurrection

Postat: 13 maj 2017 07:42
av ahlberg
Skummar lite på nätet om registreringbesiktning till lätt lastbil:

(när jag pratade med bokningen så nämnde de inget om vägning.. men enligt nedan så kan man tro att det skal vägas vid besiktningen. Texten låg på ett annat forum..)
Följande gäller vid omklassificering till lätt lastbil.

Omklassificering av ett fordon kan ske om fordonet vid omklassificeringen uppfyller de krav på utformning, användningssätt, säkerhetsbestämmelser, utrustningskrav och eventuella övriga krav som gäller för det fordonsslag som det avses omklassifcieras till.
En helbilsgodkänd personbil klass I av kombi typ som registrerats, i Sverige eller något annat land, som personbil med en CoC-handling som grunddokument, får omklassificeras till lastbil eller buss.

Villkor för klassificering till lastbil
Grundkraven för att kunna klassificera en personbil till lätt lastbil är att det ska framgå att fordonet i huvudsak är avsett för transport av gods och inte passagerare.
Personbilen ska vara av s.k. "kombiutförande" alternativt halvkombiutförande.
Den sammanlagda vikten för det antal passagerare som fordonet är inrättat för vid besiktningstillfället ska vara mindre än hälften av bilens totala maxlast.
Lastutrymmets längd bakom lastförskjutningsskyddet ska vara minst 170 cm när samtliga säten är monterade och/eller uppfällda, eller
Om längden är kortare än 170 cm, ska lastutrymmets volym bakom monterade säten var minst lika stort som volymen för personer.
Fordonet ska förses med lastförskjutningsskydd (vi kan inte kräva någon speciell provning av lastförskjutningsskyddet)
Lastförskjutningsskydd är främre skåpvägg, mellanvägg, galler, nät eller liknande som skiljer lastutrymmet från utrymme för förare och medåkande
Är lastförskjutningsskydd placerat så nära framförvarande säte att passagerare riskerar slå huvudet mot skyddet vid t.ex. påkörning av fordonet bakifrån, skall den framåtvända ytan vara försedd med stoppning.
Lastförskjutningsskydd skall - om inte annat medgivits täcka, lastutrymmets hela tvärsnittsyta
Lastförskjutningsskyddet bör också vara så pass stabilt att det kan ha avsedd funktion om man ser till de allmänna säkerhetskraven (alltså bör inte skyddet vara någon uttagbar vägg eller enklare skiva som inte kan hålla lasten).
För fordon utrustade med sidokrocksgardiner så medges visst uttag ur lastförskjutningsskyddet för att underlätta för sidokrocksgardinens funktion. Uttaget får maximalt ge en öppning med 150 mm på bredden mätt mot fordonets inre sidovägg och 500 mm på höjden mätt från fordonets innertak, eller i den omfattning som fordonstillverkaren anser är nödvändigt
Lastförskjutningsskyddet ska vara placerat i anslutning till förar- och passagerarsätet.
Baksäte
Vid omklassificering av personbil, kombi eller halvkombi, till lastbil ska i normalfallet hela baksätet, sittdyna och ryggstöd, demonteras.

Undantag från denna princip kan göras i de fall baksätets ryggstöd i nedfällt läge utgör lastplan och bildar en helt plan lastyta även om sittdynan är kvar, t.ex. i en kombi. Om lastytan i dessa fall inte blir helt plan är det tillräckligt om sittdynan tas bort om lastytan då blir plan. Ryggstödet ska låsas i sitt nedfällda läge av lastförskjutningsskyddet eller på annat stadigvarande sätt.

Bilbälten
Bilbälten behöver inte demonteras. Många bilar har i dag bältessträckare som standard även i baksätet, därför ska vi inte kräva att bälten demonteras då detta kan äventyra bilbältets funktion vid en eventuell återställning av fordonet till personbil.


Vi måste också få uppgift på tankvolym, finns i instruktionsboken, samt uppgift på garanterat axeltryck fram och bak, detta hittar du på fordonets tillverkarskylt i den flesta fall.
Dessa uppgifter tillkommer i registreringshandlingen vid lastbilsklassificering.
Kontrollera gärna att bilen är utrustad med däck dimensionerade för garanterat axeltryck som minst.

Priset för registreringsbesiktningen är 1100:- kr plus vägning 375:- kr, till detta kommer också en omklassificeringsavgift på 550:- kr.
Eventuell kontrollbesiktning tillkommer.

Vid fastställande av ny tjänstevikt ska endast föreskriven utrustning finnas i bilen, den ska också vara fulltankad om möjligt.

Fyll i bifogad blankett, notera uppgifterna för bränsletanken och garanterat axeltryck.
Lämna den till den som hjälper dig med registreringsbesiktningen, ta även med instruktionsboken.

Re: Räkan - resurrection

Postat: 23 maj 2017 22:19
av Nivaplogen
Extremt imponerad av ditt bygge. Vilket tålamod! Har själv kämpat med tutan då jag bytt ratt. Fick smörja med kontaktsprej på släpskon för bättre kontakt med kontaktringen. Blinkersringen med de två "knopparna" får man försöka "lira" in i rätt läge.... funkar hyfsat.. när man svänger till höger....

Re: Räkan - resurrection

Postat: 05 jun 2017 10:54
av ahlberg
Man lär sig...

Registreringsbesiktning till lätt lastbil klar, med en anmärkning - stänklappar saknades! Vilket medförde att jag inte kunde kontrollbesiktiga efteråt som jag tänkt.. Jag tänkte nog att sånt småskrafs inte skulle vara stoppande för registreringsbesiktningen, men där hade jag fel. Nåja, har en efterkontroll bokad i em, och sen får jag göra min kontrollbesiktning senare - när de hunnit knappa in allt i systemen..

Snart är Räkan återupplivad!

Re: Räkan - resurrection

Postat: 05 jun 2017 11:25
av Larsson
Snyggt jobbat!

Är lite nyfiken på varför du LB reggar?
Min Niva var LB reggad när jag köpte den och de höjde vägskatten hela tiden och tillslut räknade jag ut att jag sparade ett par hundringar på att ha den LB reggad (besiktningen är 100kr dyrare för LB reggade bilar) och då gick jag miste om baksäte så jag kunde ha med mig barnen.

Har de ändrat LB vägskatten nu igen?

Re: Räkan - resurrection

Postat: 05 jun 2017 11:48
av ahlberg
Nej, anledningen är främst att jag vill slippa mecka ut och in baksätet en gång om året för att få plats med semesterpackningen och tryggheten i att ha lastskyddet som säkerhet när man har fullt med packning.

Tanken är även att kunna åka göra lite "expeditions-stuk" och sätta in fast inredning, kanske med utdragbart kök.

Ekonomin runt det hela har jag ingen koll på - det är värt det i alla fall.. :)

Re: Räkan - resurrection

Postat: 05 jun 2017 12:15
av Larsson
ahlberg skrev:Nej, anledningen är främst att jag vill slippa mecka ut och in baksätet en gång om året för att få plats med semesterpackningen och tryggheten i att ha lastskyddet som säkerhet när man har fullt med packning.

Tanken är även att kunna åka göra lite "expeditions-stuk" och sätta in fast inredning, kanske med utdragbart kök.

Ekonomin runt det hela har jag ingen koll på - det är värt det i alla fall.. :)
Okej :)

Re: Räkan - resurrection

Postat: 05 jun 2017 15:22
av ahlberg
Då är lilla Räkan regbesiktigad och kontrollbesiktigad! Jag förklarar henne därmed återupplivad.

Tråden låses - fortsättning följer i ny tråd, välkomna!