Niva nummer 2

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Niva nummer 2

Inlägg av Tsugua »

Hejsan Forumet.

Häromdagen fick jag ett ryck och slängde iväg ett skambud på en Niva som varit ute på blocket ett tag. En vit liten skönhet från 2005 som rullat strax under 10 000 mil. Besiktigad November ut. Enda problemet ägaren hade med den var att batteriet laddar ur. Inget som avskrämde mig. Sagt och gjort. 13:30 igår kopplad jag transporten bakom bilen och drog iväg 50 mil enkel resa. Affären gick smidigt och Nivan blev min för 6000:- Hade en Codriver med mig som fick plåga oss hem i 90 km/h de 50 milen hem. 04:00 Var hon lossad och parkerad på uppfarten hemma i Småland. Känns väldigt bra. Snabbt i säng för att orka upp till jobbet idag kl 06:00 :shock:

Detta är min andra Niva. Jag har tidigare ägt en från årsm 97. Den sålde jag för 5-6 år sedan. Har sett att en kille som kallar sin PEVAB här på forumet äger nu? Har ångrat mig varje dag sedan dess. För 5-6 år sedan var jag helt novis på detta med att meka, och Ni på forumet var till en sån grymt bra hjälp. Nu har jag skaffat en garageplats med komplett verkstad. Så tiden för en Niva igen kändes klockren!!

Tanken med denna Niva är att ha endast som besiktigad Offroadträff bil. Den andra Nivan jag hade använde jag som andra bil. Det drog ju med sig att inga avancerade förändringar på den hanns med att göras, då jag var tvungen att köra den till jobbet dagen efter. Även att man inte vågade satsa så mycket i lerhålen ute i skogen som man ibland ville med risk för genrealras.

Så nu i helgen skall den få en komplett genomgång invändigt och utvändigt. Nya oljor och andra vätskor. Näst på tur står HooDoo som jag redan börjat smida på. 31 tums däck har så. Så om det krävs mer modifiering för att de skall funka på så skall det göras oxå.

Avslutar med en bild på hur hon står idag.

Bild
Bild

Feels good to be back!!!
Loranga
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Niva nummer 2

Inlägg av Loranga »

Välkommen tillbaka!
Jag är också här en andra vända...
Hoppas du blir duktig på att uppdatera i projekttråden, jag själv borde skämmas...
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva nummer 2

Inlägg av ahlberg »

Verkar vara ett bra köp. Välkommen tebax.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Re: Niva nummer 2

Inlägg av Tsugua »

Tack för hälsningarna.

Ikväll har Nivan fått ny ventilkåpspackning. Generatorrem och ny vevhusventilationsslang. En rejäl rengöring av motor och motorrum samt ny generatorrem var vad som krävdes för att hon skulle börja ladda igen :D

Nu skall hon upp på pallar, så jag kan fokusera på kopplingsbyte och Hoodoo.

Om 1,5 vecka blir det premiär med Nivan på första offroadträffen.

Det borde jag väl hinna?
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Re: Niva nummer 2

Inlägg av Tsugua »

Så. Efter många om och men så sitter nya kopplingen på plats. Den gamla var totalt slut. Men fan va bökigt att få ner fördelningslåda och växellåda. 5 timmar tog det. Kopplingen tog cirka 20 minuter att byta inkl lite rengöring. Fördelningslåda och växellåda ligger nu på golvet och väntar på att återmonteras i morgon. Oljan i dem har jag hunnit byta med!!

Trots att det inte gick jättesmidigt idag, är det ett sant nöje att få skruva Niva igen :D :D :D
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Re: Niva nummer 2

Inlägg av Tsugua »

Så. Nu är hon redo för premiärträffen imorgon.

Kopplingen är bytt. Ny olja i växellåda, fördelningslåda och axlar. Hoodoo monterat. Skärmarna uppklippta. 31 tums Kumho monterade. Highliften på taket. Efter imorgon så får vi se om den håller ihop som tänkt? Kommande projekt är allmänt puts. Fixa till hjulhusen lite lite till då det naggar ytterst lite i innerkanterna. Montera skärmbreddare.

Såhär står hon nu. Laddad med verktyg och reservdelar inför morgondagens utmaningar.

Bild

Bild

Bild

Håll tummarna att allt håller ihop!

Gokväll.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva nummer 2

Inlägg av ahlberg »

Ser bra ut. Bara stenkrypare som möjligtvis skulle kunna vara ketchupen på moset.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Re: Niva nummer 2

Inlägg av Tsugua »

Premiärträffen är avklarad.

Började sådär. Klarade nästan första transportsträckan ut i spenaten innan Nivan börja koka. Det formiligen stod som en fontän ut under motorn. Förväntade mig det värsta. Men efter närmre kontroll visar det sig att fläktarna inte gick (borde kollat detta hemma) Men efter lite tjuvkoppling så fick vi igång dom genom att koppla fläktarna till helljuset (ingen som klagade på att jag bländade ute i skogen :D Hämtade vatten i närmsta bäck och spännde åt samtliga slangklämmor, samt klippte en slang som spruckit. Sen var vi igång igen.

Bild

Vidare ut i skogen. Nivan tuffade på som förväntat efter ha blivit lossdragen av min kompis som oxå var med så saknade jag plötsligt avgassystemet som låg flätat runt bakaxlen. Min kompis som drog lyckades i samma veva bryta av båda sina övre bärarmar. Blev lite skogsmek.

Bild

Tyvärr fanns det ingen svets mitt ute i ingenstans. Så det vara bara till att klämma in 4 fullvuxna karlar i Nivan och leta upp en svets.

Bild

Efter några om och en del men var bärarmarna på plats igen. Tyvärr så var det ganska sent och området stängde strax därefter bärarmarna var på plats. Men en hel del kört blev det ändå.

Nivan höll ihop fint. Lite lärdomar fick jag dock med mig. Alldeles för stora hjul bak (eller för små hjulhuls) Behövdes inte mycket innan hjulen kilades fast i hjulhuset och stillastående diagonalspinn upptod. Detta måste åtgärdas. Vet dock inte hur det skall göra enklast???

Kändes lagom kul att fastna på ett sånthär "enkelt" ställe.

Bild

Hur som helst. En trevlig dag i skogen. Inte så mycket kört, men kul att komma ut ändå. Nu står Nivan tvättad och uppallad i garaget igen. I väntan på modifieringar till nästa träff.

Min trosshora var oxå nöjd med dagen :D Som ni ser har highliften fått sällskap av avgassystemet på takräcket.

Bild

Vet inte varför forumbilder vänder på bilderna och orkar inte krabbla med det nu.
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: Niva nummer 2

Inlägg av gubben i ladan »

Kolla jord sladden från fläkten som sitter i karossen under reservhjulet.
Jag hade dålig kontakt där på min.
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Re: Niva nummer 2

Inlägg av Tsugua »

Körde in henne på besiktning idag. Gick bättre än förväntat. 2a för att ljuset fram slog lite för lågt. Försökte justera upp det. Men de var justerade max upp. Tror det kan bero på att kilarna jag gjorde till min hoodoo höjning blev lite lägre än beräknat och puckarna bak lite lite högre. Så har lite raggar stuk på bilen nu. Men skall göra skära ut nya kilar fram och se om det hjälper. Andra 2an berodde på att bromsarna inte tog alls bak. Eller. Handbromsen tog perfekt. Men inte när man tryckte på bromspedalen. Förstår inte vad det kan bero på. Hur som helst så känns det som små problem :D
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva nummer 2

Inlägg av niva-2121 »

Tsugua skrev:Körde in henne på besiktning idag. Gick bättre än förväntat. 2a för att ljuset fram slog lite för lågt. Försökte justera upp det. Men de var justerade max upp. Tror det kan bero på att kilarna jag gjorde till min hoodoo höjning blev lite lägre än beräknat och puckarna bak lite lite högre. Så har lite raggar stuk på bilen nu. Men skall göra skära ut nya kilar fram och se om det hjälper. Andra 2an berodde på att bromsarna inte tog alls bak. Eller. Handbromsen tog perfekt. Men inte när man tryckte på bromspedalen. Förstår inte vad det kan bero på. Hur som helst så känns det som små problem :D
Kan möjligen bero på att du förbisåg att endera justera läget på den bromskraftbegränsande ventilen bak eller förlänga länken..
Själv tillverkad jag i stället en ny länk mellan bakaxeln och tvärgående staget.
Nya länken gjorde jag 37 mm längre.
Min Niva är höjd cirka 2" bak.

;)
Forumsponsor
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Re: Niva nummer 2

Inlägg av Tsugua »

Renoveringen går långsamt framåt. Ikväll var det dock dax för lite test ute på fältet. Gick långt över förväntan!! Bäst av allt var att dörrarna höll tätt. Stannade med vatten 10 cm upp på dörrarna och fortfarande tort i kupén :D

Har inte fått extraljusena monterade ännu. Men vi fick med oss en redig bygglampa ut. Funkade perfekt.
[img=http://forumbilder.se/F9GHK/niva1.jpg?width=150]

Alltid svårt att fånga bra lut på bild. Men här var det brant uppför.
[img=http://forumbilder.se/F9GHK/niva2.jpg?width=150]

2 meter längre fram var det betyligt djupare. Där vågade jag som tur väl var inte öppna dörren. Då hade jag blivit blöt om fötterna :o
[img=http://forumbilder.se/F9GHK/niva3-1.jpg?width=150]

En lyckad provkörning som inte slutade med haveri :-)

God kväll!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva nummer 2

Inlägg av niva-2121 »

Snyggt med mörkerbilder på en ljus ren(?) bil.
Lyckos som klarar en provkörning utan haveri.
Forumsponsor
Tsugua
Inlägg: 75
Blev medlem: 29 dec 2008 20:50
Ort: Anderstorp

Re: Niva nummer 2

Inlägg av Tsugua »

Nu är hon till salu om någon känner för att ta över projektet.
eric@nordbacks.se eller 070-6644898
Ge mig ett bud om någon är intresserad.
Skriv svar