Niva-Loranga

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!

Niva-Loranga

Inläggav Loranga » 19 nov 2014 23:39

Då var Loranga tillbaka... ni som var med sedan gamla forumet kanske har ett humm om min första Niva.
Annars finner den (mer känd som Kaj?) HÄR
Försökte förgäves köpa tillbaka den, var även inne på Ludmilla (niva-2121's Niva).
Nu blev det något helt annat, en lila Niva, ett litet lik... som gjort för bruk och makeover.
Namnet jag har gett den är barnförbjudet tack vare den underbara hemresan efter köpe-affären, så tills vidare får den väl heta Niva-Loranga :D

Började en fredagkväll efter jobbet med att lura med frugan 12mil för att titta på en Niva. (Tråkigt med dagbok? Hoppa till nästa stycke typ :ugeek: )
När vi åkte hemifrån började det skymma, när vi var framme var det kolsvart. Säljaren hade riggat med strålkastare i sin gigantiska carport så en del såg man, resten fick man ta med ficklampan.
Såg väldigt fin ut i underredet, lite ytrost i skärmkanter, några plastdetaljer i bagaget var spruckna, hatthyllan saknades, bromsbeläggen fram var slut men nya låg där bak (undrar varför de inte satt på där fram?) och styrningen glappade, avgassystem Modell Lapptäcke/Durkslag, "sportigt" aluminium-fotstöd istället för org. plast, skapligt välbevarad 10-åring med "charm".
Tog en svängom med den på kurviga o skumpiga grusvägar, lät och gick bättre än flong-nya Kajen gjorde på sin tid.
Det var bara att slå till tänkte jag o prutade en skvätt sen bar det av hemåt. Nöjd o glad i hågen susar vi fram på 2-1väg i snudd på natten, så jag sätter mig till rätta och njuter av min nya kamrat.
Helt oväntat, eller? något går alltid fel med mina bilar, bilen börjar tappa kraft, låter som den går på tre cylindrar tappar fart tills jag nått 0km/h o får stopp i en bussficka. Frugan bakom undrar varför jag ska stanna o kika på bilen nu och inte sen när det existerar något ljus av någon sort.
Poppar huven o rycker febrilt i tändkablar och kontakter till varje givare och sensor jag kan hitta. Provar att starta, jajjemän var glapp i tändkablarna säkert (?!) då den stått ett tag.
Vinkar igång följet och fortsätter hemåt, eller i riktning hemåt väl uppe i hastighet dyker samma fel upp, behöver inte upprepa proceduren här...
In igen o iväg. Två minuter senare samma sak, kan inte komma på något annat efter 14h "arbetsdag" så jag gör samma sak igen, o igen o igen. Sen når vi stadsgränsen, fel stad bara, fortfarande 10mil hemifrån.
Vi ger upp och tar in på hotell med planen att dagen efter byta tänddelar, för soppa luktar det.
Sagt och gjort dagen efter far vi till mekonomen, då undrar jag om det ens är möjligt för en bil att gå på två cylindrar för så låter och känns det!
Enda som fanns att erbjuda var tändstift, så tack och bock! Prova-prova.... NYA bilen! Gisses vad det går, klarade säkert specifikationen på 0-100 på mindre än en minut.
Nu äljvar åker vi hem, en bit. 20 minuter senare, tro't eller ej, samma visa. Väljer att hanka mig hem på mindre vägar i lite lägre fart med XX antal omstarter. Ett knappt dygn efter att vi for var vi hemma igen, Nivan är inte känd för att vara snabb, men gisses... är det 12 mil per dygn som gäller? Nu kan man i alla fall meka med verktyg, "med sin nya kamrat", my ääs.

Misstänker både det ena och det andra utan resultat. Felet dyker bara upp när man kör en stund på landsväg i +80km/h.
Så än idag, kan ju erkänna att jag inte lagt mig så mycket tid p.g.a. tillbyggnad på kåken, har jag inte löst det... KANSKE
Skulle nämligen lägga en beställning från ladapower här om dagen och skulle passa på att spana in boxen nedanför motorhuvsspaken. Men va i, plastinredning sitter fast med hjälp av det "sportiga" fotstödet. Lossar skruvarna, då får jag bort plasten, som varit fäst I kabelhärvan TILL BOXEN. Som tur är har isoleringen på två kablar bara blivit naggade eftersom den ena skruven bara har legat och separerat kablarna åt. Så troligtvis dök bara felet upp på +80km/h-väg då jag lutade mig tillbaka och placerade foten på fotstödet = skruv in i kablar är typiskt dåligt. Försvann gjorde väl felet när bilen startades om eller när jag drog i spaken till huven och kom åt plasten tillräckligt för att skruven skulle sluta med kortslutningen av kablarna.
Tyvärr har jag inte kunnat se om det var orsaken eftersom jag rivit lapptäcket (avgassytemet) och bygger nytt a'la Loranga i snigeltempo.

That's that, eloge till er som orkat läsa!
Bilder och uppdateringar kommer nog att dyka upp vare sig ni vill eller inte. Har redan stora planer i mitt lilla huvud. Bland annat omlack i sommar kanske, mer än en kulör, o lite annat som gör bilen roligare att se på och använda för självaste körkänslan ska bara återställas i form av o-glapp styrning, motor som klarar att vara igång i mer än 20 minuter och bromsar som använder bromsbelägg och inte stålet som skiljer bromsskivan från bromskolvarna.

Punkt o pricka nu har jag hicka. Återkommer när Nivan tömt pengarna ur min ficka.
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
Användarvisningsbild
Loranga
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Niva-Loranga

Inläggav maggan » 20 nov 2014 00:00

Kanskje inte skal hälsa välkommen, då du har varit på nivaforum mycket längre än mig. Men får grattulera till nyfunnen kjärlek :D

Må säga att detta var bästa läsningen på länge. Gläder meg till fortsättningen.

Maggan
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Användarvisningsbild
maggan
 
Inlägg: 428
Blev medlem: 07 nov 2011 15:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva-Loranga

Inläggav Loranga » 20 nov 2014 00:11

Klart jag kan bli hälsad välkommen, tackar för det ändå :)
Har haft ett långt men vemodigt uppehåll, sedan 2008 tror jag det var, men nu är det slut med det.
Det är nya tider, ny bil och nytt forum nu, så nu är jag rookie igen. Men jag har smygit här lite till och från när abstinensen tagit över :oops:
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
Användarvisningsbild
Loranga
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Niva-Loranga

Inläggav niva-2121 » 20 nov 2014 16:56

Välkommen tillbaka till "träsket" Loranga.
Även välkommen (tillbaka) till Sandlycke nästa lördag = 29 november.
:mrgreen:
Forumsponsor
niva-2121
 
Inlägg: 1329
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Strängnäs

Re: Niva-Loranga

Inläggav ahlberg » 21 nov 2014 10:32

Välkommen tillbaka!
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se
Användarvisningsbild
ahlberg
 
Inlägg: 4867
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva-Loranga

Inläggav dieselpower » 21 nov 2014 20:37

Trevlig läsning :lol:
Lada Niva 2121-1,6 M5 -87
Användarvisningsbild
dieselpower
 
Inlägg: 122
Blev medlem: 01 feb 2011 21:38
Ort: NordvästraSkåne

Re: Niva-Loranga

Inläggav Loranga » 22 nov 2014 11:23

Tack för välkomnandet!
Tog en bild på kvällen när vi äntligen kom hem, tyvärr var det lite svagt ljus, så den blev så där.
Man ser i alla fall att det föreställer en niva... Hoppas bli klar med taket på tillbyggnaden under dagen sen är det avgassystem som gäller!


Bild

Får jag bara igång han så han går som han ska, och bromsar som bromsar ska, ska jag försöka ta mig till Sandlycke... :)
Så håll till godo, detta äventyret kan bli likt Frodo-s
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
Användarvisningsbild
Loranga
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Niva-Loranga

Inläggav sulfido » 22 nov 2014 19:17

Ser bra ut på bild! Grattis.
Har du hittat nån färgkod på den?
Jag har en likadan från samma år men hittar ej färkoden någonstans.
sulfido
Niv(e)a -87
Niva -04
Land Rover 109 -79
Traktorer båtar samt en hel hop mc (mest Italienska)
sulfido
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 15 sep 2011 14:23
Ort: Kramfors

Re: Niva-Loranga

Inläggav Loranga » 01 dec 2014 22:31

Tackar tackar, mkt som gör sig bättre PÅ bild :-)
Har inte hittat någon färgkod på den, men återkommer om jag gör.
Fick ihop avgassystemet med rostfria utblås och allt, glömde ta bild på gamla systemet men jag kanske tar det senare.

Så här såg det i alla fall ut innan det monterades på plats, ingen jättemagi kanske (och inte de vackraste svetsfogarna, jag vet) men lite dokumentation...
Bild


Med ändrören kapade i rättvinkel för de rostfria utblåsen och avgasupphängningen egenhändigt ombockade o ditsvetsade
Bild


En bild på häcken med allt monterat, ska tvätta underredet snart då kan jag passa på att ta bild på hela systemet underifrån om det är av intresse... Annars gör jag det ändå.
Bild


Här får ni även ett mindre bra klipp i form av ljudtest :-)
Står i närheten av en vägg så det kanske inte blev helt rättvist men lite dovare än original är det helt klart, märks inte så jätte stor skillnad när man sitter och kör,
en svag känsla av en stor motor kanske om man känner efter ordentligt :D


Efter att skruvarna som höll det sjukt sportiga fotstödet blev demonterade ur kabelstammen går bilen märkligt nog bättre :-)
Däremot så efter ca en timmes körning blev den lite blöddrig och trött vid kraftigare gaspådrag än vid normalkörning men går utmärkt om man inte har bråttom,
börjar fundera på om det kan vara någon givare som spökar när allt blivit ordentligt genomvarmt?
Den går inte alls som tidigare i alla fall då den gick på 2-3 burkar och tappade kraft till den dog, kunde fortsätta och köra nu men med lätt fot.
Men som sagt i en annan tråd, hade nog inte var helt kul att fara till sandlycke och troligtvis, med min berömda tur, bli stående där borta en timmes bilfärd hemifrån.

Idéer angående trötta motorn mottages vänligt och bestämt, passade i alla fall på att beställa typ alla givare o filter när jag ändå la en beställning på delar.
Borde dimpa ner ett 25kgs paket snart....
Annars får jag fimpa min ryska raket's fart
Senast redigerad av Loranga 12 dec 2014 00:47, redigerad totalt 1 gång.
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
Användarvisningsbild
Loranga
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Niva-Loranga

Inläggav rid54 » 01 dec 2014 23:25

Ditt "trött-motor-syndrom" påminner om hur en av mina gamla bilar höll på. Gick bra en stund, men tappade sedan orken, för att till slut endast gå på tomgång (en insprutningsmotor). Stängde man av och startade igen efter en liten stund, gick den fint en liten stund och så höll det på... På nåt sätt kom jag på att om man slog på tankens undersida när man stannat och stängt av, försvann problemet ett bra tag (nån timme i bästa fall). Senare undersökning i tanken visade en mängd skräp/flagor, som -tydligen- sögs mot sugrörets sil och efterhand täppte till när man hade motorn igång, vilket ledde till för lågt bränsletryck. Tankrensning gjorde susen... Nu borde väl en hyfsat modern bil som din larma om "för mager blandning" eller nåt (CE-lampan, felkod), men nåt med bränsletrycket kan det ju vara. Ibland önskar man att det satt mätare överallt där det kan börja bli felaktiga tryck mm, men då skulle väl det bli lite väl mycket cockpit över förarplatsen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Niva 2006; "Snövit" (Sniegbaltīte)
Volvo TL 22 (935)
Användarvisningsbild
rid54
 
Inlägg: 972
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna

Re: Niva-Loranga

Inläggav Loranga » 12 dec 2014 00:40

Najs!
Får kolla det, hade ju tänkt byta soppafiltret när det landar i lådan, men då kanske man ska vara klok och kolla tanken innan så man inte sätter igen nya filtret med smågrus o fickpengar igen.

Som jag skrivit tidigare har jag problem med bromsbytet, hade hoppats på ett smidigt "lossa fälg, bromsok av med skiva=färdigt".
Tydligen blir det roligare om man har navplatta utanpå allt för att krångla till det så hela framvagnen måste lossas... går inget vidare i alla fall, ska prova med frostlösare och i sista fall ta ner hela drivaxeln. Eventuellt värme där emellan som det föreslagits, vågar man det eller är det risk att man pajar lagret innanför?

Det enda positiva idag var att halva julaftonen kom och hälsade på, blir roligare när det stora paketet nr.2 kommer, om det kommer.... verkar försvunnit i europa någonstans :D
Fick iaf lite roliga pryttlar från ladapower i paket nr.1 som sagt, det bästa var nog godispåsen, tröst-äta ;-)

Bild
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
Användarvisningsbild
Loranga
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Niva-Loranga

Inläggav Loranga » 22 dec 2014 23:58

Nu har jag fått ordning på bromsarna, för tillfället.
Fick lägga ner bromsskive-bytet men nu är i alla fall beläggen lika tjocka och av samma märke på båda sidorna! Har två riktigt skapliga begagnade belägg (ena sidan alltså) om någon är intresserad :D
Avbröt byte av bromsskivorna då den konade brickan vägrade släppa på vänster sida, höger släppte den på en gång... Så det blir väl till att ta hela drivaxeln i sommar eller nåt.

Sen så har det andra paketet hittat hem med nya delar! Var bra orolig ett tag då paket-spårningen inte uppdaterades på ca 3veckor.
Blev lite nya plastbitar när jag ändå var i farten, bumper-hörn, bagagerumsmatta, fotstödet som var sprucket-lagat-fastskruvat i kabelstammen, och en toolbag att pryda bagaget med det nödvändigaste...

Bild

Just nu håller jag på att byta grenrör (gamla sprucket) o packning + downpipe-packning, passade på att komplettera med lite packningar och givare, saknades tillexempel packning mellan röret från kupén och till vattenpumpen = drip-drop
Knacksensor, ifall den varit sönderdragen av någon gubbenhöst som varit där tidigare, har ju hittat en del fusk som yttrar sig i småfel och läckage.

Någon som vet om man kan byta bara downpipe och låta grenrör och insug sitta kvar, monterat på toppen? Typ dra downpipen neråt ut under bilen? Jag vetefanken hur de tänkt att man ska få ut skiten, ska kanske försöka se delarna i dagsljus någon gång :D
Funderar på om det kanske är någon läcka som gömmer sig under värmeplåtarna på den så den behöver bytas senare när allt annat är tätt och återmonterat.
Vill bara få ihop allt nu så man kan tuta runt lite igen.

Var och hälsade på svensvarvare förra veckan, han hade bytt ut sin niva mot Trabant, ville bli av med lite delar mot en slant. Så nu har jag lite godis på överraskningshyllan också :mrgreen:
Ha tid med det då? I bästa fall blir det först till våren, men troligtvis sommarvärmen... har hittat billig hjälp i byn i värsta fall, så spääännande

Klart slut
Fyrhjulstjut
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
Användarvisningsbild
Loranga
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Niva-Loranga

Inläggav Markus Almroth » 03 jan 2015 17:18

Välkommen tillbaka :-)

/M
Markus Almroth
 
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 22:00
Ort: Sundsvall

Re: Niva-Loranga

Inläggav Loranga » 03 jan 2015 19:45

Tackar!
Hur inte hunnit göra några stordåd pga husrenovering, men måndag har jag en heldag dedikerad till la'Niva.
Förhoppningsvis är motorrummet komplett och tätt så man kan ta en provrunda o se vad som mer behöver massage.
Kosmetika får vänta till vår/sommar... Man blir bra avundsjuk när man ser andra med garage när man själv ligger på en lerig grusplan och sprattlar :)
Har i alla fall hittat en mysig allmän skogsväg, lera/grus, att puttra runt på i brist på terrängbana.

Tjo o fläng
Skruva på en mojäng ?!
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
Användarvisningsbild
Loranga
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Re: Niva-Loranga

Inläggav Loranga » 19 jul 2015 00:19

Wow, dålig på att uppdatera här...

Har inte gjort några stordåd men litegrann sen sist, tyvärr har huset tillsammans med min höggravida fru fått sätta dagordningen.
Lyckades i alla fall få avgassystemet 97% tätt vilket duger för mig, bytt lite trasiga plastpaneler i kupén, hittat huvudjorden hängandes lindad runt en kylarslang = jordar inget vidare.
Med jorden fastsatt har mina konstiga motorfenomen försvunnit ytterligare (bortsett från att nu blinkers o hel/halvljus lagt av).
Lite är bytt, oljor i bak, växellåda, motorn o fördelningslådan.
Har även påbörjat ett litet fälgprojekt också men det dröjer nog tills det är avslutat, tyckte inte att jag hade tillräckligt att göra. Det har ju inget med funktion att göra så det får la ta den tid det tar.
Lokaliserade ett konstigt skrapljud bak som visade sig vara ett löst metallbleck/fjäder som ska hålla bromstrumman på rätt plats, fanns väl tre till som satt kvar o gör nytta men det blir väl till byte för att inte råka illa ut.
Fick dit lite borttagbar solfilm från biltema för femtio-lappen, det duger gott :)

Fick ha lite fritid idag så då föll andan på att ta tag i plogbygget, vill inte stå i december när flingorna faller o svetsa ihop'att.
Hann bara tänka ut konstruktionen för höj/sänk och hög/vän efter att första fästet var ihop plockat, får förhoppningsvis fortsätta imorgon. Har ingen ritning eller skiss så bilderna får visa vad det blir av det.
Fortsättning följer

Bild
Kanske kan bli något av det här me... redig isskrapa som ger tyngd också är perfekt för vår lutande uppfart, blev dryga decimetern is detta året.


Bild
Kommer hamna lite längre ut från bilen för att få plats med allt, blir ju inget finbygge direkt


Bild
Första fästet, synd bara att man aldrig svetsat så man får lära sig på projekten, finns ingen tid över att öva på...
Fästet finns det planer för ytterligare funktion typ pallyft då vi har en del pallar ståendes med skit man inte orka konka runt på, hoppas allt håller bara :-)
Man får vara som man är, när man inte blev som man skulle.

Niva -05 Kaj såld 2008
Niva -04 Niva-Loranga Under construction
Användarvisningsbild
Loranga
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 26 sep 2014 06:10
Ort: Katrineholm

Nästa

Återgå till Våra bilar och projekt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron