Niva med snöplog och lullull

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av niva-2121 »

Nivaplogen skrev: Ang. högtalare bak så är ju hatthyllan ett bra alternativ men min hatthylla är inte plan. Så det går inte att ha så stora högtalare där.
Man kan fylla ut med svart fogmassa el dylikt så att det blir plant för högra högtalaren. För vänstra är det plant.
Gissar att det är de lådformade pressningarna i hatthyllan du åsyftar.
Jag har 14 cm och 17 cm runda högtalare i dörrar resp hatthylla.

Men det kanske skiljer på hatthyllorna beroende på årsmodellen.
Forumsponsor
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Det blir stor skillnad med ledlampor... 8-)
Bild
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av svedberg »

Nice med led :)
Vart köpte du lamporna?
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Jag köpte dom här:
https://www.chinavasion.com/china/whole ... _DC12-24V/

Kämpade länge för att allt skulle få plats. :evil: Funderade på att såga upp hela lykthuset. :twisted: Men efter sista försöket så fick allt plats. :shock: Kände mig otroligt "duktig" ;) och det lyser mycket bättre än original. :D Få se vad besiktningen säger. :oops:

Förutom lampan så skall följande få plats:
1. Elektronikbox. :!:
2. Fläkt :o varför :?: lyktglasen är ju kalla när ljuset är på. :idea:

men allt får plats. :)
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av rid54 »

Fläkt... Effekt-LED kräver lite kylning, kan man säga. Troligen är fläkten till detta. Det hjälper nog inte att lyktorna är kalla, det är ju ingen luftcirkulation inuti dem. Vad gäller bilprovning så bryr de sig nog bara om att ljusbilden är OK och det får man ju hoppas den är.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Jaha man upptäcker saker... Mitt parkeringsljus har hel och halvjus. När jag startar bilen så är det 21W på parkeringsljuset och baklamporna är släckta. Är det så jag ska köra? Nya bilar har ju tända lampor fram och släckta bak. När jag sätter på lyset så slår parkeringslamporna om till 5W och då tänds naturligtvis också baklamporna på. Vad är lagligt? Kör hellre med tända bakljus. Instruktionsboken berättar inte så mycket. Inget stort problem egentligen men ville bara berätta att så funkar min Niva. En annan sak som jag har märkt. Vid gaspådrag så är det ett "ringande" ljud. Är det normalt? Har någonting lossnat och är löst? Jag vet att det normalt finns transmissionsljud med detta har jag först nu upptäckt då jag efter inkörningsperioden "pressar" Nivan lite mer. Mig stör det inte då jag trivs varje sekund jag har tillfälle att köra min Niva men jag vill att bilen skall må bra. Det är därför jag frågar.
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av rid54 »

Det du beskriver med olika nivåer på "P-ljuset" är nog en form av DRL. Tydligen, tack vare nån tankevurpa inom EU, så är det OK att bygga ljussystemet så att det bara är DRL i fronten med bakljusen släckta. Om man ALLTID kommer ihåg att slå om till halvljus när det är nedsatt sikt är det kanske inte ett problem, men det visar sig rent praktiskt att det finns en hel del glömska eller obetänksamma människor som kör omkring med DRL i fronten och inget tänt därbak, i dimma, mörker, regn, snöyra och det är inte bra. Vi har ju haft nån form av automatik i Sverige på de flesta bilar, som gjort att det sällan blivit så att man glömt bakänden, men nu får man "tänka själv". Personligen skulle jag se till att bakljusen funkade hela tiden, oavsett 21 eller 5 W i positionsljusen fram.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Jag håller fullständigt med dig! Jag tänder alltid lamporna så det lyser både fram och bak och dessutom så tänds ju instrumentbelysningen och det är ju bra :D . Jag kommer ihåg när halvljuslagen kom och två motargument var att "oj vad mycket bensin det kommer att förbrukas" och "jaha nu kommer man få byta glödlampor typ varje vecka". Jag tycker det är bra att man syns ute i trafiken, med både lyse fram och bak. Framförallt i vårt mörka land... i alla fall under vinterhalvåret.
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av maggan »

Håller helt med om att det är helt hål i huvudet! Av vilken anledning skulle man inte vilja synas gott även bakifrån, har man råd att äga en bil skal man nog kunna klämma fram de få kronor extra det kostar i året.
Hade en Touran 2013 modell med sån idiotisk lösning att det var mörkt bak men en ljussensor som slog på lamporna när det blev mörk. värkar inte vara alla bilar som har sån funktion, ser ibland några som kör helt utan ljus bak även i mörker, livsfarligt. Trodde nästan att det var ett krav med automatik?
Alla bilar utom en som jag har ägt har haft automatiskt halvljus och jag som surrhuvud klarar meg inte utan. Glömmer antingen att slå på eller av ljuset :(

Ja hade nog prövat att koppla om så bakljusen också styrdes av halvljus automatiken. Dock är min bil från 19pil och båge, men jag tror elektroniken är relativ lik i de nya och då inte väldigt komplicerad.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Jag håller med dig Maggan. Nu är det såhär att jag "normalt" kör en Citroen Grand Picasso och där är allt automatiskt. Man behöver inte tänka på någonting. Man blir en lat förare. Man behöver t.ex. inte dra åt handbromsen när man parkerar. Hur många gånger har jag inte kollat Nivan när jag parkerat att den inte rullar iväg? Jag gillar att allt är så "manuellt" i Nivan. Man får veva fönster, hålla koll på värmen, när man parkerar finns ingen backspegel som automatiskt visar trottoarkanten, ingen vindrutetorkare som automatiskt anpassar sig till regnet, strålkastare som anpassar sig efter hur man svänger, justerbar ratt, automatlåda som anpassar sig efter hur man kör, servostyrning som blir trögare ju fortare man kör, automatisk nivåreglering, listan kan göras hur lång som helst. Jag vill vara en en aktiv förare och i Nivan får jag den nostalgikick som jag behöver. (Läs 50 års kris) Men jag trivs och Nivan ger mig mer en jag kunde föreställa mig. Niva är ingen dålig bil, den levererar utan tjafs. än så länge...
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Jag har fått plogen! Egentligen kunde jag hämtat den tidigare men jag hade liksom inte tid. Arbete o.s.v. Åkte tåg till Eskilstuna och tog en promenad till Lada Skandinavien AB. Eskilstuna är fint. Väl framme så hittade jag inte min bil... Gick in i entrén och mötte Peter som hälsade mig välkommen och visade mig bilen inne i servicehallen. Kände inte igen den först... När jag körde den till Eskilstuna så var den skitigare än skitigast. Nu stod den där skinande och blank och med en plog. Det tackar man för. Inte fan tvättar Citroenverkstan ren min Citroen när jag lämnar in den på service. Det är sådana detaljer som man verkligen uppskattar. Peter gav mig en genomgång om hur plogen fungerar. Enkel men genialisk konstruktion. Jag ska ladda upp lite bilder så att ni får se vad jag menar. Det är dock rejäla doningar som väger en hel del så min tanke att frakta plogen på taket kräver att det är två man som lyfter upp plogen. Den är tung så in i he...te Nu är det ju inte så mycket snö här i Upplands Väsby men jag kunde testa lite i alla fall och det verkar fungera bra. Nivan "dippar" lite av tyngden men med låg växel och med tanke på att det var tung blötsnö så verkar det ändå lovande. Nivan är stark och tuffar på. Lite skumt bara när man backar då plogen faller ner och släpar. Men det ska nog vara så för när man kör framåt igen så rätar den upp sig. Plogen vilar på två gafflar och justerar sig själv på två släpplattor som glider på snön. Kommer att bli kung på gatan nästa vinter då vi på vår väg måste skotta själva. (kommunen lurade oss och sa att den vägen får ni ta han om själva). Det är då man fixar en Niva som löser problemet.
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Har nu snart kört 300mil. Tänkte göra service själv och läser på i instruktionsboken. Byta oljor verkar bra. Vilka oljor ska man använda? Tänkte toppa med STP oiltreatment eftersom jag vet sen tidigare att det funkar. (dämpar förmodligen lite transmissionsljud också) Men sen... i serviceboken står det typ att man ska kolla allt. Dra åt alla skruvar... alla! Hur gör ni när ni servar? Vad ska man kolla. Apropå olja så hällde jag i Slick50 i min 2107:a. Vad hände? Jo, friktionen minskade så jag fick ställa ner tomgången... Bra betyg! Läste en kul grej i instruktionsboken (det står mycket kul i den boken) att man skall: "You should wear foot-wear that is to your right foot size and enables touch sensing the pedals". ?? Jag kör med storlek 43. Funkar. Kommer med bild sen på plogen.
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av rid54 »

Jag vet inte om det ska till några tillsatser... Alla gör som de vill med sina bilar, men en helt ny skulle jag dra mig för att trixa med på det sättet. Rätt olja enligt instruktionsboken och nån hyfsad kvalitet är nog det som krävs. Slick 50 har jag hört om (för och emot) sedan min LandRover-tid på 80-90 talet. Att produkten finns kvar är kanske ett gott tecken, men jag har inte provat den själv.

Skor i rätt storlek är inte så dumt, det blir svårt med precisionen på kopplingspedalen annars.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

"Do not use oil additives or other ..." står det uttryckligen i instruktionsboken. men.. Finessen med STP är att.. eftersom jag inte kör varje dag med min NIVA så undviker jag "torrstart" med STP oiltreatment eftersom den bildar en oljefilm på metallen som sitter kvar länge, länge, länge... Har själv testat med att doppa spikar i olja med och utan tillsats. Det var skillnad. Det står dock att STP inte funkar med diffspärrar. Kommer att rapportera vad som händer för jag kommer att testa. Nu funkar diffspärrarna utmärkt och ja... man ska ha rull på bilen när man lägger i dom. Fattade inte förut men som man säger.. (read the fuc#!#g manual) "differential locking may be performed while in car movement with clutch released" så ere.
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av rid54 »

Det är möjligt att STP inte funkar med diffbromsar (limited-slip), eftersom dessa bygger på friktion. En äkta spärr som Nivans tror jag inte påverkas alls av STP i oljan.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar