Niva med snöplog och lullull

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Jaha då blev det en ny ratt. Nu går bilen mycket fortare.... :o
Bild
Köpt från Russia 4X4. Första gången jag handlar där och det gick smidigt.

Om någon behöver en knappt använd originalratt så har jag en över. :)
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Sommardäcken är på. Ryska radialdäck, original... Färgen på fälgarna är helt underbar... blank och matt på samma gång... Har monterat extraljus men ... känns lite som jag sabbat Niva identiteten
Bild
Dom lyser i alla fall starkt.
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
svedberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 07 sep 2014 07:08
Ort: Älvängen

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av svedberg »

Jag monterade dessa extraljus, mest bara för att inte förstöra nivans klassiska utseende.
Bild
Bild
Kylaremblemet stulet av Mr Black sorry :)

Nästa mod som ska göras är en höjning samt eventuellt ett RWD kit om pengarna räcker till.
Letar febrilt efter en bättre begagnad bmw 750ial igen, efter Nivan den bästa bil jag ägt.
Bild
Built for Sibiria not Suburbia
Lada 4x4 2121M -14
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Ja dom passar bättre. Lyser rätt duktigt bra också kan jag också tänka mig.
En fråga . vad är RWD kit? kopplar du ur framhjulsdriften? och i så fall varför?
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av ahlberg »

RWD-kit byggs in i f-lådan och kopplar bort framhjulsdriften. Kan spara marginellt med bränsle (eftersom vi inte har några frihjulsnav så snurrar ju allting ändå..) men framför allt blir Nivan möjlig att köra med ren bakhjulsdrift, för drifting eller bara på kul..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Nu har jag bytt alla oljor i bakaxel, framaxel, växellåda och hög,låg växellåda. :D Jag använde Statoil Gearway S5 75W-90 och STP oiltreatment för växellåda i alla oljebytena. Min plan var att transmissionsljudet skulle minska med STP. Det står så på tuben... :? Jag kan inte höra någon märkbar skillnad..., däremot så verkar friktionen minskat. Bilen går "lättare". STP eller Statoil som gjorde skillnad vet jag inte. Det är suveränt enkelt att byta olja. Man kommer lätt åt alla pluggar och man behöver ju inte ens lyfta upp bilen. Känner mig väldigt duktig. :P
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Ni som har aircondition i er Niva.... Bruksanvisningen är ju på ryska så ... Har en kompis som översatt och ja, den ska gå på och stängas av. Den fungerar i "cykler" som det tydligen står i instruktionen. Jag trodde att det var nåt fel eftersom lampan slocknar med jämna mellanrum. och.. så har vi den där "volymknappen" nere vid gaspedalen.. Det är en termostat som man ställer in då man har uppnått en behaglig temperatur. Det finns lite komik, eller vad man ska kalla det i instruktionsboken. Det står "sätt först fläkten på högsta hastighet tills rätt temperatur uppnåtts". "Ändra sen till läge 1 på fläkten så slipper du oväsen!". Ja det funkar ju iallafall. :D
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

En fråga? Det här med luft och värmereglagen. Översta spaken reglerar ju värmen. Inga problem. Mellersta spaken reglerar mellan defroster och kupemunstyckena. Men... nedersta spaken.. vad gör den? Drar men den till höger mot den blåa pilen så funkar allt. Åt andra hållet så ... typ stängs allt av.. Jag trodde det var återcirkulation av kupéluften men det verkar inte så. Vad är den till för. Är det fel på min bil?
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
pi_fransson
Inlägg: 31
Blev medlem: 05 okt 2012 12:39
Ort: Nora

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av pi_fransson »

Det är inget fel. Den tredje spaken stänger helt enkelt luftintaget.
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Tack! Då förstår jag funktionen. Men varför? :? Känns lite overkill. Tack för informationen iallafall. Reglaget får stå på blått. Värmen kan man ju inte klaga på. Passar mig utmärkt då jag lätt blir "frusen". F-n vad jag gillar min Niva! Hur kul får man ha?
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av niva-2121 »

Glöm inte klaffen nere vid gaspedalen.
Med den stängd ökas luftmängden till vindrutan(och minskas till golvet).
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av ahlberg »

Att kunna stänga tillluften helt används flitigt i länder med tätare biltrafik än vad vi har. Köbildning i städer, tunnlar med dålig ventilation, du hamnar bakom en timmerbil med utsliten och uppskruvad dieselmotor mm. Problemet med Nivans lösning är att när man stänger så stänger man. Inget läge för återcirkulation finns.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Tack för alla svar. Det uppskattar jag. Borde frågat tidigare men nu förstår jag. Ganska smart lösning egentligen. En fråga till... Luftmunstyckena vid dörrarna.. Öh?. Där kommer ingen luft. Eller är det också nåt jag inte fattat. ?
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av ahlberg »

Rören som leder till dessa ventiler är obetydligt grövre än sugrör och dessutom med stora glipor i skarvarna som från fabrik "tätas" med gaffatejp. Tanken var nog god.. men..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Jo men även om det är dimension "sugrör" så fungerar det. Har haft problem med att dörrutorna immar igen och ingen luft kommer ifrån sidomunstyckena. men...nu när det var snökaos i Stockholm och jag satt i kö i flera timmar så immade vindrutan igen. Drog då reglaget till defrosterläget och vips så var även dörrutorna imfria. :o Tänkte att det var ett j--la drag i defrosterutblåset men det kommer även luft i sidomunstyckena. Alltså ikonen för utblås i kupén är missvisande med sina pilar till höger och vänster. Ska man få igång sidomunstyckena så är det defrosterläget som gäller. Ni kanske redan vet det men det tog 2 år för mig att fatta funktionen. Joråsattde... :oops:
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Skriv svar