Niva med snöplog och lullull

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av ahlberg »

Härligt! Och som du påpekar- i princip gör den detta direkt från fabrik..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Här är en "film" på när vi kör på Botkyrka MK. I slutet av filmen finns en grym uppförsbacke och sen går det nerför... ordentligt... Det var inga som helst problem för Nivan. Kör original med ryska originaldäck med fullt tryck i däcken. Kolla bilen framför... lite mer extrem offroad... Det skumpade rejält och det här var i slutet av banan och min fru började må lite illa... Jag måste säga att Nivan är extremt bra i terrängen och min fru tyckte jag var duktig :D . Fixade uppförsbacken galant. Jag vet att det är tabu att ens nudda kopplingen så det var bara att gasa och låta Nivan klättra. I slutet på dom mest extrema nedförsbackarna så fick vi glida ner på dragkroken... :lol: Mina led-extraljus under stötfångaren (idiotisk placering av mig men det är snyggt) fick en ny vinkel när man skulle klättra upp för berget. :roll: Nu har skräcken lagt sig (svettades som f-n) och jag ska köra igen och ta lite bilder så ni får se hur extremt bra våra fantastiska Nivor klarar sig i terrängen. Jag är så j-vla imponerad och stolt.

https://www.youtube.com/watch?v=eaeMRqlB73I
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av PEK »

Kul film. Tummen upp!
Grön Niva -13
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Här kommer en film till.... vid 1:24 skrapar vi av lite färg på vänster tröskel. Hörs ganska tydligt... :lol: Den som sig i leken ger o.s.v.

https://www.youtube.com/watch?v=i8mfbqeTqM4
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av niva-2121 »

Jag besökte också BMK några gånger med Nivan.
Men det var först efter att jag fått dit "Nordic Part-plåten" och 5 mm aluminiumplåt(som en smed bockade efter mina önskemål) på sidobalkarna/trösklarna. 8-)
Andra gången kompletterad med 2" längre fjädrar och 215/80-15" Cooper A/T på "JET"-fälgar. 8-) 8-)
Tredje gången med en VAL-Racing torsen "i baken". 8-) 8-) 8-)
Blev då så övermodig att balkarna/profilerna under krävde inköp av Biltemas riktverktyg, typ Porto-Power. :oops:
Domkraftfästena förmådde jag aldrig rikta så att de kunde tjänstgöra som det de var avsedda för. :(
Men vääääldigt skoj att sätta vissa andra på plats med Nivan. :lol:
Forumsponsor
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Fel tråd kanske men jag kan rekommendera ett Ladaspel ppå mobilen... Evil Mudu. Kul och snyggt spel. :)
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Vad tycks? Kromade bokstäver från Jula. Nu går Nivan fortare....

Bild
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av gubben i ladan »

coolt
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av maggan »

Nivaplogen skrev:Fel tråd kanske men jag kan rekommendera ett Ladaspel ppå mobilen... Evil Mudu. Kul och snyggt spel. :)
Prövade dette, riktigt roligt :) känner igen mig väl med det att man går upp på bakhjulen och håller på att slå runt vid gaspådrag :lol:
Blev stiligt med dekaltrim!
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Tapio »

Nivaplogen skrev:Vad tycks? Kromade bokstäver från Jula. Nu går Nivan fortare....

Halaj!

Det blev snyggt.
Kanske kan det vara bra som upplysning också.
Det verkar vara många som faktiskt inte vet vad det är för bil. Nivan har ju aldrig varit någon storsäljare precis.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Bild

Vita blinkers från Russian4x4. Billigt och bra. Glödlampor ingick också. :D
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Startproblem! men tack vare denna fantastiska sida så kunde lag läsa mig till att "boven" i dramat ofta är ett relä som sitter i motorrummet vid a-stolpen. En dräneringsslang mynnar ut ovanför reläet och blöter ner det vilket inte är så bra. Nu är reläet bytt och Nivan kickade igång direkt. Tusen tack för att denna sida finns.
Bild
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av niva-2121 »

För säkerhets skull kan man, som jag hade på min UBBO-importerade Niva en stor "gummituta", som är öppen nedåt, över det 5-poliga relät.
Samt alltid ett extra 5-poligt relä i handskfacket. :lol:
Forumsponsor
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Dags för besiktning och lyktorna pekar ner i backen. Den här höjdjusteringen som man ska kunna reglera från kupén... hmmm. i min 2107 funkade det bra men i min Niva så har den lagt av. (bara sådär) :cry: Plockade ur lyktorna och la kopplingsplintar (sockerbitar..?) mellan höjdjusteringspinnen och ringen som håller lyktan för att rikta upp ljuset. :D och ... he..vte vad allt rostar. :shock: Min 2107:a rostade inte så här mycket. När jag skulle demontera grillen (6st skruvar) så var alla fastrostade. :twisted: Använde CRC Rostflash (vet inte om det är bästa valet men..) och lyckades få loss 3st. Fick paja grillen för att få loss den. :? Sen... fläktarna.... dom är ju inte runda... de tar i när man snurrar på dom... Jag ..?. Våra bilar behöver mycket kärlek och jag ska ju egentligen inte gnälla. Det är min hobby och jag säljer biltillbehör så fixa bilen och njut istället. och.. jo registreringsplåten är lite tilltufsad men så blir det när man kör offroad.
Bild
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Jag har varit otrogen och kört en annan bil i sommar... Nu när vintern har kommit och jag ska ploga så straffas jag med kopplingshaveri!!!! :twisted:
stenhård koppling som fastnade i botten... sen kom pedalen upp och är tvärstum! :roll: Kopplingcylindern paj. Bilar ska köras! Motioneras! rätt åt mig. :oops:
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Skriv svar