Niva med snöplog och lullull

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av rid54 »

Jo... reglagen till värmen fick väl sina symboler efter en seans med vodka och saltgurka kan man tro. Sedan är det inte ovanligt, tydligen, att man som köpare missar saker med Nivans utrustning. Jag hade kalla fötter hela första vintern - hittade luckan först under vårrengöringen...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Jobbigt! Eftersom jag haft en 2107 så kände jag till spaken vid golvet för golvvärmen. 8-) Dock känns inte värmen lika bra i Nivan som i 2107:an. hmm... inte för att den är dålig i min Niva men i 2107 var det rena bastun. :twisted: Ett nytt "problem". Jag vet att soppamätaren inte går i topp när man tankar fullt på senare modeller men idag.... :shock: så gjorde den det. och.. bilen står på plan mark.. Har haft lite problem med laddningen (slirande "fläktrem") som jag åtgärdat men kan det vara anledningen? Den har alltid tidigare visat mellan full och 3/4 tank när man tankat fullt och jag vet att andra har samma "problem". Kör dock med trippmätaren då jag vet att den drar 1L/mil. Hur mycket rymmer egentligen tanken? :?:
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av rid54 »

Tanken ska rymma 43 liter, har jag för mig. Drar din verkligen 1L/mil? Jag har svårt att komma upp i de deklarerade 0,9... men du kanske har däck som är grövre än originalen. Min tankmätare (på den med nya instrumentet) brukar visa fullt var sjunde gång eller nåt. Det är nåt elektroniskt, antagligen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av niva-2121 »

Bränsleförbrukningen för min Niva har pendlat mellan 0,96 och 1,32 lit/mil.
Vid full tank visar mätaren 3/4 tank.
Då varningslampan tänds och mätaren är i botten går endast att fylla på 25 - 27 liter.
Forumsponsor
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av PEK »

Min mätare visar oxå 3/4 och drar typ 1 l/mil. Du har inte haft den stående lutandes strax innan, märker på min att det tar lång tid för mätaren att "återhämta" sig efter en sneparkering.
Grön Niva -13
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Tapio »

rid54 skrev:Tanken ska rymma 43 liter, har jag för mig. Drar din verkligen 1L/mil? Jag har svårt att komma upp i de deklarerade 0,9... men du kanske har däck som är grövre än originalen. Min tankmätare (på den med nya instrumentet) brukar visa fullt var sjunde gång eller nåt. Det är nåt elektroniskt, antagligen.
Halaj!

Jag bjuder 42 L. Jag lyckades hanka mig fram till en mack med ojämn gång den sista kilometern. Då fick jag i 37 L om jag inte minns fel. Jag ”toppade” inte upp som det heter. Kanske hade jag fått i mer om jag väntat lite. Jag har nåt fel på avluftningen eller nåt.
Min vagn drar också 1 L/mil med originaldäck. Det är nog en fråga om körstil. Jag håller gott tempo.
Min tankmätare är precis likadan: visar full tank typ var sjunde gång, annars ¾ vid full tank.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av maggan »

Jag har det helt motsatta problemet, mätaren visar fullt i 15 -20 mil men när den kommer til halv tank så stoppar motorn.
upptäckte det det hårt och brutalt när jag skulle köra hem bilen första gången, men hadde som tur var med en ekstradunk med bensin, har altid haft 25L extra med meg varje gang jeg har varit på långtur.

Problemet med dålig värme har jag aldrig upplevt. Jag kör gammal Niva 1600, innan -95. men det verkar som de flesta som är besvärade med dålig värme har nyare Niva med defrost munstycken vid fönstren.

På min så har man bara två ventiler på toppen av instumentbrädan och luft net til fötterna. Men du världen för en värme det blir. Kommer varmluft efter 30 sekunder. när jag körde med bilen på vintern hade värmekranen fastnat på max värme. Det var bastu, jag satt med bara tshirt och fönstret lite på glänt. registrerade att det var -21 på kvällen ner från fjällen men lika varmt och gott inne. :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av niva-2121 »

Jag har konsulterat tre decenniers instruktionsböcker.
Niva 2121 1600 1987 rymmer enligt Matreco 45 liter.*)
Lada Niva 2121M 1700 2011 enligt UBBO 42 liter.**)
Lada 4x4 21213 1700 ???? enligt engelskspråkig instruktionsbok 42 liter.***)

*) snyggaste instrumentpanelen.
**) fulaste instrumentpanelen.
***) mjaa-instrumentpanelen.
Forumsponsor
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Oj! Tack för alla svar.
rid54: Förmodligen nåt elektroniskt med tankmätaren. Nollställer trippmätaren vid varje tankning så har man lite koll. hmm 43L.. Då borde jag kunna köra lite längre vid varje tankning. och... ja.. jag kör väl lite "entusiastiskt" ang. förbrukning.

niva-2121: Samma sak här. men om tanken rymmer 43L så borde man ju kunna ha lite is i magen och köra längre.

PEK: näe, den stod inte lutande men jag har också märkt att tankmätaren är "seg".

Tapio: Det där med avluftning känns intressant. Undrar om man kan kan få i mer soppa om man väntar ett tag? Körstil? Min Niva känns pigg så det inspirerar kanske att öka förbrukningen lite. Tror att STP tillsatsoljan i växellådorna minskade friktionen. Fast då borde förbrukningen minskat.... Hursomhelst så går Nivan fortare än angivna 130... fast det lever om en hel del i kupén....

Maggan: Ja, det verkar som de äldre bilarna har bättre värme. Undrar varför?

Verkar som min bil delar typ samma egenskaper som era och med en tank på >40L så kan jag ju lugna ner mig lite med tankningsintervallerna.
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Bild

Har parkering på jobbet så jag kan titta till min Niva från fönstret. Just nu har jag den som min pendlarbil. Perfekt när det var snöoväder i Stockholm. Den vita remsan i framrutans högra nederkant är antenn till TV´n. Bra när det var stillastående kö i x antal timmar... Återkommer med bilder på plogen. ja, den funkade inte så bra i början. Extremt dålig montering från verkstad. Men en smidesverkstad har hjälpt mig och det börjar likna nåt. Som sagt. Återkommer...
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Bild

Nästa projekt!

Kommer bl.a. att visa följande information.

Bild

Min motorlampa tändes och informationen var typ "ojämn bromsverkan"? Sen slocknade lampan av sig själv och bromsarna funkar bra tycker jag... Vad hände där? hmm. Motorlampan tändes en gång tidigare men då hade jag kopplat startkablarna fel.. :( . plus till minus o.s.v. fattar inte hur man kan göra nåt sånt. :roll: Har använt startkablar hur många gånger som helst tidigare men den här gången... :| Som tur var hade jag inga åskådare..
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av niva-2121 »

Nivaplogen skrev: Som tur var hade jag inga åskådare..
:lol: :lol: :lol:
Nää, det är tur man inte har åskådare ibland. :D
Forumsponsor
Nivaplogen
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 nov 2014 21:46

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av Nivaplogen »

Finns det nån som har snöplog? :?: Min plog känns väldigt primitiv. :( Den sitter löst på en upprätt gaffel och glider på släpskor. :? När man backar lägger den sig platt på marken.... :x Hur gör ni? Vilken konstruktion har ni.? Måste bygga om den på nåt sätt. Folk tittar ju och undrar vad jag håller på med... :oops:
/Peter
Niva -14 med lullull
Att Ploga snö är inte lätt...
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av IvaniNivan »

Jag tror att hur mycket tanken rymmer och hur mycket bensin man lyckas tanka är två olika saker. På min är luftningen lite knepig så det skiljer en hel del på hur full tanken blir beroende på om bilen lutar mot eller från tanklockets sida. Kanske 10liter, plus att det skiljer även mot beroende på hur mot jag toppar när jag fyller bensin. Jag har för mig att jag lyckats fylla på 42 liter som mest. Men oftast blir det 30-35 liter och då visar inte heller mätaren riktigt fullt. Jag har ju byggt en egen plog till min niva som funkar riktigt bra, ca 230 cm bred så den tar mer än bilens bredd när den är fullt viktad. Jag har provat olika lösningar på höjdjustering och det som fungerat överlägset bäst är ett vinkeljärn i botten som plogen glider på. Nu kan jag lägga plogen mot backen så den skrapar mot gruset utan att hugga i ojämnheter.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
pi_fransson
Inlägg: 31
Blev medlem: 05 okt 2012 12:39
Ort: Nora

Re: Niva med snöplog och lullull

Inlägg av pi_fransson »

Jag skaffade ett blad som verkar väldigt robust men jag har inte fått någon snö där det ska användas ännu så funktionen är ännu ej testad.
http://www.umeaoffroad.se/products/snob ... lada-niva/
Skriv svar