ВАЗ 2121 -87

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: ВАЗ 2121 -87

Inlägg av maggan »

niva-2121 skrev:
Vazmannen skrev: Åker nog inte Niva dit om jag får rull på den... 25 mil är för långt att åka...
Fegis. Första gången jag körde Niva körde jag(nästan) 55 mil i ett sträck(stannade och träffade Virre halvvägs/Jönköping).
:lol:
Hehe, jag har haft Nivan min i 1,5 år och kjört den 2 gånger. Första gången 55 mil när jag hämtade den i osett skick och ägare hade inte klarat att få start på den på 4 månader.
Andra gången var det en tur på 130mil över tre dagar då den skulle transporteras till ny boplats.
Du får visa lite förtroende för din bil :D :D

Stort beröm til nivan i tråden. Ser ut till att bli en riktig tuffing. gillar förgkombon :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Bruno
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2014 23:39
Ort: Tjörn

Re: ВАЗ 2121 -87

Inlägg av Bruno »

Jag har väl ganska så snäll fru :)

Jan Du välkommen! Kaffe finns det alltid.

Kanske non kan tipsa var man kan skaffa takräcke fästen klämmor eller vad det nu heter?

Funderar på att böja till några rör och bygga en själv. 4900 + frakt som jag fick offert från Lada Niva har jag inte råd med.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ВАЗ 2121 -87

Inlägg av niva-2121 »

Takräcken är väl det enda vettiga SAAB har tillverkat. 8-)
:lol:
Forumsponsor
Bruno
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2014 23:39
Ort: Tjörn

Re: ВАЗ 2121 -87

Inlägg av Bruno »

Intressant att se att så många gillar färgen! Jag som funderade på att ändra färgen kanske skall tänka om :)
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: ВАЗ 2121 -87

Inlägg av Virre »

Jag har ett takräcke över, se min byggtråd för bilder och pm,a om det är intressant.
Bruno
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2014 23:39
Ort: Tjörn

ВАЗ 2121 -87

Inlägg av Bruno »

Lite nytt som har hänt i garaget.
Skärmbredare monterade blev gummilist och snorkel ditsatt kvar att modda luftfilterburken och ansluta slangen.
Vad tycker ni skall man ha kvar vinter spjället? Känns inte som att det blir riktigt tätt då.

Bild Bild Bild
Roggan
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2011 15:29
Ort: Rödeby

Re: ВАЗ 2121 -87

Inlägg av Roggan »

Ser kanoners ut. Samma sorts skärmbreddare jag har :)
Vad använde du att fästa snorkeln med?
Jag är lite kluven i den frågan.
Hade tänkt att jag skulle montera min med ev. nu i helgen men är lite feg inför kapningen.
Känner jag mig själv så blir det ett för stort hål :oops:
Den som inte är ett föredöme får istället vara ett varnande exempel
------------------------------------------------------------------------------------
Niva -97
Porsche 951 -86
Bruno
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2014 23:39
Ort: Tjörn

Re: ВАЗ 2121 -87

Inlägg av Bruno »

Hej Roggan

Jag limmada den dit med lite limm samma som jag limade skärmbreddare. Sedan när det hadde torkat la jag huven mot snorkel och markeda med maskeringstejp ungefär där det skall kapas.
Tog lite för litet hål först och sedan kapade några gånger till så det blev bra. Lycka till :)
Du för berätta hur du gjörde med att ansluta burken sen:)
Bruno
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2014 23:39
Ort: Tjörn

ВАЗ 2121 -87

Inlägg av Bruno »

Bestämde mig nu hur winch fästet skall se ut tror att detta kan bli rätt så bra ...

Bild
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: ВАЗ 2121 -87

Inlägg av majsfält »

Vad använde du för lim till breddarna och limmade du bara eller skruvade du också?
Bruno
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2014 23:39
Ort: Tjörn

Re: ВАЗ 2121 -87

Inlägg av Bruno »

Jag använde http://www.esstack.com/sv/ pro 1 varianten. Men det är inget jag kan uttala mig om än då jag använde den för första gången det gick ganska bra att limma listen satte direkt och nu när det har torkat sitter den som berget. Men som sagt jag har inte hårdkörd med de än. Satte en skruv i varje ände för säkerhets skull.
Bruno
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2014 23:39
Ort: Tjörn

ВАЗ 2121 -87

Inlägg av Bruno »

Nu har det hänt lite på bilen igen.
Snorkel monterad
Vinsch monterad solonoiden flyttad in i motorrummet.
Extra batteri dito och 2 brytare en i handskfacket huvudbrytare på minus sidan och en vid vinschen på + sidan.

Bild Bild Bild Bild Bild Bild
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: ВАЗ 2121 -87

Inlägg av majsfält »

Jag använde samma lim som du och det verkar ju sitta bra, tack för rekommendationen. :) Jag skruvade iofs också bara för att vara säker. ;)

Snygg installation, pluspoäng för vackra elkablar!!
Bruno
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2014 23:39
Ort: Tjörn

Re: ВАЗ 2121 -87

Inlägg av Bruno »

Tackar tackar man är väl lite skadad då man har byggt ljudanläggningar. Kul att det fungerat med limmet för dig. Hoppas det håller!
Bruno
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 okt 2014 23:39
Ort: Tjörn

Re: ВАЗ 2121 -87

Inlägg av Bruno »

Nu är det gjort Nivan gick igenom besiktningen - känns mycket bra. Var orolig att besiktningsmannen kommer att ha åsikter om vinchen och de större hjulen.
Men det var inga problem fick till och med lite beröm om att det såg väldigt bra ut underifrån, och han var väldigt förvånad när den startat vid "halv varv".
Ända anmärkning jag fick var blinkers glas bak för blekta men det var inget jag behövde återkomma om. Nu väntar Uddevalla träff den 14 feb.
Skriv svar