Sida 1 av 2

Niva Willys

Postat: 08 okt 2014 19:34
av Jonas E
Hej alla.
Jag har köpt min första Niva. En Niva 1600 från 1980 som förra ägaren byggt om till sommarbil a la Willys Jeep. Nu ska jag rusta upp den och skulle vilja veta var ni handlar nya reservdelar? Finns det någon Vas Lada återförsäljare i Halland/västsverige? osv.
Eller handlar ni på Ebay i England och östeuropa som jag gör till mina Landcruisers.

Inköpsresan
Bild

Re: Niva Willys

Postat: 08 okt 2014 19:58
av AlterEgo
Jonas E skrev:Hej alla.
Jag har köpt min första Niva. En Niva 1600 från 1980 som förra ägaren byggt om till sommarbil a la Willys Jeep. Nu ska jag rusta upp den och skulle vilja veta var ni handlar nya reservdelar? Finns det någon Vas Lada återförsäljare i Halland/västsverige? osv.
Eller handlar ni på Ebay i England och östeuropa som jag gör till mina Landcruisers.
Ja, den annonsen såg vi... En väldigt annorlunda Niva... Kul att du köpte den och hittade hit till forumet!

Delar finns det en del på lager i Sverige. Tror att Lada Sverige (det var väl dom som köpte upp Nordic CarPart?) är den som har mest. Inte billigast, men att grejorn finns i Sverige kan vara värt en slant.

Annars finns LadaWorld i Danmark också och på tyska ebay kan man hitta billiga grejor. Allra billigast blir att handla från Ryssland men då finns risken att man åker på moms och tull.

Re: Niva Willys

Postat: 08 okt 2014 20:35
av wadsbo
Hej.
Jag brukar köpa grejer från Tyskland. Antingen Russian 4x4 eller Mikomara.
Lite problem med leveranstider hos Russian 4x4. Hos Mikomara brukar det gå undan. Deras paket går även att spåra med DHL's kolli-id.
Paketen från Russian 4x4 går inte att spåra (tror jag?).
/Wadsbo

Re: Niva Willys

Postat: 10 okt 2014 17:50
av Jonas E
Tack för tipsen. Har hittat var jag kan handla. Bilen har stått i 15 år så bromsarna låg på. Nu har jag lossat bromsarna och lirkat på alla lamporna så att dessa lyser. Bilen byggdes om 1995 och den är mycket seriöst byggd. Men jag behöver bl.a. köpa lite bromsdelar innan jag kan besiktiga. Har även ordentligt med glapp i hjälpstyrarmen som måste fixas. Nu har det i alla fall provkörts. Första reaktionen är att lågväxeln inte är säskilt låg.

Bild

Bild

Re: Niva Willys

Postat: 13 okt 2014 22:03
av Jonas E
Vad har jag för förgasare? Den ville dö vid pådrag från tomgång. Hittade att axpumpen inte var inkopplad. Även port två är inte i bruk.
Bild
Bild

Det saknades lite grejer i axpumpen. Fick tillverka på fantasi men antar att det ska vara en liten pinne ungefär så här och en liten fjäder innanför membranet. Vet någon var jag köper nya membran mm .
Bild

Re: Niva Willys

Postat: 13 okt 2014 22:43
av elmo

Re: Niva Willys

Postat: 14 okt 2014 08:41
av Bruno
Det ser ut att själva insprutnings "snabeln" saknas också om inte du har plockad av den själv. Jag har en "ozon " förgasare liggandes om du är intresserad...

Re: Niva Willys

Postat: 14 okt 2014 20:19
av Jonas E
Är det så förgasaren heter? Mellan vilka år användes den?
Där ska vara en nål mitt i bilden som råkade vara ur när jag fotade. Men något som liknade en snabel hittade jag inte.
Bra att veta att du har en förgasare till salu men jag ger inte upp den gamla ännu.

Re: Niva Willys

Postat: 14 okt 2014 23:09
av Bruno

Re: Niva Willys

Postat: 23 okt 2014 22:23
av Jonas E
Jo nu har jag hittat snabeln och nu kommer det soppa där också.
Kan någon förklara hur den andra porten fungerar. Den är vaccumstyrd antar jag men det går ingen slang dit?

Re: Niva Willys

Postat: 24 okt 2014 10:49
av Bruno
Hej

Se till nu så strålen går rakt ner utan att slå mot "väggarna" Här er en länk med illustration på hur det fungerar kanske kan använda google för översättning.

http://www.semerkainfo.ru/node/136

Re: Niva Willys

Postat: 08 nov 2014 18:24
av Jonas E
Är inte konstruktionen av trumbromsen konstig. Med justeringen på övre halvan, den brukar vara längst ner, så ändrar man ju kolvens läge i cylindern. Med slitna backar så hoppar kolvarna nästan ur bromscylindern. Verkar konstigt. Nu när jag justerat in färdbromsen så är det dags för parkeringsbromsen. Samma sak här, den särar på backarna i övre halvan men eftersom jag justerat ut backarna där så når ju inte staget för p-bromsen ut alls.

Ska jag bygga om dem så att jag får justeringen där nere eller ska jag förlänga staget som påverkas av p-bromsen eller hur löser ni det?

Re: Niva Willys

Postat: 08 nov 2014 19:39
av Vazmannen
Hej!

Kan vara så att backarna och justerarmarna är slitna. man kan lägga på lite material på insidan av armen för att få bättre rörelseverkan...

Hälsn Jan

Re: Niva Willys

Postat: 08 nov 2014 21:15
av rid54
Går det inte att använda de nyare bromscylindrarna som har "självjustering"? Har inte hört talas om att det blir fel pga slitna backar.

Re: Niva Willys

Postat: 08 nov 2014 22:24
av Vazmannen
Menade armarna. på min samara svetsade vi dit en liten plåthit på varje sida av armen för att få större rörelse...

Hälsn Jan