Daniels första niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

aha det måste jag kolla
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Bild

Här är vad jag tagit tag i nu fästet till ena "ja,vad,det,nu,heter,stången,till,bakaxeln" och domkraftsfästet har inget kvar att själva sitta fast i. har beställt nya plåtbitar från ebay
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Nu när den blir svetsad och fin under, vad rekommenderar ni för behandling av plåten,

alt 1: ca primer och röd lack

alt2: röd hammarlack

alt3: underredsmassa baserad på linolja
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Daniels första niva

Inlägg av Vazmannen »

Skulle föredra etsande grundfärg och sedan brukar jag köra med tunnflytande rostskydd som får dra nån dag och sedan tjock massa...


Har oxå rost där bak,,, Får se om jag får lust att laga plåt nån dag...

Lycka till :-)

Hälsn Jan
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Kämpar med motivationen, ju mer man letar desto mer finner man (rost) frågan är vart man drar gränsen å ringer skrotkalle istället...

Suget efter niva är större än någonsin nu på vintern, dessutom har behovet av oöm andrabil blivit mycket större.
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Daniels första niva

Inlägg av Hulkovius »

lärde mig vid svetsningen av duetten att alla bilar går att laga :( du ser ju vart jag bor på min profil. bor vi nära och jag kan hjälpa dig med något (trots mina begränsade kunskaper) får du höra av dig :)
Johansson
Inlägg: 7
Blev medlem: 11 nov 2015 22:24
Ort: Sjöbotten

Re: Daniels första niva

Inlägg av Johansson »

Den som söker, finner rost. Klassiskt Niva ordspråk:)
Efter en sommar med solbrännan från migen brukar jag "trösta" mej med denna kanal: https://www.youtube.com/channel/UCWTpbJ ... faKYLemdDw
Den ger inspiration till varför man inte ska ge upp:) har hjälpt mej....
Krävs lite ryska kunskaper för att förstå, men kan man överse med det så är det en bra inspirationskälla!

// Lars J Niva 1980
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Daniels första niva

Inlägg av ahlberg »

Fundera på att lägga bilen på sidan när du svetsar. Även det hemskaste rosthål känns mer hanterbart när man får det i vettig arbetshöjd och slipper jobba underifrån.

Jag brukar låta B-stolpen vila på ett reservhjul. http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f ... t=15#p9728
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Bra motivations kanal precis såna resor man vill göra. genom skog över berg och under snö.

Ahlberg, den var mer rostig än frisk plåt på den. Betydligt rostigare än min.

Ursäktar mej denna helgen med att hela familjen ligger i influensa. Surfarna runt på umeåoffroad, sugen på att beställa något motivationshöjande...
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Daniels första niva

Inlägg av niva-2121 »

Daniel_line skrev:Nu när den blir svetsad och fin under, vad rekommenderar ni för behandling av plåten,

alt 1: ca primer och röd lack

alt2: röd hammarlack

alt3: underredsmassa baserad på linolja
Min erfarenhet av rostskyddsbehandling av partiellt lagade/svetsade bilar(mest Citroen i 40 år) är att Corrostabil följt av linolja är utmärkt om man vill förhindra återkommande rost.
Corrostabil för pensling föredrar jag.
Sprejförpackningen är ohemult dyr och tenderar att fastna i munstycket om man inte tömmer en burk på en gång.
För "skönhets skull" brukar jag spreja på Biltemas tröskel-/stenskottsskydd.
Forumsponsor
Hulkovius
Inlägg: 43
Blev medlem: 25 okt 2016 22:16
Ort: Lesjöfors

Re: Daniels första niva

Inlägg av Hulkovius »

Kör också biltrma tröskelmassa... ej att förväxla med rostskyddsmassan i snarlik burk. Den vill jag inte ha på något jag ska röra vid :( tröskelmassan torkar däremot snabbt :) vilket inte den andra burken gör :)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Daniels första niva

Inlägg av niva-2121 »

Lite o t men dock inom ämnet:
För bortåt 40 år sedan fick jag av en granne en förpackning om 12 st sprejburkar med kedje-/kugghjulsfett som han hade "hittat" på sin byggarbetsplats och får med sig hem(av misstag :shock: ).
Heeeelt suveränt som underredsbehandlingsmedel(om man inte själv ska meka med bilen efteråt :oops: ).
Misstänker starkt att förste ägaren till Ludmilla behandlat henne under med snarlikt medel.
Att ta i länkarmar och annat under var som att ta i ett flugpapper(om någon är så gammal att hen vet vad det är :? )
Den som besökt västkusten efter att ett utsläpp av tjockolja flutit iland "draperat" klippor och stränder vet konsistensen. :(
Bland andra bilar behandlade jag en SAAB 97 med kedjesprejen.
Såg bilen mer än 10 år senare och kedjesprejen var lika klistrig fortfarande.
Forumsponsor
Daniel_line
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 okt 2013 07:59

Re: Daniels första niva

Inlägg av Daniel_line »

Oj vilket tips, låter som en bra idé kedjeolja är ju gjort för att stå emot det mesta under längre tid. Jag har något liknande kvar i en burk som jag snålat med länge cc12 krypsmörjfett med klistereffekt http://www.lensona.se/cc12-480-p-33.html

Ett av de mångskdigaste bästa smörjmedel jag testat, äter sej in igenom vad som helst.
Skriv svar